کد خبر: 1239728
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
مدیرکل زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با بررسی‌های صورت گرفته موفق شدیم ۵٠ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی شناسنامه‌دار شوند.

جوان آنلاین: رضا شهبازی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با توفان های گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در واقع مشخص شد که چه حجمی از گرد و غبار و از کجا به هوا بلند می شود.

وی اظهارداشت: البته با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است هر سال نسبت به سال قبل منبع و میزان گرد و غبار تغییر کند مثلاً یک سال داخلی بیشتر باشد و سال بعد گرد و غبار خارجی بیشتر به هوا بلند شود.

وی ادامه داد: موضوع گرد و غبار به چندین دهه قبل برمی گردد در آمریکا ٧٠ سال پیش این موضوع را تجربه کردند در کشور ما هم قدمت زیادی دارد اما اولین بار که با جدیت با این مساله مواجه شدیم حدود ١۵ سال پیش یعنی سال ١٣٨٨ بود که البته با منشأ خارجی مشهد را تحت تاثیر قرار داد. البته قبلا در خوزستان و سیستان و بلوچستان هم این پدیده را داشتیم.

وی تاکید کرد: مسأله اینجاست که در تمام این سال ها آن طور که باید به این پدیده توجه نکردیم و بر منابع زیستی از جمله منابع آبی فشار آوردیم و امروز شهرهای زیادی درگیر گرد و غبار هستند. مثلاً شهری مانند قم وسعت چندانی ندارد اما ٣٠ درصد درگیر این پدیده است.

شهبازی تاکید کرد: امیدوارم این نتایج به همکاری خوبی میان کشورهای منطقه و درگیر گرد و غبار منجر شود تا به نتایج مطلوبی در راستای مقابله با آن برسیم. برخی غبارها مانند سلیکاها و رس ها تا ۶ هزار کیلومتر در منطقه پخش می شوند از این همکاری های فرامرزی در این زمینه جدی است و باید به این سمت حرکت کنیم.

مرگ سالانه ٧ میلیون نفر به علت گرد و غبار

در ادامه همایش عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ٩٩ درصد از جمعیت دنیا در شهرهایی زندگی می کنند که حداقل یک آلاینده هوای آن خارج از حد استاندارد است و فقط یک درصد جوامع هوای سالم دارند.

غلامرضا گودرزی افزود:آمارها نشان می دهد سالانه ٧ میلیون نفر در دنیا تحت تاثیر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند مانند این است که جمعیت چند کشور کوچک با هم ناپدید شوند اما چون این جمعیت ناگهان از بین نمی روند و تدریجی رخ می دهد شاید زیاد به چشم نمی آید.

وی اظهارداشت: اندازه ذرات معلق در تهران ۶ برابر حد استاندارد است که این رقم در اهواز ١٠ برابر است که قطعا عواقب گاها جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت چون گرد و غبار بر روی دستگاه تنفسی و مشخصا ریه تاثیر نامطلوبی دارد بنابراین باید با جدیت به این موضوع نگاه شود.

به گزارش ایرنا، به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روز ۱۲ جولای هر سال بعنوان روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گردوغبار تعیین و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار