سرويس اقتصادی جوان آنلاين: وزارت صنعت در حالی طی یک مکاتبه با رئیس کل گمرک عوامل رسوب کالا را در بنادر تشریح کرده که پیش از این مدیران گمرک دلیل رسوب ۴۵درصد کالاها را بهخاطر صادر نشدن مجوز ثبتسفارش عنوان کرده بودند.
به گزارش تسنیم، چندی قبل بعد از انتشار آمار موجودی یا رسوب ۱۰۰ هزار کانتینر انواع کالا در بنادر کشور، معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه بعضىها فکر مىکنند دیوارى کوتاهتر از دیوار گمرک وجود ندارد، گفت: بنده حاضرم با هر مرجعى که ادعا دارد گمرک باعث رسوب کالا مىشود بحث کارشناسى داشته باشم و اثبات کنم که «گمرک» کوچکترین نقشى در رسوب کالا ندارد. بر مبنای اظهارنظر مسئولان ارشد گمرک در جلسهای که با حضور اعضای هیئت تحقیق و تفحص برگزار شده، نداشتن مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، بهتنهایی بهعنوان دلیل رسوب ۴۵ درصد کالاهای وارداتی درگمرک مانده اعلام شده است.
همچنین مشکلات بانکی و اسنادی از جمله مشکل عدم انتقال مالکیت بهعنوان دلیل ۴۰ درصد کالاهای رسوبی عنوان شده است. از سوی دیگر ۵ درصد مشکلات نیز به پایان یافتن مهلت ثبت سفارش و تمدید نشدن آن مربوط است. همچنین سایر دلایل رسوب کالا در بنادر قبل از اظهار نیز سهم ۱۰ درصدی در چالش رسوب کالا را بهعهده داشتهاند.
واکنش تند وزارت صمت به نقش دستگاهها در رسوب کالا
بر این اساس اخیراً وزارت صنعت در حالی طی یک مکاتبه با رئیس کل گمرک عوامل رسوب کالا در بنادر را تشریح کرده که پیش از این مدیران گمرک دلیل (کالای موجود) یا رسوب ۴۵ هزار کانتینر کالاها را بهخاطر صادر نشدن مجوز ثبت سفارش عنوان کرده بودند. در یکی از مهمترین محورهای مکاتبه وزارت صنعت تأکید شده است، در صورت همکاری گمرک برای ایجاد یکپارچگی و تبادل اطلاعات، نیاز به تصمیمات خاص برای بلااثر کردن ضوابط و مقررات نیز نمیباشد.
گلایه از همکاری نکردن در تبادل سیستمی اطلاعات
در بخشی از مکاتبه وزارت صمت با رئیس کل گمرک آمده است، استنباط کارشناسی این حوزه برای مسائل و مشکلات موجود در رویههای تجاری (ثبت سفارش تا ترخیص) و رسوب کالا در گمرکات موضوعاتی از قبیل عدم یکپارچگی اطلاعات، ضعف شدید یا همکاری نکردن در تبادل اطلاعات موردنیاز، لحاظ نکردن اطلاعات ثبت سفارش، تأمین ارز، اظهار گمرکی و کالای موجود در گمرک میباشد. چنانچه این همکاری از سوی گمرک صورت پذیرد، تقریباً تمام مشکلاتی که ریشه آن ناشی از نبود یکپارچگی و عدم تبادل اطلاعات میباشد، حلوفصل شده و علاوه بر جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و خطاهای ناخواسته، نیاز به تصمیمات خاص برای بلااثر کردن ضوابط و مقررات نیز نمیباشد.
همچنین در بخش دیگری از مکاتبه تحلیلی وزارت صمت با گمرک آمده است؛ یکی از پیشنهادات ارائه شده امکان ترخیص کالاها بدون نیاز به اصلاح ثبتسفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی گمرک است. در صورت اجرای این رویه (با توجه به اینکه مجوز ورود بر اساس تعرفه و شرح کالای اعلام شده در ثبت سفارش از سوی دستگاههای اجرایی صادر شده)، هرگونه تغییر در تعرفه اظهارشده باعث تغییر در مجوزهای ورود شده و عدم اصلاح ثبت سفارش ممکن است تبعات متعددی (بهویژه در نیاز بازار، مقدار ارز، ضوابط فنی و...) در پی داشته باشد. ضمن اینکه توجه به نبود ارتباط سیستمی بین سامانه جامع تجارت و سامانه گمرک، اجرای این پیشنهاد میتواند محل سوءاستفاده از جنبههای مختلف قرار گیرد؛ لذا تأکید میشود اجرای این پیشنهاد با همکاری سایر دستگاهها و لحاظ پیششرط آنها اجرایی شود، در غیر اینصورت مسئولیت تبعات آتی بر عهده گمرک خواهد بود.