کد خبر: 609922
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
از يك بار پرواز با پاراگلايدر 900 هزار توماني تا بالن 45 دقيقه 350 هزار توماني
پريا خداقليزاده

يادش بخير. سال‌هاي خيلي زيادي از آن روزها نگذشته، از روزهايي كه تعطيلات تابستان درست زماني كه مدرسه و دانشگاه تعطيل مي‌شد، مصادف بود با عصرها و فوتبال با بچه‌هاي كوچه و بستني يخي و اگرحوصله‌اي براي اهل خانه مي‌ماند شايد هم آخر هفته ناهار را با هر بدبختي كه بود تا پارك سر كوچه مي‌رسانديم و مثلاً اين طوري هم تفريح مي‌كرديم و هم تعطيلات سپري مي‌شد.

بعد از آن هم تا همين چند سال پيش تا اسم تفريح و تعطيلات مي‌آمد، آگهي وتبليغات روزنامه‌ها سرمان را مي‌خورد كه فلان آژانس مسافرتي تور ويژه دبي، تركيه و امارات برگزار مي‌كند و تا چشم باز مي‌كرديم مي‌ديديم كه ديگر هيچ كدامشان جاي سوزن انداختن هم ندارند.

دليلش هم خيلي ساده بود. خيلي ازجواناني كه از تفريحات معمول و هميشگي وطني خسته شده بودند، راهي امارات، تركيه و مالزي مي‌شدند تا تمام هيجان جواني كه فكر مي‌كردند در حال سركوب شدن است را خالي كنند. اصلاً همين پارك‌هاي آبي كشورهاي همسايه و برنامه هيجان‌انگيز بالن سواري و انواع و اقسام پروازها بود كه به رخ كشورمان كشيده مي‌شد و خيل عظيم مسافراني را ايجاد مي‌كرد كه راهي مي‌شدند تا جيب اين كشورها را پر پول‌تر كنند فقط و فقط به يك دليل ساده، آن هم اينكه ما در كشور خودمان چنين تفريحاتي نداشتيم و ماجراي غاز دوست‌داشتني همسايه!

اما اين روزها ماجرا به كلي تغيير كرده. تمام آن تفريحات از ما بهتران را مي‌شود همين دور و برها هم پيدا كرد اما به همان قيمت از ما بهتران. حالا ديگر بايد جمله‌بندي‌ها را عوض كنيم ديگر نمي‌توانيم بگوييم اگر كسي دنبال تفريح لوكس باشد بايد قيد آن را بزند چون ما از اين تفريح‌ها نداريم نه حالا ديگر اگركسي جيبش جواب ندهد بايد قيد اين تفريحاتي را كه ديگر به راحتي هر گوشه شهر پيدا مي‌شود را بزند چون حالا تمامي تفريحات اماراتي‌ها و ترك‌ها، آمده در دوقدمي تهران و جزيره كيش، تا كساني كه دنبال آدرنالين بيشتر هستند اندازه حقوق يك كارمند معمولي خرج تفريحاتشان كنند و در اين اوضاع و احوال گراني دلار، لااقل در هزينه‌هاي سفر صرفه‌جويي كرده باشند و در همين ايران به هيجان برسند.

جوان‌هاي تهراني خوش‌شانس‌تر براي تفريح

ديگر تفريحات قديمي تهران مثل دربند و دركه كنار رفته است و نام تفريحات مدرن اين روزها در تهران بيشتر شنيده مي‌شود و در پايتخت حسابي اوج گرفته است. احداث انواع درياچه‌هاي مصنوعي طرفداران زيادي به دست آورده. كاياك‌سواري، جت اسكي، شاتل، انواع قايق‌هاي موتوري و در يك كلام آب بازي همگي جزو تفريحات آبي مدرن به حساب مي‌آيند. تفريحاتي كه براي لذت بردن از آن بايد حساب و كتاب دقيق داشته باشيد و بدانيد كه دقيقاً چقدر پول در جيبتان است. پس بدانيد كه شما براي 15 دقيقه قايق‌سواري با انواع قايق‌هاي تفريحي بايد 15 هزار تومان بپردازيد. البته هر قايق مخصوص استفاده پنج نفر است و همين مي‌تواند هزينه شما را كم كند اما واقعيت اين است كه تفريح شما قرار نيست تنها به اين يك مورد ختم شود. كاياك سواري هم 10 هزار تومان هزينه دارد اما در عوض شما مي‌توانيد يك ساعت از اين تفريح لذت ببريد. جت اسكي تا حدودي هزينه بالاتري دارد شايد چون هيجان بيشتري هم به شما منتقل مي‌كند به همين دليل 15 دقيقه جت اسكي هزينه 45 هزار توماني دارد. 15 دقيقه اسكي روي آب هم 45 هزار تومان هزينه دارد و براي سوار شدن شاتل هم بايد 60 هزار تومان هزينه كنيد. البته ناگفته نماند شاتل مخصوص دو نفر است. بنانا هم يك تفريح دوست‌داشتني است كه براي 15 دقيقه استفاده از اين وسيله بايد 25 هزار تومان هزينه كنيد. به اين نكته هم بايد توجه كنيد تمامي افرادي كه به اين مجتمع مي‌آيند مي‌توانند از ديگر امكانات مثل كافي‌شاپ و رستوران و ديگر بخش‌ها هم استفاده كنند. پس پول كافي براي خرج كردن در اين قسمت‌ها هم فراموش نشود تا بعداً حسرت چيزي را نخوريد.

پرواز را به خاطر بسپار

يادتان است؟ چيزي كه هنوز خيلي از ما در درونمان حسش مي‌كنيم و دوست داريم به آن برسيم، آرزوي پرواز بود. اما اين بار صحبت از هواپيما سوار شدن نيست. اين بار حرف آرامش و پرواز ميان ابرهاست. تصور كودكي اكثر ما كه با نشستن روي يك بالن بزرگ و رنگي شكل گرفته و همچنان ادامه دارد. اين تصور كودكي حالا تحقق پيدا كرده و مي‌تواند عملي شود. خريدن بليت و بعد هم طي كردن 45 دقيقه آرام لابه‌لاي ابرها و بر فراز آسمان از آن اتفاقات آرام اما پرهيجان است. تجربه‌اي كه كمتر پيش مي‌آيد و هنوز خيلي‌ها به سمتش نرفتند. آسمان دشت ري هم مي‌شود وعده ديدار شما با آسمان. هر بالن پنج نفر را مي‌تواند حمل كند و قيمت بليت براي هر نفر 350 هزار تومان است. اين خاطره ناصرالدين‌شاه از بالن را هم از دست ندهيد كه حسابي خواندني است و نشان مي‌دهد ايراني‌ها تا چه حد علاقه‌مند به اين تفريح بودند: روز شنبه (8 ربيع الاول 1294) پنج ساعت به غروب مانده دو بالن از جلوخان مدرسه معلم خانه به آسمان رفت، ما بعد از صحبت با وزرا در باغ رفتيم بالاي شمس‌العماره، حرم هم پشت بام اندرون‌ها بودند. كل تهران هم از زن و مرد روي بام‌ها و كوچه‌ها و غيره بودند. بالن اولي كه قرمز رنگ بود، هوا رفت، بعد بالون سفيد بزرگ برش فرنگي باد شد، همه مردم دوباره جمع شدند در بام‌ها و...، بالن بسيار خوب هوا رفت، نيم ساعت درست روي آسمان شهر ايستاده بود، 2 هزار ذرع هم بلكه بيشتر هوا رفت. خيلي‌خيلي تماشا داد. دو نفر با هم با اين بالن بالا رفتند، خلاصه خيلي خيلي تماشا داد. هيچ وقت چنين تماشايي مردم نكرده بودند.

خودكشي حساب شده!

اما پرواز فقط سقوط آزاد و حتي جامپينگ كه كمي هم قديمي شده، نيست. پاراگلايدر اما تجربه ديگري از پرواز است. هيجانش چندين برابر بالن است و البته دل و جرئت خودش را مي‌خواهد. ممكن است كسي شما را همراهي نكند و همين احساس خطر را بيشتر مي‌كند. پاراگلايدر اين روزها آموزش هم داده مي‌شود. دوره‌هاي آموزش شامل آشنايي با قسمت‌هاي مختلف چتر يا پاراگلايدر، تمرين‌هاي كشيدن چتر روي زمين، پريدن از تپه كوتاه و بلند با چتر، پريدن با چتر همراه مربي و پرواز به تنهايي است كه تمام تجهيزات توسط مربي در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه قيمت براي شما تقريباً 900 هزار تومان تمام مي‌شود. اگر بخواهيد خودتان هم يك پاراگلايدر داشته باشيد بايد مبلغ قابل توجهي را پرداخت كنيد. 3 تا 8 ميليون قيمت يك پاراگلايدر دست دوم و 2900 تا 3300 يورو قيمت يك پاراگلايد‌ر نو است. اين تفريح و البته ورزش از آن دست تفريحاتي است كه تقريباً به تمام استان‌هاي ايران كشيده شده و خيلي از استان‌ها از آن بهره‌مند شده‌اند. براي پروازهاي تفريحي هم بايد بليت تهيه كنيد كه مبلغ آن براي هر نفر 100 هزار تومان است. تجهيزات در اختيار شما قرار مي‌گيرد و تنها چيزي كه نياز داريد يك كفش مناسب و يك فلش است براي اينكه وقتي از پرواز شما فيلم گرفته مي‌شود داخل فلش يا رم ريخته شود. اصلاً هم نيازي نيست كه در پروازهاي تفريحي شما حتماً آموزش ديده باشيد بلكه مربي كاملاً شما را كنترل مي‌كند و هدايت شما را برعهده دارد.

قديمي اما مهيج

البته ناگفته نماند كه به لطف تنوع قابل توجه اين تفريحات هرچند قيمت خيلي از آنها در نگاه اول كمي تند است اما بين آنها هستند تفريحاتي كه قيمت‌هاي معقول‌تري به خود مي‌گيرند. حالا مي‌توان اميد داشت كه بيشتر جوان‌هاي كشورمان حسرت يك روز هيجان‌انگيز را نداشته باشند. موتورهاي چهار چرخ يا همان ATV از بازي‌هايي است كه به تازگي جا افتاده است. تجربه موتور سواري روي تپه ماهورهاي مختلف مي‌تواند حسابي يك روز كنسل‌كننده را براي آدم تغيير دهد. 22500 تومان هزينه يك موتورسواري هيجان‌انگيز است كه البته بايد لباس و تجهيزات لازم را به همراه داشته باشيد چون در غير اين صورت بايد از تجهيزات باشگاه استفاده كنيد. البته بعضي از باشگاه‌ها غير از امكانات استفاده از موتورهاي ATV امكانات ديگري هم دارند. مثل استفاده از فوتبال دستي كه مي‌تواند خودش در چنين محيط‌‌هايي جالب باشد.

شليك به هدف

در همين چند سال گذشته بعضي از مجموعه‌هاي ورزشي بزرگ تهران مثل باشگاه انقلاب يا مجموعه آزادي هم فرصت لذت بردن از تفريحات نه خيلي جديد اما مهيج را ايجاد كرده است. مثلاً كارتينگ و تجربه سوار شدن ماشين‌هاي مسابقه و بولينگ و پينت‌بال. اما پينت‌بال اين روزها جزو معمولي‌ترين بازي‌هاي هيجان‌انگيز شده است.

كم پيش مي‌آيد كسي كه دنبال چنين تفريحاتي است پينت‌بال را تجربه نكرده باشد. اما به هر حال اين بازي هم روز به روز در حال پيشرفت است. حالا ديگر باشگاه‌هاي مختلف با قرار دادن افكت‌هاي متفاوت مثل نور و دود و تيرهاي ليزري هيجان اين بازي را اضافه مي‌كنند و فضاي تازه‌اي به اين بازي مي‌دهند. در حال حاضر باشگاه‌هاي زيادي هستند كه مي‌توانيد براي پينت‌بال سراغ آن برويد. در اكثر بازي‌ها داور و مربي تيم را همراهي مي‌كند اما هزينه ورودي و توپ‌هاي رنگي جداگانه است و بابت اينكه چقدر به حريفتان گلوله پرتاب مي‌كنيد، هزينه شما بالا مي‌رود. ورودي و استفاده از تجهيزات و گلوله‌ها هركدام متفاوت است و در هر باشگاه هزينه تمام شده براي شما فرق خواهد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر