کد خبر: 1233363
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اعلام اسامی نامزد‌های احراز صلاحیت شده به ویژه اینکه نامزد موردنظر اصلاح‌طلبان در میان آنان است، راه رقابتی شدن انتخابات را باز کرد و دروازه بهانه‌گیری را بست. حالا می‌توان گفت این گوی و این میدان!
جعفر برزگر

جوان آنلاین:  نـتـایج تــأیـید صـلاحـیـت‌هـا نشان می‌دهد که همه گرایش‌های سیاسی شناخته شده در کشورمان در انتخابات پیش‌رو نماینده دارند. جبهه اصلاحات ایران به عنوان نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات رسما اعلام کرده بود که مسعود پزشکیان یکی از گزینه‌های رسمی این جبهه است. حالا پزشکیان تأیید شده است. سیدامیرحسین‌قاضی‌زاده‌هاشمی از اعضای دولت سیزدهم و سعیدجلیلی، محمدباقر‌قالیباف و علیرضا زاکانی هم از جریان اصولگرا تأیید شدند. حجت‌الاسلام مصطفی‌پورمحمدی هم از جریان اصولگرای سنتی تأیید شده است. شورای نگهبان بستر رقابت انتخاباتی را فراهم کرد. حالا باید جریانات سیاسی و کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده تلاش کنند تا در این میدان رقابتی رأی مردم را جذب کنند. 
شورای نگهبان صلاحیت شش نفر از ۸۰ نفر ثبت‌نام کننده در این دوره از انتخابات را تأیید کرد. بر این اساس مسعود پزشکیان، مصطفی‌پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف تأیید شدند. چهره‌های شناخته‌شده‌ای هم بودند که احراز صلاحیت نشدند. اسحاق‌جهانگیری، علی‌لاریجانی، محمود‌احمدی‌نژاد و عبدالناصرهمتی از جمله این افراد هستند. محمد مهدی اسماعیلی، مهرداد‌بذرپاش و صولت مرتضوی هم از اعضای دولت بودند که احراز صلاحیت نشدند. بر این اساس تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها از دیروز شروع شده و تا ششم تیرماه ادامه خواهد داشت. 

 این گوی و این میدان 
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران هفته پیش در نشست خبری اعلام کرد که «ما سه نفر گزینه اصلی خودمان را اعلام کردیم و منتظر هستیم ببینیم شورای نگهبان چه اقدامی انجام می‌دهد». پزشکیان در کنار عباس آخوندی و جهانگیری یکی از این سه نفر بود. با تأیید شورای نگهبان حالا پزشکیان رسما نماینده جبهه اصلاحات ایران است و این جریان سیاسی هیچ بهانه‌ای ندارد، مگر اینکه از عدم حضور بدنه رأی خود و رأی‌آوری پزشکیان واهمه داشته باشند. 
«بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها جبهه اصلاحات ایران برای تصمیم‌گیری درباره پزشکیان تصمیم‌گیری کنند.» این مطلب را جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در گفتگو با ایسنا اظهار کرد و گفت: «اگر در این جلسه مسعود پزشکیان دو سوم آرای اعضای این جبهه را کسب کند به عنوان نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد». 
روزنامه شرق هم در واکنش به تأیید صلاحیت پزشکیان از تعبیر یک در برابر پنج استفاده کرد. این روزنامه اگرچه خواسته نوعی مظلومیت برای پزشکیان و اصلاح‌طلبان ایجاد کند، اما اقدام شرق کوششی برای این است که همه اصلاح‌طلبان روی این گزینه متمرکز شوند و از تشتت و پراکندگی رأی پرهیز کنند. 
پزشکیان پنج دوره سابقه نمایندگی مجلس و سابقه وزارت بهداشت در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. او در زمان ثبت‌نام در انتخابات هدف از شرکت و ثبت‌نام در انتخابات را شکل‌گیری مشارکت پرشور عنوان کرده بود. پزشکیان در بیانیه ثبت نام خود نوشته است: «مشکل ما این است که آنچه را که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه است کنار می‌گذاریم. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه‌ها و جناح‌ها ایجاد شود. باید بپذیریم کسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند براساس توان، مهارت، تجربه و علمی که دارند باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس حزب و گروه و جناح». پزشکیان با بیان اینکه باید به دنبال کسانی برویم که علم و مهارت و تجربه دارند، گفته بود: «موظف هستیم سیاست‌های کلی را عملیاتی کنیم، کسی که قدرت را به دست می‌گیرد و پاسخگو نیست برخلاف سیاست‌ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه‌ها و جناح‌ها بر اساس تقوا ایجاد شود. تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، در صنعت کشاورزی، فرهنگ. برای حل مشکلات کشور باید به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و با هم در مسیر اهداف و سیاست‌ها قدم برداریم». 

 اصولگرایان و تکثر نامزد‌ها
 قالیباف همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تأیید صلاحیت شد. قالیباف ریاست مجلس یازدهم و ۱۲ سال مدیریت شهرتهران را در کارنامه خود دارد. او در بیانیه ثبت‌نام خود در انتخابات گفت: «اگر معتقد نبودم که مشکلات امروز مانند معیشت، کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر و تبعیض و نابرابری، هزینه‌های کمرشکن مسکن، گرانی‌ها و بازار نابسامان خودرو، یا وضعیت اینترنت و عبور از تحریم‌ها قابل حل است، هرگز پا به عرصه رقابت نمی‌گذاشتم». 
قالیباف در ادامه بیانیه خود گفت که من هم مانند همه بدون اشکال نیستم و تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد و اضافه کرد: «ولی با درس گرفتن از گذشته و شناختی که از امکانات کشور و توانایی‌های موجود دارم، می‌دانم که می‌توانیم به کمک هم، با یک مدیریت مسئولیت‌پذیر و انقلابی دولتی کارآمد را ایجاد کنیم تا شما در دنیا احساس سربلندی کنید و برای این امر با برنامه‌ای مشخص مبتنی بر برنامه هفتم پیشرفت کشور وارد کارزار انتخابات شده‌ام». 
جلیلی هم دیگر عضو جریان اصولگرا است که احراز صلاحیت شده است. دبیری شورای عالی‌امنیت‌ملی مهم‌ترین مسئولیت جلیلی در ساختار مدیریتی کشور است. جلیلی دلیل ثبت نام خود در انتخابات را تحقق عدالت و پیشرفت کشور عنوان کرده است. او در سال ۹۲ موفق به کسب رأی مردم نشد و در سال ۱۴۰۰ هم به نفع آیت الله شهید رئیسی از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. 
جلیلی بعد از ثبت نام در انتخابات گفت: «اکنون فرصت جهاد بزرگ برای جهش ایران رسیده است. مردم خوب و فهیم ما سهم خود را انجام داده‌اند و اکنون آماده‌اند تا نقش‌های بزرگ‌تری برای پیشرفت کشور ایفا کنند. باور دارم مردم ما آنچه در امکان و توان آن‌ها بوده به صحنه آورده‌اند و می‌آورند و این بزرگ‌ترین سرمایۀ کشور است». 
قاضی‌زاده هم احراز صلاحیت شد. او در دولت سیزدهم رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود و قبل‌تر از آن هم نماینده مجلس بود. قاضی‌زاده زمان ثبت‌نام گفت که «ارتجاع به گذشته به زیان خانواده بزرگ ایران تمام خواهد شد». 
زاکانی هم بعد از احراز صلاحیت در انتخابات سال ۱۴۰۰ در این دوره هم تأیید صلاحیت شد. نمایندگی مجلس و شهردار تهران مهم‌ترین سوابق اجرایی زاکانی است. حجت الاسلام مصطفی پور محمدی هم دیگر احراز صلاحیت شده انتخابات اخیر است. او اکنون رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی است و در دولت روحانی هم وزیر دادگستری بود. همچنین پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است. او با شعار اینکه «به توانایی ایرانیان برای ایجاد ثروت و قدرت اعتقاد دارم» در انتخابات ثبت‌نام کرد. 
در بخشی از بیانیه ثبت نام و اعلام مواضع پورمحمدی آمده: «سرشار از آرزو‌های بالا بلند بودیم، اما آیا در آن جایگاهی هستیم که آرزویش را می‌کشیدیم بی‌گمان گام‌های بلندی برداشتیم و دستاورد‌های انکار ناپذیری را به دست آوردیم. اما ناکامی‌ها و کاستی‌های آزاردهنده نیز کم نیست». 

 در انتظار تکمیل حماسه تشییع 
رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از خلق حماسه مردم در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید و همراهان او از خلق این حماسه قدردانی و تصریح کردند که این حماسه باید با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تکمیل شود. حالا همه چیز برای خلق حماسه دوم که باید آن را حماسه سیاسی نامید، آماده است. کیفیت رقابت‌های انتخاباتی و عملکرد صداوسیما در این مشارکت و رقابت مؤثر است. از روز‌های آینده بازار نظرسنجی‌ها داغ خواهد بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
0
پور محمدی کجا اصول گراست ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار