کد خبر: 730279
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
مقايسه افزايش قيمت خودرو با دلستر
رئيس انجمن خودروسازان در حالي افزايش قيمت خودرو را با نوسان قيمت دلستر مقايسه مي‌كند و خواستار آزادسازي قيمت خودرو است كه رئيس شوراي رقابت همچنان بر انحصار دو خودروساز بر توليد و بازار خودروهاي زير 2 هزار سي‌سي تأكيد دارد و مي‌گويد: آزادي خودروسازان در تعيين قيمت مساوي است با افزايش قيمت‌ها.
احمد نعمت‌بخش در نشست خبري كه در فضاي مجازي روز گذشته برگزار شد با اشاره به اينكه همزمان با توافقات هسته‌اي برخي بر اين باور هستند كه تا شش ماه آينده خودروهاي جديد وارد بازار كشور خواهد شد، اظهارداشت: در حال حاضر تعداد زيادي از شركت‌هاي خودروساز بين‌المللي علاقه‌مند به حضور در بازار همكاري با ايران هستند اما با كساني همكاري مي‌كنيم كه دانش فني و سرمايه‌گذاري مناسبي را در كشور انجام دهند.  دبير انجمن خودروسازان اضافه كرد: برگزاري مناقصه و انعقاد قرارداد در مجموع شش ماه زمان نياز دارد و ساخت قطعات و توليد خودرو با احتساب تمام موارد حدود دو سال زمان نياز دارد. دبير انجمن خودروسازان در رابطه با افزايش قيمت خودرو نيز گفت: سال گذشته خودرو فقط با افزايش 3 درصدي قيمت روبه‌رو شد در حالي كه دلستري كه سال گذشته 800 تومان بود هم اكنون به 2 هزار و 200 تومان افزايش يافته است. به گفته نعمت‌بخش، شركت‌هاي خودروسازي در اين شرايط با افزايش توليد 27 درصدي در سه ماهه نخست سال تلاش كردند تا حدودي زيان‌هاي خود را جبران كنند اما همچنان در حاشيه زيان قرار دارند.
وي همچنين دخالت‌هاي شوراي رقابت را در تعيين قيمت خودرو موجب زيان خودروسازان دانست و گفت: در چنين شرايطي، خودروسازان خارجي حاضر به سرمايه‌گذاري در كشور نيستند، زيرا قيمت گذاري خودرو دردست شوراي رقابت است.

 شيوا: برگزاري مناقصه نيز نوعي توطئه است

در ادامه اين نشست خبري شيوا رئيس شوراي رقابت برگزاري مناقصه را در انتخاب شركاي بين‌المللي براي شركت‌هاي خودروساز داخلي راهكاري مناسب ندانست و از آن به عنوان توطئه نام برد و گفت: در اين شرايط هر كس كه قيمت خوبي بدهد، پيروز مناقصه خواهد شد مانند چيني‌ها، در حالي كه بايد در همكاري بين‌المللي موضوع تكنولوژي و كيفيت محصولات در انتخاب شريك تجاري ملاك باشد. شيوا با بيان اينكه در بازار انحصاري شوراي رقابت بايد ورود پيدا كرده و دستورالعمل قيمت‌گذاري‌ها را تعيين كند، گفت: شوراي رقابت با حضور سرمايه‌گذاران خارجي مشكلي ندارد زيرا آنها مي‌توانند با حضور و سرمايه‌گذاري بازار را به سمت رقابتي شدن هدايت كنند. اگر بازار خودرو رقابتي شود ما به هيچ عنوان به حوزه قيمت خودرو ورود پيدا نخواهيم كرد. رئيس شوراي رقابت در مورد تقاضاي افزايش قيمت شركت‌هاي خودروساز هم گفت: افزايش قيمت خودرو آن هم در شرايطي كه اقتصاد در ركود به سر مي‌برد، منطقي نيست. هيچ توليدكننده‌اي نبايد در اين شرايط اقدام به افزايش قيمت كند بلكه بايد با مؤلفه‌هاي تشويقي محصولات خود را عرضه كند و بازار را به سمت رونق سوق دهد.
شيوا با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت بسياري از نهاده‌هاي توليد كاهش يافته است، تصريح كرد: تا زماني كه كيفيت خودرو ارتقا پيدا نكند، شوراي رقابت مجوز افزايش قيمت نخواهد داد. وي تأكيد كرد: خودروسازان 35 سال آزاد بودند، اما نتوانستند كيفيت خودروهاي توليدي‌شان را افزايش دهند و اكنون به دنبال آزاد‌سازي هستند. شيوا افزود: آزادي آنها مساوي است با گراني قيمت‌ها، اينكه آقاي نعمت بخش قيمت خودرو را با دلستر مقايسه مي‌كند، موضوع عجيبي است، زيرا مؤلفه‌هاي توليد براي صنعت خودرو نسبت به سال گذشته كاهش يافته، همانطور كه نرخ ارز ارزان شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار