جوان آنلاین: کانال تلگرامی «محمدرضا حکیمی» بیانهای از مرحوم حکیمی (ره) را به اشتراک گذاشت. این اندیشمند بزرگالهی فرموده است: زندگی هر انسانی در جامعههای بشری بر دوگونه است: زندگیای خودخواهانه و حیوانوار و زندگیای غیرخواهانه و انسانوار یا به تعبیری دیگر: زندگیای قطرهای و زندگیای دریایی.
در زندگی قطرهای روح انسان و احساسات و افکار او مانند قطرهای کوچک و محدود است که تنها خود را میبیند و خود را میخواهد و کسانی و چیزهایی را که به خود او مربوطند، نه دیگران را. این انسان حقیر همین که خودش و فرزندانش سیر شدند، خانه و مسکن داشتند، از آسیب سرما و گرما رهیدند، در امان و آسایش بودند و از امکانات رفاهی، بهداشتی، تحصیلی و امثال آن برخوردار شدند، دیگر به هیچکس دیگر و انسان دیگر و خانواده دیگری کار ندارند، سر دیگران هرچه آمد، آمد. این زندگی، زندگی حیوانی و حیوانوار است و این خصلت، خصلت جانور است که تنها خود، خوراک، خانه خود و بچههای خود را میخواهد و مییابد و بسی این زندگی به هیچ روی زندگیای افقی نیست و مناسب روح انسان و شأن انسانیت نیست تا چه رسد به اسلام و مسلمانی.
اما در زندگی دریایی، انسان بزرگ میشود و میگسترد، از محدوده بسیار کوچک وجود قطرهای خویش رها میشود و به اقیانوس کبیر انسان و جامعه (بلکه انسانها و جامعهها) میپیوندد، خود را عضوی از اعضای پیکر جامعه و جامعه را فضای گسترده خویش میداند، درد همه را چونان درد خود حس میکند. آسایش همه را آسایش خود میشمارد؛ اگر کسی گرسنه بماند، چنان است که او گرسنه مانده است. اگر کسی برهنه بماند، چنان است که او برهنه مانده است. اگر کسی بیخانه باشد، چنان است که او بیخانه است. اگر بیماری بیدوا و درمان بماند، چنان است که او بیدوا و درمان مانده است. اگر زن و فرزند کسی به دلیل فقر و حرمان در معرض انواع خطرها باشند، چنان است که زن و فرزند او در معرض انواع خطرها هستند. اگر طفل خردسال دیگران بیمار گردد و رنج ببرد، چنان است که طفل خردسال او بیمار گشته است و رنج میبرد. اگر دیگران از رفاه، بهداشت، تعلیم و تربیت محروم باشند، چنان است که او و فرزندان او محرومند. اگر بر کسانی دیگر ستم رود، چنان است که بر او ستم رفته است. اگر انسانهای دیگر تحقیر شوند، چنان است که او تحقیر شده است و...
این زندگی، زندگیای انسانی و اسلامی است. در تعلیم اسلامی (قرآنی و حدیثی) اینگونه زیستن و انسان بودن مورد تأکید بسیار قرار گرفته و ملاک ارزشها خوانده شده است.