کد خبر: 726569
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
معضل افتتاح آزادراه‌ها قبل از اتمام پروژه
تمايل پيمانكاران وزارت راه براي افتتاح زود هنگام پروژه‌ها قابل انكار نيست زيرا با اين كار ضمانتنامه‌هاي آنها آزاد‌سازي مي‌شود و آنها مي‌توانند در ساير مزايده‌ها و مناقصه‌ها حضور يابند اما...
هادي غلامحسيني
تمايل پيمانكاران وزارت راه براي افتتاح زود هنگام پروژه‌ها قابل انكار نيست زيرا با اين كار ضمانتنامه‌هاي آنها آزاد‌سازي مي‌شود و آنها مي‌توانند در ساير مزايده‌ها و مناقصه‌ها حضور يابند اما گاه اين افتتاح‌ها آنقدر زودهنگام است كه بلافاصله پس از افتتاح، پروژه به دلايل فني بسته مي‌شود، حال جاي سؤال دارد كه چرا با ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل كشور، اين پيمانكاران در افتتاح زودهنگام پروژه‌ها همراهي مي‌كند.
به گزارش «جوان» محدوديت حضور پيمانكاران در تعداد مشخصي از مزايده‌ها و مناقصه‌ها و همچنين كمبود منابع مالي موجب شده پيمانكاران به افتتاح زود هنگام پروژه‌هاي بخش حمل و نقل رغبت قابل ملاحظه‌اي نشان دهند اما همين عجله در افتتاح پروژه، گاه خسارات جاني و مالي جبران ناپذيري را به مردم تحميل مي‌كند و بعد از اين رويداد‌ها پروژه‌هاي راهي بلافاصله مسدود مي‌شوند، حال بايد از شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل كشور سؤال كرد چرا نظارت‌شان آنقدر ضعيف است كه پيمانكاران مي‌توانند آنها را در تكميل پروژه به سادگي فريب دهند.
مسئولان و پيمانكاران بخش راه گويا با افتتاح پروژه خيلي ميانه خوبي دارند زيرا در حالي كه آزادراه مرزن آباد-  چالوس تقريباً دوسال پيش افتتاح شده بود معاون وزير راه و شهرسازي به طور مجدد از بهره‌برداري دوباره اين آزاد‌را‌ه تا عيد فطر امسال خبر داد.
قطعه مرزن آباد -  چالوس آزادراه تهران - شمال با گذشت دو سال از زمان افتتاح به دليل ريزش و رانش كوه و تكميل بخش‌هاي باقيمانده به روي رانندگان بسته است و جاي دارد مسئولان شركت ساخت و توسعه راه‌هاي ايران در باره چرايي صدور مجوز‌هاي لازم براي افتتاح پروژه‌اي كه نقايص قابل ملاحظه‌اي دارد مورد مؤاخذه قرار بگيرند.
آزادراه افسانه‌اي تهران -  شمال كه قطعه 4 آن دو سال پيش افتتاح شد، هنوز به روي رانندگان بسته است و هر بار به دليل تكميل قسمت‌هاي باقيمانده يا ريزش كوه مسدود اعلام مي‌شود، در حالي كه قرار بود از دوسال پيش زيربار ترافيك رفته و بخش زيادي از شلوغي مرزن آباد-  چالوس را برطرف كند.
در واقع دردولت گذشته قطعه 4 آزادراه با حضور رئيس‌جمهور افتتاح شد اما پروژه همچنان با مشكلاتي همراه بود و همين موضوع نگراني سازندگان آزادراه راه هم به دنبال داشت، اين درحالي بود كه با زير ترافيك رفتن قطعه 4، سيل خودروها در عيد نوروز آن سال به اين آزادراه سرازير شد. اما در اين مسير، نقايصي مانند ريزش و رانش برخي نقاط، ديواره‌سازي‌ها و غيره وجود دارد كه شرايط ايمني كافي را براي عبور خودروها به وجود نمي‌آورد؛ به همين جهت در زمان بارندگي در كيلومتر 10 از سمت چالوس به مرزن آباد با ريزش و رانش كوه مواجه مي‌شويم كه پيمانكار در حال برطرف كردن نقايص پروژه است.
در اين بين مدير عامل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، از تكميل قطعه ۴ آزادراه تهران- شمال خبرداد و گفت: باقي مانده عمليات اجرايي منطقه ۴ حدفاصل سه راهي كچور تا چالوس به طول ۲۰ كيلومتر در حال اتمام است كه احتمالاً اين محور در عيد فطر بازگشايي مجدد مي‌شود.
علي نورزاد با سفر به استان‌هاي گيلان و مازندران از آزادراه تهران-  شمال، آزادراه منجيل-  رودبار و كنارگذرهاي لنگرود و بندر انزلي و آزادراه همت- كرج بازديد و دستور تكميل و تسريع روند اجراي منطقه ۴ آزادراه تهران-  شمال را صادر كرد. وي از تكميل قطعه ۴ آزادراه تهران-  شمال خبر داد و گفت: باقي مانده عمليات اجرايي منطقه ۴ حدفاصل سه راهي كچور تا چالوس به طول ۲۰‌كيلومتر در حال اتمام است و در صورت تكميل شدن عمليات، اين محور در عيد سعيد فطر مورد بازگشايي مجدد قرار مي‌گيرد.
مدير عامل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در ادامه افزود: به منظور تسريع در اتمام عمليات قطعه يك نيز همزمان با ادامه كار پيمانكار چيني مناقصه‌اي برگزار شد كه پنج پيمانكار ايراني براي عمليات اجرايي باقيمانده مسير انتخاب شدند كه در حال حاضر مشغول تجهيز كارگاه و به دنبال آن شروع عمليات اجرايي هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار