کد خبر: 603133
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰
گفت‌و‌گوي «جوان» با سعيد معروف كاپيتان تيم ملي واليبال‌ ايران به بهانه درخشش در ليگ جهاني
بهترين پاسور آسيا است، در ليگ جهاني هم خوش درخشيد و بارها خوليو ولاسكو از او تمجيد كرد. در اولين حضور‌ايران در ليگ جهاني بازوبند كاپيتاني را هم به بازو بست، وظيفه‌اي كه به خوبي از عهده‌اش بر آمد و توانست به خوبي جاي عليرضا نادي را پر كند.
سعيد احمديان

بهترين پاسور آسيا است، در ليگ جهاني هم خوش درخشيد و بارها خوليو ولاسكو از او تمجيد كرد. در اولين حضور‌ايران در ليگ جهاني بازوبند كاپيتاني را هم به بازو بست، وظيفه‌اي كه به خوبي از عهده‌اش بر آمد و توانست به خوبي جاي عليرضا نادي را پر كند. صحبت از سعيد معروف كاپيتان 28 ساله تيم ملي واليبال است، يكي از ستاره‌هاي ‌ايران در ليگ جهاني، مسابقاتي كه شاگردان ولاسكو نتايج فوق‌العاده‌اي گرفتند تا پديده بازي‌ها لقب بگيرند. شكست ‌ايتاليا، صربستان، كوبا و آلمان، نام واليبال‌ ايران را در دنيا سر زبان‌ها انداخته است. معروف در گفت‌و‌گو با «جوان» از‌اين تجربه شيرين صحبت مي‌كند.

فراتر از انتظار در ليگ جهاني واليبال نتيجه گرفتيد و همه را غافگير كرديد.

همان‌طور كه اشاره كرديد توانستيم در ليگ جهاني واقعاً بالاتر از انتظاري كه از تيم مي‌رفت نتيجه بگيريم. حتي خوشبين‌ترين كارشناسان واليبال هم چنين نتيجه‌هايي را براي ما پيش‌بيني نمي‌كردند اما خوشبختانه نمايش فوق‌العاده‌اي در ليگ جهاني داشتيم طوري كه مردم در روزهايي كه در ليگ جهاني بازي داشتيم همه درگير واليبال بودند و حتي رسانه‌هاي خارجي هم عملكرد‌ ايران را ستايش كردند و بهت زده شده بودند.

اشاره كردي حتي خوشبين‌ترين كارشناس هم نمي‌توانست چنين كارنامه‌اي را پيش‌بيني كند، پيش‌بيني سعيد معروف قبل از شروع بازي‌ها چه بود؟ به هر حال تو در تيم بودي و بهتر مي‌توانستي پيش‌بيني كني.

البته قبل از‌اينكه بازي‌هاي ليگ جهاني شروع شود گفته بودم كه تيم خوبي داريم كه توان رقابت با تيم‌هاي قدرتمند دنيا را دارد.‌ اين پتانسيل واقعاً در تيم وجود داشت. وقتي وارد بازي‌ها شديم‌ اين تفكر در بچه‌ها وجود داشت كه حريف از پيش باخته‌اي نيستيم و مي‌توانيم پا به پاي تيم‌هاي بزرگ جهان رقابت كنيم. اما خب پيش‌بيني چنين پيروزي‌هايي خيلي سخت بود و خودم هم انتظار نداشتم ‌اين طور نتيجه بگيريم.

در گروه سختي هم قرار گرفته بوديد. روسيه،‌ايتاليا، كوبا و صربستان قدرت‌هاي واليبال دنيا هستند و پنج برد در چنين گروهي يك شاهكار بود.

دقيقا، به هر حال اولين حضورمان در ليگ جهاني بود و فكر مي‌كردم حتي يك يا دو برد هم نتيجه قابل قبولي برايمان خواهد بود. اما وقتي صربستان را شكست داديم، بچه‌ها به ‌اين باور رسيدند كه مي‌توانند تيم‌هاي بزرگ را شكست دهند. بعد از آن بازي با اعتماد به نفس بيشتري بازي كرديم تا ‌اين پيروزي‌ها ادامه پيدا كند.

از اعتماد به نفس صحبت كردي، نكته‌اي كه همه معتقدند يكي از برگ‌هاي برنده‌ ‌ايران در ليگ جهاني بود. رسيدن به ‌اين خودباوري كه مقابل تيم‌هاي بزرگ كم نياورديد و ترسي از روبه‌رويي با آنها نداشتيد از كجا نشئت مي‌گرفت؟

انجام بازي با تيم‌هاي مختلف در اردوهاي تداركاتي نقش زيادي داشت. ما در دو سال گذشته در تورنمنت‌هاي زيادي شركت كرديم كه تيم‌هاي قدري حضور داشتند. بازي با تيم‌هاي درجه يك واليبال دنيا باعث شد تا به‌ اين خودباوري برسيم كه واليبال ‌ايران فاصله زيادي با واليبال دنيا ندارد. در ‌اين بازي‌ها نقاط ضعف تيم برابر تيم‌هاي خوب دنيا بيشتر‌ آشكار شد و با برطرف كردن‌اين ضعف‌ها سعي كرديم به مرور فاصله‌مان با سطح اول دنيا را كم و كمتر كنيم و تجربه بين‌المللي مان بيشتر شود. وقتي در ليگ جهاني، صربستان را شكست داديم ‌اين اعتماد به نفس بيشتر شد تا در بازي‌هاي بعدي راحت‌تر بازي كنيم و عيار واقعي تيم ‌ايران بيشتر از قبل مشخص شود.

و نقش خوليو ولاسكو در‌اين موفقيت‌ها پررنگ‌تر از همه بود؟

قطعاً، عمده‌ترين دليل موفقيت را بايد ولاسكو دانست. حضور او نقش زيادي در‌اين درخشش داشت تا جايي كه بچه‌ها توانستند در ‌اين بازي‌ها بهترين نمايش‌شان را داشته باشند. جدا از بحث فني، تجربه ولاسكو در ليگ جهاني به خوبي به تيم كمك كرد. به هر حال ولاسكو سال‌ها با ‌ايتاليا و تيم‌هاي بزرگ دنيا در ‌اين بازي‌ها حضور داشته و دستاوردهاي او از‌ اين بازي‌ها، به خصوص درباره مسافرت‌هاي طولاني و همچنين برنامه غذايي كه براي تيم در نظر گرفته شده بود، نقش تأثيرگذاري در‌اين پيروزي‌ها داشت.

البته جدا از بعد فني، موضوع ديگري كه درباره ولاسكو مطرح مي‌كنند ‌اين است كه او علاوه بر يك مربي بزرگ يك روانشناس خوب هم است.

بله. يكي از ويژگي‌هاي برجسته ولاسكو همين مسئله است. او واقعاً يك روانشناس ماهر است كه به خوبي با بازيكنان ارتباط مي‌گيرد و با كار روي روان تيم، ما را آماده بازي‌ها مي‌كرد. توصيه‌هاي او پس از باخت و پيروزي‌ها در جلوگيري از غرور بچه‌ها خيلي در ادامه حركت تيم تأثير داشت. البته در‌ اين بين از نقش مساجدي مربي و مترجم و آقاي خوش خبر سرپرست تيم ملي هم نبايد گذشت كه به ولاسكو كمك كردند تا بتواند با توجه به هم زبان نبودن با ملي‌پوشان به خوبي ارتباط برقرار كند.

درباره بازي‌ها صحبت كنيم، پس از شكست برابر روسيه در دو بازي اول، وقتي در ادامه صربستان،‌ايتاليا و كوبا را شكست داديد خيلي‌ها حسرت خوردند كه اگر در اولين بازي با روسيه بازي نمي‌كرديم مي‌توانستيم در ادامه از آنها امتياز بگيريم تا ‌ايران حتي شانس صعود به مرحله بعد را هم داشته باشد.

اين نتايج نشان داد واليبال‌ايران پيشرفت زيادي داشته و اولين حضورمان در ليگ جهاني و‌اين نتايج انتظارات را بالا برده البته بايد واقع‌بين باشيم. نبايد آن قدر توقعمان بالا برود كه وقتي در آخرين بازي به آلمان باختيم همه ناراحت شوند. بايد قبول كنيم كه هنوز براي رسيدن به جمع پنج تيم اول دنيا بايد تلاش بيشتري داشته باشيم. نبايد انتظار داشته باشيم كه در اولين حضور هم صعود كنيم و بلافاصله هم قهرمان دنيا شويم. انتظارها از تيم ملي واليبال بايد منطقي باشد.

يعني اعتقاد داري نبايد سطح مطالبات را از تيم ملي واليبال بالا برد؟

صددرصد همين طور است. به نظر من‌ اين آغاز راه ماست. نه‌اينكه خودمان را دست‌كم بگيريم اما واليبال‌ايران هنوز براي پيشرفت جا دارد و براي قرار گرفتن روي سكو در جهان فاصله دارد. اگر چه در همين ليگ جهاني ديديد كه فاصله بين تيم‌ها كمتر شده و هيچ تيمي حاشيه امنيتي نداشت و حتي‌ها قدرت‌هاي بزرگ دنيا هم مقابل تيم‌هايي كه پايين‌تر بودند باختند. بنابراين به اعتقاد من كمي بايد با واقعيت كنار بياييم و با‌اين پيروزي‌ها بلند پروازي بيش از حد نداشته باشيم.

با صحبت‌هايت به نظر مي‌رسد از‌ اين نتايج مغرور نشده‌اي؟

با توجه به روندي كه واليبال در چند سال گذشته با ولاسكو داشته و صحبت‌هايي كه او با بچه‌ها انجام داده جلوي‌اين غرور گرفته شد و مغرور نشديم. البته با نتايجي كه با ولاسكو در‌اين دو سال گرفته‌ايم به نظر من‌اين درخشش به هيچ عنوان اتفاقي نبود و نتيجه پيشرفت صعودي واليبال‌ايران بود.

شاخصه ديگري هم كه تيم ملي واليبال داشت، پشتوانه قوي ‌اين تيم بود. مصدوميت پوريا فياضي و قائمي در بازي با صربستان در ادامه راه تيم را دچار مشكل نكرد و در مقابل مهره‌هايي كه جايگزين شدند توانستند به خوبي جاي آنها را پر كنند. در ‌اين باره صحبت مي‌كني؟

در بحث پشتوانه‌سازي براي تيم‌هاي ملي واليبال در سال‌هاي اخير كارهاي زيادي انجام شده و همين الان سه تيم به عنوان پشتوانه تيم بزرگسالان در حال تمرين هستند و ‌اين آينده‌نگري فدراسيون را نشان مي‌دهد. تدبيري كه باعث شده در هر پست چند بازيكن خوب و تراز اول داشته باشيم و با مصدوميت يك يا دو بازيكن تيم دچار مشكل نشود.

به تيم يكدست اشاره كردي كه پشتوانه خوبي دارد و‌اين طور مي‌توان گفت كه واليبال‌ايران وابسته به ستاره‌ها نيست؟

قطعاً، ما نشان داديم كه‌ايران، تيمي متكي به ستاره نيست و يك گروه با پرچم‌ايران به ميدان مي‌رود. سال‌هاست كه گفته مي‌شود تيم‌هاي‌ايراني در ورزش‌هاي گروهي موفق نيستند اما در ليگ جهاني ثابت كرديم كه واليبال‌ايران‌اين پتانسيل را دارد كه در كار گروهي هم موفق باشد. يك گروه پشت‌اين موفقيت بود اگر چه برخي بازيكنان بودند كه بهتر بودند و‌اين را نمي‌توان ناديده گرفت اما موفقيت را بايد به نام كل تيم گذاشت نه چند ستاره.

درباره يكي از بهترين بازي‌هاي تيم ملي واليبال در ليگ جهاني صحبت كنيم، بازي با‌ايتاليا و آن پيروزي تاريخي.

طبيعي بود كه براي باخت به ميدان نرفته بوديم. جو فوق‌العاده‌اي در سالن با توجه به تشويق هواداران به وجود آمده بود كه به ما انگيزه بيشتري مي‌داد. همچنين پس از پيروزي مقابل صربستان همان طور كه گفتم كار ما راحت‌تر شد و به‌اين باور رسيديم كه مقابل قدرت‌هاي برتر دنيا مي‌توانيم خوب نتيجه بگيريم. قبل از بازي هم همه بچه‌ها هم قسم شده بوديم كه جدا از نتيجه بازي، مقابل‌ايتاليا با تمام توان و خوب بازي كنيم. به هر حال‌ايتاليا قهرمان ليگ جهاني، جهان و المپيك و يكي از تيم‌هاي اسم و رسم دار واليبال جهان است و هر تيمي آرزو دارد تا‌اين تيم را شكست دهد. من به شخصه پيش‌بيني نمي‌كردم بتوانيم‌ايتاليا را شكست دهيم اما با نمايش عالي، برابر‌اين تيم پيروز شديم.

اين حضور فراتر از انتظار‌ايران در ليگ جهاني، با تجربه اولين كاپيتاني تو در تيم ملي حتماً لذت بخش‌تر هم شده؟

باعث افتخار من بود كه بازوبند كاپيتاني ‌ايران را به بازو ببندم. پس از ‌اينكه‌‌‌ آقاي نادي از تيم كنار رفت،‌اين اولين تجربه كاپيتاني‌ام بود. اعتماد بچه‌ها و همچنين كمك‌شان در طول ليگ جهاني باعث شد تا سعي كنم‌ اين وظيفه سنگين را به بهترين نحو انجام دهم و اگر موفقيت و درخششي داشته‌ام بقيه بچه‌هاي تيم هم در آن نقش داشته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار