در مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال عارف فرزانه، دانشمند مجاهد و یاور صدیق انقلاب، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش (رض)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی به سخنرانی پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدی اظهارداشت: مجموعه کتابی تحت عنوان کتابهای مقدس به چاپ رسیده که برخی از مردم دنیا هر کدام از آنها را کتاب آسمانی میپندارند، در مجموع مردم دنیا ۵۰ جلد کتاب را کتاب مقدس به حساب میآورند که یونسکو اولین کتاب را قرآن قرار داده است زیرا کسی که کمترین آشنایی داشته باشد میداند که قرآن با هیچ کتابی قابل مقایسه نیست لذا طبیعی است که پیروان کتابهای دیگر، قرآن را اسطوره بنامند.
وی افزود: اولین و مهمترین شرط برای استفاده از قرآن طهارت دل است و قرآن فرموده «لا یمسه الا المطهرون» یعنی دست ناپاک به قرآن زده نشود، اما کسی که طهارت فکر نداشته باشد هم فکرش به قرآن نمیرسد لذا ترجمه و تفسیر فراوان برای قرآن نوشته شده، اما امام راحل میفرمود: قرآن در روز قیامت بکر وارد محشر میشود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدی ادامه داد: ۷۰۰ تفسیر از شیعه و ۷۰۰ تفسیر از هل تسنن و در مجموع ۱۴۰۰ تفسیر از قرآن نوشته شده است، اما باز هم قرآن بکر وارد روز محشر میشود و فکر کسی به قرآن نرسیده و برخی به ظاهر قرآن و برخی به قرائت آن و برخی به بخشی از ویژگیهای آن بسنده کردهاند.
وی گفت: علامه عسکری رضوان الله روزی به من فرمود: به نظر شما بهترین تفسیر قرآن کدام است؟ من گفتم شما باید بگویید و نام تفسیری را بردم، اما اگر کسی تفسیر طنطاوی را ببیند در نگاه اول گمان میکند کتاب فیزیک یا شیمی است و برخی تفسیر ادبی و برخی تاریخی از قرآن نوشتهاند، اما کسانی که به جنبه تربیت و مایه هدایت انسان بودن قرآن پرداخته باشد خیلی کم است که استاد پرورش به این ویژگی پرداختهاند.
پاکی نفس، ویژگی مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است
وی گفت: شاید نتوان استاد پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کرد، اما هر دو ویژگیهای مشترکی دارند؛ نخست اینکه جنبه پاکی نفس در هر دو بزرگوار بوده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه معمولا غروبها نیم تا یک ساعت قبل از مغرب از همین جا مشرف به حرم مطهر حضرت معصومه (س) میشد و در مسیر همواه در حال نماز و عبادت بود و وقتی حرکت میکرد آدم میگفت: گویا جسم وی اینجا و روحش جای دیگری است و بسیار به مردم احترام میگذاشت به گونهای که اگر خردسال هفت سالهای به بیت وی میآمد با وجود کهولت سن و بیماری، تمام قد جلوی پای آن بلند میشد.
روح اخلاق بر نوشتههای استاد پرورش حاکم است
وی تصریح کرد: وقتی نوشتههای علامه را مطالعه میکنیم تاثیر آن بر جسم و جان را متوجه میشویم و این برعکس نوشتههایی است که آدم میخواند، اما جنبه اخلاقی در آن مشاهده نمیکند.
وی گفت: از نوشتههای علامه پاکی، معنویت و اخلاق میبارد و انسان احساس میکند با قلم و نیت پاکی نوشته شده و تفسیری تالیف کردند که حدود ۶۰ سال از تدوین آن گذشته، اما با کتابی قابل مقایسه نیست و شاید بی نظیر باشد و تفاسیری که پس از علامه نوشته شده و همه رشتههای علوم قرآنی که در دانشگاهها و حوزه تاسیس شده و همه کارهایی که در حال انجام است همه مدیون تفسیر المیزان علامه است و ایشان پایه گذار کارهای قرآنی شد و به غیر از اینکه تاثیرگذار در مطرح کردن قرآن بود در واقع یک چهره اخلاقی بود. رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف اسلامی اظهارکرد: استاد پرورش هم از کتابهای علامه طباطبایی بهره برد و همه کتابهای
وی اخلاقی است.
وی گفت: هرچند که موضوع اصلی تفسیر المیزان اخلاق نیست، اما وقتی کتاب را مطالعه میکنیم متوجه
میشویم که نویسنده با چه سوز وگدازی مطالب را به رشته تحریر درآورده است و زمانی که از جنگهای صلیبی مینویسد که برخی میخواستند مسیحیان را به جنگ با مسلمانان ترغیب کنند دقت میکند که مبادا ذرهای از جاده انصاف خارج شود. وی ادامه داد: توجه به اخلاق در آثار، گفتهها و نوشتههای مرحوم پرورش هم مانند آثار علامه طباطبایی موج میزند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: در آیه ۳۱ سوره انسان «و سقاهم ربهم شرابا طهورا» و در حدیثی از امام صادق نقل شده است «ای یطهرکم عن کل شیء سوی الله اذا لا طاهر من تدنس بشیء من الاکوان الا الله» هیچ چیزی پاکتر از خدا نیست و به بهشتیان هم وقتی به بهشت میروند شرابی داده میشود که آنان را از غیر خدا پاک میکند لذا در تفسیر المیزان هم طبق این آیه و روایت آمده که گاهی شخصی فکر گناه میکند آیا فکر گناه، گناه است؟ و در آخر نتیجه میگیرد «تخفوه یحاسبکم به الله» یعنی همین که خداوند محاسبه میکند پس برخی از فکرهای گناه هم، گناه هست لذا علامهای که فکر گناه را هم گناه میداند در المیزان و حاشیه کفایه در چند جا تذکر میدهد کسی که فکر گناه کند نمیتواند قرآن را بفهمد و آن چه به ذهنش میآید حقیقت کلام خدا نیست و گاهی بحثی را مطرح میکند که کلام خدا را در الفاظ جستوجو نکنید نشان از پاکی وی دارد.
وی افزود: آقای پرورش هم در تفسیر قرآن و سخنرانیها و درسهایی که در موضوع قرآن داشته وقتی درسی را مطرح میکند که انسان چگونه میتواند به محضر قرآن وارد شود اولین بحثی که مطرح میکند پاکی و طهارت دل است و۲۵ عامل را بیان میکند و میگوید کسی که میخواهد به محضر قرآن وارد شود در وهله نخست باید دلش از اینها پاک باشد و قلبی که فکر گناه کند نمیتواند قرآن را ترجمه و تفسیر کند.
وی تاکید کرد: این وجه مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است که شاگرد علامه حساب میشود و نشان میدهد که از المیزان بهره برده و با آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری آشنا بوده و اینها در سخنرانیها و نوشتههای استاد پرورش وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: مطالب استاد پرورش جدا از بحث علمی، تاریخی، فلسفی و عرفانی، اخلاقی و جلسات وی هم معنوی و اخلاقی بوده است و اسم جلسه قرآن یا جلسات تربیتی داشته، اما در واقع روح حاکم بر همه گفتهها و نوشتههای استاد پرورش جنبه طهارت نفس، اخلاق، معنویت و پاکی دارد.
وی گفت: جنبه دیگر در آثار ایشان این است که با آثار عرفا و فلاسفه به خوبی آشنا بوده است؛ بخصوص قبل از انقلاب که عدهای تفکرات مادی و لیبرالیسم یا افکار ضد خدا و الحادی داشتند در آن شرایط آقای پرورش کتابهایی
نوشته و به بیان سخنرانی میپرداخته است.
خدامحوری در آثار استاد پرورش موج میزند
وی افزود: یک روح حاکم گرایش به خدا و خدا محوری در آثار ایشان است این که معنویتی پشت عالم ماده وجود دارد و ناپیدایی است که دخیل و دست اندرکار همه عالم است و این در همه آثار آقای پرورش موج میزند و همه جا بیان میکند که دست غیبی گاهی به اسم دعا در صحیفه سجادیه در همه جهان کار میکند و این که بدن ظاهری است و روح حاکم بر آن است که همه کاره است و این جهان ظاهری مادی است و آن ناپیدایی دارد که ملکوت است و ظاهری که ما میبینیم و فرشتههای ناپیدا که دخیل در امورات عالم است.
دکتر عابدی اظهارداشت: نکته دیگری که استاد پرورش خیلی به آن توجه دارد، توجه به کلمات و نکات نغز بزرگان است که در آثار علمای اخلاق و عرفا آمده و از معاشرت با آنان در آثار استاد منعکس شده است.
وی اظهارداشت: یک جامعیتی در آثار آقای پرورش وجود دارد که پیشنهاد میکنم کتابهای آموزنده ایشان را به عنوان یک کتاب اخلاقی مطالعه کنید که برای هر قشری اعم از عالم، غیرعالم، دانشجو، طلبه و مردم عادی مفید است.
وی در پایان گفت: از کسانی که آثار آقای پرورش را احیا میکنند تشکر میکنم ان شاءالله که خداوند به همه آنان اجر عنایت کند.