کد خبر: 1233689
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
سخنگوی قوه قضاییه تشریح کرد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم که فعالیت‌های قضایی در سطح بین‌المللی رو به افزایش است.

جوان آنلاین: اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه امروز، سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: تلاش قوه قضاییه در سال‌های اخیر برای این بوده است تا بتواند روابط حقوقی و قضایی خود را با کشورهای همسایه و کشورهای دوست توسعه دهد، به‌طور طبیعی زمانی که مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورها توسعه پیدا می‌کند به همین نسبت مسائل قضایی و حقوقی نیاز به توسعه دارد.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم که فعالیت‌های قضایی در سطح بین‌المللی رو به افزایش است. در هفته‌های اخیر سه هیئت قضایی بین‌المللی یا اعزام و یا در حال اعزام به کشورهای مختلف هستند. سفری را معاونت بین‌الملل قوه قضاییه داشته و امروز نیز رئیس قوه قضاییه سفری را به کشور دوست و برادر قطر خواهند داشت و در آنجا قرار است با مقامات عالی رتبه قطر دیدار و گفتگو در مورد مسائل فی‌مابین داشته باشند.

جهانگیر گفت: یکی از مسائل مهمی که در سطح حقوقی و بین‌المللی برای ما مهم است موضوع محکومیت جنایات ددمنشانه رژیم غاصب اسرائیل است که امیدواریم با فرصت‌های بین‌المللی و با همکاری و همراهی دولت‌های مختلف بتوانیم حمایت نهادهای بین‌المللی را به این سمت و سو بکشانیم که نسبت به این رژیم جنایتکار واکنش مناسب و مقتضی را ارائه بدهند.

جهانگیر گفت: نکته دیگر بحث استفاده ابزاری از حقوق بشر و برخوردهای دوگانه کشورهای اروپایی از جمله فرانسوی‌ها در موضوع حقوق بشر است. اخیراً شاهد این هستیم یکی از روزنامه‌نگاران کشور ما که در حوزه اطلاع‌رسانی فعال هستند به دلایل واهی توسط دولت فرانسه بازداشت و مورد تحقیق قرار گرفت. به‌عنوان دستگاه قضایی قاطعانه تقاضای آزادی بی‌قید و شرط این شهروند خود را از دولت فرانسه مطالبه می‌کنیم و نسبت به اتباع خود در تمام دنیا حساسیت ویژه داریم و از حقوق آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که با توجه به جنایات ۸ ماه اخیری که رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و غزه به راه انداخته است در روزهای اخیر شاهد جنایت تاریخی و هولناک دیگری بودیم که در اردوگاه «نُصیرات» به وقوع پیوست و یک پروژه آمریکایی- اسرائیلی تحت پوشش آوارگان برای آزادی چند نفر، مبادرت به قتل عام صدها زن و کودک و انسان بی‌دفاع کردند.

وی گفت: این کشتار به گونه‌ای بود که همه آزاداندیشان دنیا نسبت به آن متاثر شدند و در کشورهای مختلف به صورت خودجوش مردم به خیابان آمده و جنایات جدید را محکوم کردند، امیدوارم مردم آزاداندیش و دولت‌های مستقل در جهان نسبت به این اقدام ددمنشانه بی‌تفاوت نباشند و با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و حقوقی خود تلاش کنند تا رژیم اشغالگر قدس را سرجایش بنشانند و اجازه ندهند این جنایات تاریخی استمرار پیدا کند.

جزئیاتی جدید از وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده سرقت از بانک ملی گفت: در این پرونده ۱۹ نفر از متهمین به اتهام سرقت و تحصیل مال نامشروع تحت تعقیب قرار گرفته و برای آن‌ها کیفرخواست صادر شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این پرونده کارشناسی‌های متعدد و جداگانه‌ای نیاز بود که صورت بگیرد از این رو یکی از دلایل زمان‌بر شدن رسیدگی به کارشناسی‌هایی بود که باید صورت می‌گرفت.

جهانگیر با بیان اینکه دو مطلب در کارشناسی‌ها وجود داشت، گفت: بحث راستی آزمایی در مورد ادعاهایی که افراد مالباخته داشتند یکی از موضوعات بود چرا که بعضا مدارک لازم برای ارائه مطالبی که عنوان می‌کردند، وجود نداشت و نیاز به راستی آزمایی‌ها و کارشناسی‌های متعددی در این حوزه داشت که این کار صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه طرف دیگر پرونده بانک ملی بود، بانک مصوبه‌ای را برای مصالحه با مالباختگان داشت که بحث صلح باید به تصویب دادگستری می‌رسید که موارد آن بررسی و زمان‌بر بودن آن ناشی از دقت‌هایی بود که نیاز بود برای رعایت حقوق مردم بخاطر شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تاکنون ۱۴۵ نفر از مالباختگان این پرونده توسط بانک تسویه حساب شده‌اند و وجوه خود را دریافت کردند؛ بانک به قائم مقامی مالباختگان برای ۵ نفر باقی مانده شاکی پیگیر وصول مطالبات است که ما نیز دنبال می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد و اکنون پرونده در مرحله رسیدگی در دادگاه کیفری یک است.

در موضوع فرش‌های سعدآباد سهل انگاری‌هایی صورت گرفته است

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سرقت فرش‌های سعدآباد گفت: در مرجع قضایی مرتبط پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده و تعدادی از افراد مطلع احضار شدند و تحقیقات مقدماتی انجام شده است. برخی از این فرش‌هایی که مدعی شدند سرقت شده است در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شدند که نشان می‌دهد سرقتی رخ نداده است.

جهانگیر افزود: اینکه بدون تشریفات قانونی و رعایت ضوابط و مقررات اقدامی انجام شود، نشان می‌دهد، سهل انگاری‌هایی صورت گرفته است و از محلی به محله‌های دیگر دولتی فرستاده شده و این شائبه ایجاد شده که بحث سرقت صورت گرفته است؛ در حالی که تعدادی از این فرش‌ها در برخی مجموعه‌های دولتی شناسایی و ردیابی شده است. امیدواریم با پیگیری‌های بعدی که صورت می‌گیرد، شناسایی و تعیین تکلیف بقیه فرش‌ها انجام شود. پرونده قضایی در حال رسیدگی است و اگر سوءاستفاده‌ای شده باشد برابر مقررات رسیدگی می‌شود و اگر سهل‌انگاری صورت گرفته که نتایج تاکنون همین را نشان می‌دهد، مشخص شود نتیجه آن چه بوده است تا به اطلاع مردم برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار