کد خبر: 1231706
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
یک رسانه‌های عبری فاش کرد رئیس سابق موساد در دوره ریاستش دادستان سابق لاهه و همسر وی را را تهدید کرده بود.

جوان آنلاین: روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی در این رابطه با استناد به رسانه‌های خارجی اعتراف کرد، یوسی کوهن رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل موساد، به دستور بنیامین نتانیاهو جنگ محرمانه‌ای را علیه دادستان سابق دادگاه بین کیفری بین المللی انجام داد.

به گزارش تسنیم، این عملیات شامل تعقیب و مراقبت، ایجاد رعب و وحشت و برخی اقدامات دیگر بود که به طور مثال ارسال تصاویر همسر این خانم دادستان که به شکل مخفی از وی گرفته شده برای او بود، در حالی که برخی از ویدیو‌ها برای برهم زدن امنیت روانی‌اش نیز تکثیر و شبکه‌های اجتماعی متشر شده بودند.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط موساد، ارسال پیام‌هایی برای خانم دادستان بود که در آن به وی هشدار داده شده است، تو که نمی‌خواهی امنیت خود و خانواده ات به خطر بیافتند به ما کمک کن تا امنیتت حفظ شود.

همچنین گفته می‌شود وقتی دادستان دادگاه کیفری بین المللی در نیویورک خود را آماده ملاقات با رئیس جمهور کنگو می‌کرد، یوسی کوهن (رئیس سابق موساد) وارد سویت محل ملاقات شد و زمانی که از او پرسید چطور اینجا را پیدا کرد وی پاسخ داد، مثل اینکه فراموش کردی من کی هستم؟

روزنامه یدیعوت آحارانوت با استناد به گزارشی که امروز سه شنبه در روزنامه گاردین منتشر شد، آن را یک بمب خبری توصیف و خبر داد، یوسی کوهن رئیس وقت موساد عملیات گسترده‌ای برای تهدید و به وحشت انداختن دادستان دادگاه کیفری بین المللی لاهه به اجرا در آورد و در آن سعی کرد تا پاتو بنسودا را از این طریق مجاب کند از انجام تحقیقات رسمی علیه اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی منع کند.

براساس این گزارش کوهن تهدید‌های خود را در جریان چند ملاقات به دادستان متقل و تلاش کرد تا به او برای صرف نظر کردن از تحقیقاتش فشار وارد کند.

در این افشاگری مشخص شد، کوهن با موافقت مسئولین عالی‌رتبه (رژیم) اسرائیل طی سال‌های پیش از تصمیم دادستان برای انجام تحقیقات علیه اسرائیل، چندین ملاقات با بنسودا داشت گرچه در سال ۲۰۲۱ وی تصمیم خود را برای انجام این تحقیق گرفت.

یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیل هم در این رابطه خبر داد، توجیه ارسال کوهن برای انجام این ماموریت آن بود که اسرائیل با خطر محاکمه شدن نظامیانش مواجه شد، در حالی که یک منبع اسرائیلی دیگر هم که از طرح فشار بر دادستان دادگاه لاهه اطلاع دارد نیز خبر داد، هدف موساد چالش آفرینی در مقابل تلاش‌های او و اجبارش برای همکاری با اسرائیل بود، در حالی که منبع سومی هم تاکید کرد، کوهن در واقع فرستاده غیر رسمی نتانیاهو در این پروژه حاضر بود.

به نوشته یدیعوت آحارانوت، گزارش مذکور نشان داد که تلاش‌های رئیس سابق موساد حدود یک دهه ادامه پیدا کرد و تمامی این تلاش‌ها با هدف تضعیف دادگاه انجام گرفت.

همچنین چهار منبع آگاه نیز اعلام کردند که بنسودا هم تعداد کمی از مسئولین عالی‌رتبه دادگاه لاهه را در جریان این امر قرار داده بود، این در حالی ست که که کوهن حتی تا مرز تهدید مستقیم دادستان دادگاه هم پیش رفت و یک بار به وی گفت: تو نیازمند کمک ما هستی، تو مجبوری به ما اجازه بدهی تا به تو کمک کنیم، تو که نمی‌خواهی وارد مسایلی شوی که امنیت تو و خانواده ات را تحت تاثیر قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار