کد خبر: 1233799
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بنا را بر این گذاشتیم که ایران را باشکوه نشان دهیم و اگر تکنولوژی جدید آمده است باید از آن استفاده کنیم و در کنارش بستر فرهنگی بسازیم
 نوید پارسا

جوان آنلاین: این یک نوع رویکرد جامعه‌شناسانه به خانواده ایرانی به عنوان اساسی‌ترین رکن جامعه است. 
 مسعود افشانی، عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره عکس «ایران من» در نشست خبری این رویداد که به موضوع «خانواده ایرانی» اختصاص یافته‌است، گفت: جشنواره عکس دورنگار هشتمین دوره خود را تحت نام کلی «ایران من» برگزار می‌کند؛ هر دوره موضوع مخصوص به خود را دارد و هدف ما بیان زیبایی و ظرفیت ایران و ایرانی است که طی این هفت دوره گذشته سعی در پوشش آن داشتیم. به دلیل شرایط کرونا این دوره با تأخیر روبه‌رو شد. 
او ادامه داد: موضوع اصلی جشنواره سال جاری خانواده ایرانی به عنوان اساسی‌ترین بنیاد جامعه است. خانواده ایرانی تغییرات زیاد و چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌است که دستمایه خوبی برای عکاسان ایجاد کرده‌است. ما چشم‌انداز‌های سنتی، مدرن و اختلاف نسل‌ها را می‌بینیم که می‌توان آن را وقایع‌نگاری در نظر گرفت. این یک نوع رویکرد جامعه شناسانه به خانواده ایرانی به عنوان اساسی‌ترین رکن جامعه است. 
این عضو شورای سیاستگذاری گفت: در بخش جنبی امسال به دلیل فرایندی که دنیا در حوزه تصویرسازی پیش گرفته، هوش مصنوعی را دستمایه قرار دادیم که در واقع ادیت آثار با بستر‌های هوش مصنوعی است که چالش برانگیز و در کنار آن خلاقانه است. هنرمندان ما این چالش را حول خانواده ایرانی با ابزار هوش مصنوعی به تصویر خواهند کشید. ممکن است هیچ تصویری به وسیله زدن شاتر ایجاد نشود، اما استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند خیال را به تصویر بکشد. افشانی افزود: ما می‌خواهیم عکاسان را وارد چالش استفاده از هوش مصنوعی کنیم و ببینیم تا چه اندازه می‌توانیم با استفاده از ابزار‌ها خود را به چالش بکشیم. در بخش اصلی محدودیت‌های ادیت و ویرایش وجود دارد، اما در بخش دوم ایجاد تصویر با هوش مصنوعی و استفاده از تکنیک‌ها بلامانع است. این بخش دارای داوری مجزا و جوایز مجزا است. 
او تأکید کرد: از سوم خرداد شروع به پذیرش آثار کردیم و پس از پالایش اولیه آثار به داوران تحویل داده‌می‌شود. به گفته افشانی، علاوه بر اهدای جوایز، به اعضای برگزیده حق تألیف به ۱۰۰ عکس منتخب اهدا خواهد شد. این عضو شورای سیاستگذاری گفت: این جوایز به عنوان پیشکش به جامعه عکاسان است. عکاسانی که همواره ظرفیت داشته‌اند. افشانی در مورد ورود بخش هوش مصنوعی به جشنواره نیز گفت: از تقابل و تضاد‌ها می‌توانیم به نتیجه برسیم. در بخش اصلی واقع‌گرایی می‌کنیم و در بخش جنبی خیال‌پردازی. این تقابل کمک می‌کند که تکلیف خودت را بدانی که به دنبال عکاس به دنبال واقع‌گرایی هستی یا می‌خواهی با هوش مصنوعی تصویر بسازی. هوش مصنوعی و عکس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نه مقابل همدیگر. این تقابل به نوعی عمدی بوده که ببینیم ماحصل چه خواهد بود. 
این عضو شورای سیاستگذاری ادامه داد: این کار به نوعی بازگشت به خویشتن نیز خواهد بود که هوش مصنوعی را ببینیم و متوجه رویکرد خودمان به آن باشیم. 

 جشنواره را ۲۰ سال ادامه می‌دهیم
در ادامه نشست خبری، محمد فروغی، دبیر اجرایی جشنواره درباره این رویداد عکاسی گفت: در این دوره چند کار متفاوت انجام دادیم. ۳/۳ (خرداد ماه) کار را آغاز کردیم، ۷/۷ (مهرماه) آخرین مهلت ارسال آثار است و امیدواریم ۸/۸ (آبان ماه) اختتامیه را برگزار کنیم. 
او افزود: امیدواریم بتوانیم مانند نورنگار که حدود ۲۰ سال از فعالیتش می‌گذرد، در بخش اقتصادی کسب درآمد کنیم و در بخش فرهنگی هزینه کنیم. بهترین شرایطی که از دیدگاه ما ماندگار می‌شد، برگزاری همین جشنواره است. موضوع جشنواره را با اعضای سیاست‌گذاری مطرح کردیم. معتقدیم خانواده نباید به سمت غرب و جدایی از کانون اصلی خود برود. بر همین اساس سعی کردیم با عکس و به وسیله تصویر تأثیری در خانواده ایجاد کنیم که امیدواریم اصحاب رسانه به ما کمک کنند. از عکاسان حرفه‌ای تا آماتور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. فروغی درباره تضاد میان وقایع نگاری با هوش مصنوعی که واقعیت را به چالش می‌کشد، اظهار کرد: اتفاقاً خود ما نیز همین مشکلات را داشتیم که چه کار کنیم. دیدیم در یکی از جشنواره‌ها کسی با هوش مصنوعی عکس فرستاده و برنده شده‌است. به این جمع‌بندی رسیدیم ما نیز باید با هوش مصنوعی کار کنیم، چراکه در تمام زندگی رخنه کرده‌است. 
 وی توضیح داد: سال ۱۳۸۱ ورود عکاسی دیجیتال مورد قبول واقع نمی‌شد، اما الان بروید در دست عکاسان ایران یک عکس با دوربین آنالوگ بیابید. به همین دلیل مجبور هستیم به‌روز فکر کنیم و با دنیای روز فکر کنیم. هوش مصنوعی نیز یک واقعیت است که در دنیای هنر امروز بسیار دیده می‌شود. دبیر اجرایی این جشنواره درباره اینکه آیا محوری برای عکاسی در موضوع خانواده مشخص شده‌است یا خیر، گفت: محور‌های خانواده زیاد است. حداقل دو نفر یک خانواده را تشکیل می‌دهند بر همین اساس محوربندی نکرده‌ایم. دو یا سه کارگاه نیز برگزار خواهیم کرد که دوستان بتوانند با محور خانواده عکس‌های بهتری بگیرند. 
فروغی در مورد فعالیت این جشنواره در شهرستان‌ها برای نشان دادن خانواده در اقصی نقاط ایران اظهار کرد: در دوره‌های گذشته عکاسان شهرستان بیش از تهرانی‌ها شرکت کرده بودند؛ تقریباً ۹۹ درصد عکاسان ایران ما را می‌شناسند و این شناخت موجب شده که اطلاع‌رسانی ما سریع‌تر صورت گیرد. 
این مسئول جشنواره درباره مجموعه عکس‌های حاصل از هفت دوره گذشته هم توضیح داد: در مجموع این هفت دوره حدود ۹۰ هزار عکس از ایران داریم که به ۷۰۰ عکس برگزیده رسیده‌است. همچنین به صورت میانگین در هر دوره حدود ۵ تا ۷ هزار شرکت‌کننده داشتیم. 
به گفته فروغی، در این دوره هر شرکت کننده می‌تواند برای هر بخش ۱۰ عکس ارسال کند. 

 صورت مسئله را هیچ‌گاه پاک نکنید
در ادامه داریوش محمدخانی، دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری با اشاره به این موضوع که با ورود هر تکنولوژی نسبت به آن دافعه‌ای وجود دارد، گفت: عکاسی رنگی که آمد گفتند سیاه و سفید را می‌گذاریم کنار در صورتی که کنار گذاشته نشد. وی ادامه داد: صحبت ما این است که لطفاً صورت مسئله را هیچ‌گاه پاک نکنید. همواره برای صورت مسئله‌ها می‌توان راهکاری ارائه کرد. زمانی که صحبت از ورود هوش مصنوعی شد بسیاری نسبت به آن گارد گرفتند و از آن ترسیدند؛ در صورتی که رویکرد‌ها تغییر می‌کند و چیزی از بین نمی‌رود. هیچ‌چیز از بین نمی‌رود و صرفاً از صورتی به صورت دیگر تبدیل می‌شود. باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم و برای آن بستر فرهنگی ایجاد کنیم.
 محمدخانی تصریح کرد: جهانیان باید بدانند که ما چگونه زندگی می‌کنیم. ما بنا را بر این گذاشتیم که ایران را باشکوه نشان دهیم. اگر تکنولوژی جدید آمده است باید از آن استفاده کنیم و در کنارش برای آن بستر فرهنگی بسازیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار