کد خبر: 727408
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
آتش‌بس اعلام شده براي يمن كه بر اثر تلاش‌هاي سازمان ملل ايجاد شده بود بيش از چند ساعت دوام نياورد و خيلي زود جنگنده‌هاي سعودي مناطق مختلف در اين كشور را هدف حملات خود قرار دادند؛ مسئله‌اي كه رهبران انصارالله آن را پيش‌بيني كرده بودند.
محمد بابایی
آتش‌بس اعلام شده براي يمن كه بر اثر تلاش‌هاي سازمان ملل ايجاد شده بود بيش از چند ساعت دوام نياورد و خيلي زود جنگنده‌هاي سعودي مناطق مختلف در اين كشور را هدف حملات خود قرار دادند؛ مسئله‌اي كه رهبران انصارالله آن را پيش‌بيني كرده بودند.
به گزارش «جوان»، قرار بود آتش‌بس اعلام شده سازمان ملل براي يمن تا آخر ماه رمضان از اولين دقايق بامداد شنبه برقرار شود تا سازمان‌هاي بشردوستانه بتوانند به مردم اين كشور كه بنابر اعلام سازمان‌هاي بين‌المللي در وضعيت بحراني قرار دارند كمك رساني كنند اما اين آتش‌بس خيلي زود با شروع حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي نقض شد. شبكه الميادين گزارش داد كه جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي، صبح روز شنبه در دو نوبت، يك ساختمان تجاري در «حرض» واقع در استان «حجه» را هدف قرار دادند. رويترز و آسوشيتدپرس نيز تأييد كردند جنگنده‌هاي عربستان آتش‌بس را نقض و صنعا را هدف قرار داده‌اند. در همين حال بي‌بي‌سي كه از شروع تجاوز آل‌سعود رويكرد مغرضانه‌اي نسبت به تحولات يمن در پيش گرفته گزارش داد: درگيري ميان نيروهاي انصارالله و متحدان آنها در ارتش، با شبه‌نظاميان مخالف در استان‌هاي تعز و مارب يك ساعت پس از اعلام آتش‌بس شروع شد. بر اساس اين گزارش، در تعز طرفداران هادي حوثي‌ها را متهم كردند كه دروازه غربي شهر را زير آتش گرفته و اجازه نداده كاميون‌هاي آب آشاميدني وارد شوند. در سوي مقابل، حوثي‌ها شبه‌نظاميان وفادار به هادي را متهم كرده‌اند كه به مواضع آنها در مناطق الضباب و جبل جره حمله كرده است. همچنين شاهدان عيني به بي‌بي‌سي گفته‌اند، همزمان با آغاز درگيري‌ها، جنگنده‌هاي ائتلاف منطقه‌اي به رهبري عربستان سعودي مواضع حوثي‌ها را در منطقه جبل الزنوج شهر تعز بمباران كردند.

  آل‌سعود: آتش‌بس براي ما الزام‌آور نيست

پس از نقض آتش‌بس مقامات سعودي به صورت علني اعلام كردند اين آتش‌بس براي عربستان الزام آور نيست. احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف عربي به رهبري عربستان به روزنامه الرياض گفت: «آتشي بسي كه از سوي سازمان ملل در يمن اعلام شده براي نيروهاي ائتلاف الزام آور نيست چراكه حوثي‌ها به آن پايبند نيستند و ابزاري براي اجراي آن وجود ندارد. آنچه از پايبندي تمامي طرف‌ها به آتش‌بس نيز گفته مي‌شود، صحت ندارد.  عسيري همچنين اظهار داشت: «براي اجراي آتش‌بس دست كم بايد پايبندي واضحي از سوي حوثي‌ها و ابزاري براي اجراي آتش‌بس با حضور ناظران سازمان ملل در خاك يمن وجود داشته باشد تا اين ناظران بتوانند نقض آتش‌بس را از سوي برخي طرف‌ها ببينند.» اين اظهارات مقامات سعودي و تأكيد آنها بر حضور ناظران سازمان ملل در يمن در حالي است كه سازمان ملل اعلام كرده بود اين آتش‌بس بدون هيچ پيش شرطي بايد برقرار شود و همچنين طرف‌هاي يمني به سازمان ملل اطمينان داده بودند اين آتش‌بس را نقض نخواهند كرد. از طرف ديگر دولت سعودي اعلام كرده هيچ‌گونه درخواست رسمي از سوي دولت عبدربه منصور هادي براي برقراري آتش‌بس دريافت نكرده است. اين موضع سعودي مي‌تواند نشان دهنده شكل‌گيري اختلاف رياض با هادي تلقي شود چراكه سازمان ملل اعلام كرده بود وي با آتش‌بس موافقت كرده است.

  پيش‌بيني درست انصارالله

اما به نظر مي‌رسد رهبران انقلاب يمن از اقدام عربستان سعودي نه تنها تعجب نكرده‌اند بلكه آن را پيش بيني كرده بودند. سيد عبدالمك حوثي رهبر انصارالله روز جمعه طي سخنراني به مناسبت روز قدس درباره آتش‌بس جديد اعلام كرد: « با توجه به موارد نقض آتش‌بس در گذشته توسط رژيم عربستان، ما به هيچ وجه انتظار تداوم آتش‌بس اعلام شده سازمان ملل توسط آل سعود را نداريم.» وي افزود: «تداوم تجاوز عربستان به يمن ما را مجبور به برداشتن گام‌هاي استراتژيك بزرگ خواهد كرد كه مي‌تواند تحولات بزرگي در منطقه ايجاد كند، لكن ما از شتاب ورزيدن در برداشتن اين گام‌ها اجتناب مي‌كنيم تا به رژيم آل سعود فرصت دهيم از مواضع تجاوزكارانه بدون توجيه خود عقب نشيني كند.» در همين حال، شوراي امنيت بين‌المللي بدون اشاره به نقض آتش‌بس از سوي عربستان سعودي از همه طرف‌هاي بحران يمن خواست به آتش‌بس موقت بدون پيش شرط كه از نيمه شب گذشته آغاز شده پايبند بوده و از آن به عنوان فرصتي براي انتقال سلاح يا تقويت مواضع يا به دست گرفتن كنترل مناطق بيشتر استفاده نكنند. شوراي امنيت با استقبال از آغاز آتش‌بس موقت بدون پيش شرط از تلاش‌هاي بان كي مون دبير كل سازمان ملل براي دستيابي به آتش‌بس دائمي در يمن حمايت كرده است.

  نجران همچنان ناآرام

يكي از رهبران جنبش معارض «آزادگان نجران» در عربستان از حمله نيروهاي اين جنبش به يك پايگاه نظامي ارتش عربستان خبر داد. به گزارش فارس، «ابوجهاد» يكي از رهبران جنبش معارض نجران گفت كه رزمندگان جنبش آزادگان نجران با حمله به يك پايگاه نظامي ارتش عربستان در اين منطقه با نظاميان سعودي به شدت درگير شدند كه با كشته شدن 15 نظامي ارتش عربستان و شهادت دو تن از نيروهاي جنبش آزادگان و زخمي شدن شماري ديگر همراه بود. وي افزود: نيروهاي جنبش آزادگان نجران در اين حمله علاوه بر منهدم كردن يك خودروي زرهي و يك خودروي مجهز به خمپاره انداز ارتش سعودي، مقاديري سلاح و تجهيزات الكترونيكي وابسته به سرويس امنيتي عربستان را به چنگ آوردند. نيروهاي رژيم آل‌سعود در هفته‌هاي گذشته روستاهايي در نجران را با بيش از 20 فروند موشك بمباران كردند كه دهها كشته و زخمي برجاي گذاشت. شماري از فعالان عربستاني در منطقه نجران عربستان اقدام به تشكيل جنبش معارض سياسي و نظامي به نام «جنبش آزادگان نجران» كردند. قبايل منطقه نجران دو ماه پيش جنگ عليه رژيم سعودي را اعلام و آن را به خيانت به تمام معاهدات و توافقات اخير محكوم كردند و خواستار جدايي نجران از دولت مركزي عربستان شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار