کد خبر: 949789
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۸
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور: بوشهر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و بازار‌های منطقه در شرایط دشوار برای حل مشکلات اقتصادی کشور نقش و مسئولیت مضاعفی را برعهده دارد.
سرویس ایران جوان آنلاین: مـــوقعــیت جغرافیـــایی، دسترسی به آب‌های آزاد، وجود بازار منطقه‌ای مناسب و ظرفیت‌های بالقوه بسیار همگی از جمله پتانسیل‌هایی هستند که با کمی توجه از سوی دولتمردان می‌توانند بوشهر را به قطب اصلی اقتصادی ایران تبدیل کنند. قطبی که امکان کنار زدن تحریم‌ها و کاهش فشار اقتصادی ناشی از آن را به دنبال دارد. از همین رو به تازگی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تصویب ۵۱ پروژه جدید در استان خبر داده است. خبر مسرت بخشی که با وعده رئیس‌جمهور در خصوص اختصاص اعتبار۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های بوشهر تکمیل می‌شود. با این تفاسیر دور از انتظار نیست که طی چند سال آینده اقتصاد این استان با تحولی بزرگ روبه رو شود.

موقعیت جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد، وجود بازار منطقه‌ای مناسب و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی که در استان بوشهر قرار دارند، همگی این استان را به محلی برای کنار زدن فشار‌های ناشی از تحریم‌های امریکا تبدیل کرده است. منطقه‌ای که در این اوضاع اقتصادی نیازمند توجه ویژه متولیان و شکوفایی پتانسیل‌هایش دارد. از همین رو چندی پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تصویب ۵۱ پروژه اقتصادی در استان بوشهر خبر داد. پروژه‌هایی که قرار است با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که رئیس‌جمهور طی هفته جاری وعده داده است، به مرحله اجرایی و بهره‌برداری برسند. حسن روحانی در این باره گفت: «مردم استان بوشهر باید از ظرفیت‌ها و صنایعی که در این استان وجود دارد بهره‌مند شوند و باید کاری کنیم که این اصل در همه صنایع مراعات شود.» گفته می‌شود که یکی از طرح‌های مهم استان بوشهر، بحث ایجاد آب شیرین‌کن‌ها هستند که روز گذشته ساخت یک آب شیرین‌کن در استان بوشهر آغاز شده که می‌تواند زمینه را برای تولید بیشتر آب در این استان فراهم کند و بخشی از مشکلات استان بوشهر را کاهش دهد. رئیس‌جمهور با تأیید مطالب فوق ادامه داد: «برای تولید آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا هزینه‌های بسیار زیادی می‌شود و قیمت تمام شده هر متر مکعب آب حدود ۵ هزار تومان است ولی در مشترکان بین حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان ارائه می‌کنیم که دولت باید یارانه بسیار زیادی را پرداخت کند.»

بوشهر بهترین منطقه برای کنار زدن تحریم‌ها
لازم به ذکر است که عملیات اجرایی این آب شیرین‌کن در شهرستان دشتستان آغاز شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در این باره گفت: «روز گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه آب شیرین‌کن آبپخش با ظرفیت روزانه تولید ۸۵۰۰ متر مکعب آب بودیم که انتظار می‌رود که در طی دو فاز شش ماه تا پایان سال ۹۸ وارد مدار تولید شود.» عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: «از ۹۰ هزار متر مکعب تولید آب توسط آب شیرین‌کن‌ها، تاکنون قرارداد ۵۰ هزار متر مکعب آب منعقد شده و مابقی آن نیز در سال جدید انجام می‌شود.» لازم به ذکر است که بر اساس برآورد‌های انجام شده، این آب شیرین‌کن با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان انجام می‌شود که قادر خواهد بود شهر‌های آبپخش، سعدآباد و ۹ روستای دیگر را به تعداد ۴۳ هزار نفر تحت پوشش قرار دهد. مضاعف بر این عملیات اجرایی، شش پروژه صنعت برق نیز روز گذشته آغاز شده است. این پروژه‌ها که در راستای تقویت و پایداری شبکه برق استان بوشهر آغاز شده‌اند، اعتباری بالغ بر ۸۹۹ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده‌اند. این پروژه‌ها شامل پست ۲۳۰ کیلو ولت شبانکاره دشتستان، پست ۱۳۲ کیلوولت جائینک، پست ۶۶ کیلوولت هلیله بوشهر، خطوط ۶۶ کیلوولت خروجی پست شبانکاره خط ۲۳۰ کیلوولت ارتباطی پست شبانکاره و خط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی پست جائینک می‌شوند. در کنار این طرح‌ها که یکی پس از دیگری در استان بوشهر کلید می‌خورند، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز بوشهر را به عنوان بهترین فرصت برای مقابله با تحریم‌ها معرفی می‌کند. جمشید انصاری در این باره گفت: «استان بوشهر در مجاورت دریا و دارای امتیازات کشاورزی قابل توجه است و اگر بتواند اقتصاد خدمات محور را با تصمیمات بهتر رونق بیشتری دهند به اقتصاد منطقه کمک شایانی می‌شود.» وی اضافه کرد: «بوشهر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و بازار‌های منطقه در شرایط دشوار برای حل مشکلات اقتصادی کشور نقش و مسئولیت مضاعفی را برعهده دارد.» با این تفاسیر نه تنها باید زیرساخت‌های بوشهر تکمیل شود، بلکه فرصت برای صنایع مختلف نیز در این استان ایجاد شود. تغییراتی که از روز گذشته آغاز شده و امید است در سال ۹۸ بوشهر را به منطقه‌ای اقتصادی تبدیل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار