جوان آنلاین: دست ناپیدا، میرو، آغوش باز و انیمیشن ساعت جادویی چهار فیلمی بودند که با حضور عوامل آن در کاخ جشنواره در چهارمین روز نمایش داده شدند و تقدیر از مرحوم پروانه معصومی یکی از مهمترین اتفاقات این روز بود.
روز چهارم جشنواره فیلم فجر در ادامه دیگر روزها که با یادی از یک هنرمند فقید شروع میشد به نام مرحوم پروانه معصومی گره خورد و در ابتدای نشست خبری، اولین فیلم نمایش داده شده در سینمای رسانه (دستهای ناپیدا) با تقدیم نشان سیمرغ جشنواره به برادرزاده این بازیگر، نام و یاد او گرامی داشته شد. در ادامه اکران دیگر آثار چهارمین روز جشنواره، فیلم «میرو» به کارگردانی حسین ریگی اکران و سپس نشست خبری آن برگزار شد. اظهارات مثبت و صحبتهای مطرح شده از سوی عوامل فیلم سینمایی «میرو» در این نشست خبری که انصافاً نشاندهنده روح بلند مردمان خطه بلوچ بود، حال و هوای نشست خبری و جشنواره را تحت تأثیر خودش قرار داد.
در ابتدای نشست سعید الهی، تهیهکننده سینمایی «میرو» گفت: رسالت «میرو» فراتر از فروش گیشه است. سینما نیازمند انتقال مفاهیم و تقویت کارکرد راهبری است، از اینرو ما نیز از روز اول بنا داشتیم مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت کار را بسازیم و در فیلم ابتدا سلطان هدف است، اما «میرو» در مسیر تحول میفهمد که هدف بزرگتری دارد.
وی افزود: این فیلم یک نگاه متفاوت به استان سیستان و بلوچستان دارد. معتقدیم «میرو» محصول یک بغض فرو خورده است و از سیاستمداران انتظار میرود توجه بیشتری به این استان داشته باشند. در فیلمهای سیستان و بلوچستان نباید فقر، اشرار و قاچاق و تروریست دیده شود. این فیلم محصول یک نگاه شریف است و تلاش کردیم زوایای پنهان را به خوبی نشان دهیم.
حسین ریگی، کارگردان این فیلم که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد، درباره پرداختن به سینمای کودک گفت: همیشه کودک و نوجوان به واسطه اینکه آینده سرزمین هستند برایم مهم بوده است. در این اثر و آثار قبلی تأکید داشتم بخشی از بازیگران از استان سیستان و بلوچستان انتخاب شوند. پیمان شیرخانی، نویسنده این اثر نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: تلاش ما بر این بوده که نگاهمان با نگاه مرسوم به سیستان و بلوچستان متفاوت باشد، از همینرو به پدر و مادرهایی که نقش اساسی در تربیت فرزند دارند، پرداختهایم.
در بخش دیگری از این نشست، ایوب افشار بازیگر این اثر بخشی از صحبتهایش با تشویق حاضران همراه شد. او گفت: این اولین فیلمی است که در آن به مردم بلوچ توهین نشد و خوشحالم که امروز تصویر صحیحی از مردم سیستان و بلوچستان ارائه شد.
فیلم سینمایی «آغوش باز» جدیدترین ساخته بهروز شعیبی اثر دیگری بود که اکران شد. در نشست خبری این فیلم، شعیبی بارها و به عناوین مختلف درباره تغییر در فیلمسازیاش مورد پرسش قرار گرفت، بهخصوص آنکه شعیبی در این فیلم بخشهایی از موسیقی نصرالله معین (خواننده پاپ خارج از کشور) را که چند روزی است صحبت از بازگشت او در رسانهها پربسامد شده، استفاده کرده است.
شعیبی در پاسخ به علت تغییر گونه (ژانر) سینماییاش گفت: هیچوقت مقید به یک گونه خاص سینمایی نبودهام، اما نزدیکترین گونه به این فیلم، کمدیدرام است که درباره روابط انسانی صحبت و تیزیهای ناهنجاریهای اجتماعی را کمی نرم میکند. آغوش باز یک روی جدید از سینما برای من بود، هم در نوع فیلمسازی و هم در شکل اجرایی.
وی افزود: ما احتیاج داریم به یکدیگر یادآوری کنیم که در مشکلات و هنجارها و ناهنجاریهای اجتماعی دچار غفلت نشویم. به نظرم وظیفه سینما همین است که هنجارهای اجتماعی را به ما یادآوری کند. به عقیده من یادآوری، یکی از کلیدواژههای اصلی فیلم بود.
اکثر سؤالاتی که در این نشست از شعیبی پرسیده شد، درباره موسیقی و نوع نگاه او به این موضوع بود و شعیبی هم اشاره کرد که چه بخواهیم و چه نخواهیم همه ما موسیقی را دوست داریم و بخشی از زندگی ماست.