کد خبر: 1203944
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: محمد خاتمی بزرگداشت روز ضد امریکایی دانشجو را آنچنان که کانال رسمی جبهه اصلاحات ایران نوشته، در جمع مشاوران خود و با یک سخنرانی ضد امریکاستیزی برگزار کرده است! خاتمی در این جلسه، جمهوری اسلامی را متهم به محدود کردن هویت خود در «رویارویی با امریکا و غرب» کرد و آن را به عنوان سیاستی نادرست نقد کرد.
خاتمی در سخنانی متناقض گرچه ماهیت ضد استبدادی و ضداستعماری انقلاب اسلامی را انکارناپذیر دانسته، در عین حال می‌گوید: «حکمرانی ما امروز ویژگی ضداستکباری و ضداستعماری بودن را در رویارویی با امریکا و غرب می‌بیند و در همین جهت اقداماتی هم کرده است و همین بهانه به دست کسانی داده که می‌گویند جمهوری اسلامی در منطقه چالش ایجاد می‌کند.... می‌توان ضداستکبار و ضداستعمار بود، اما هویت خود را در ستیز با غرب تعریف نکرد.»
روز دانشجو روز شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران با شلیک گلوله مأموران رژیم پهلوی است. این اتفاق در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران برای سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت امریکا به ایران و حضور او در دانشگاه تهران روی داد. اعتراض آن روز دانشجویان سه کشته بر جای گذاشت و در نهایت هم فردای آن و در حالی که فقط چند ماه از کودتای امریکایی ۲۸ مرداد و سقوط دولت قانونی محمد مصدق می‌گذشت، نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال نیرو‌های نظامی بود، دریافت کرد.
حال در گرامیداشت سالروز چنین اتفاقی، محمد خاتمی به جای نقد سیاست‌های استعماری و استکباری امریکا در ایران و منطقه غرب آسیا و حتی کل جهان، باز هم سیاست‌های ایران در مقابل امریکا را نقد و حتی جمهوری اسلامی را متهم به بهانه دادن دست دیگران می‌کند و این سؤال در ذهن می‌آید که چطور سیاست‌های ایران برای دفاع از خود در برابر امریکا، بهانه دست مخالفان ایران می‌دهد، اما سیاست‌های امریکا علیه ایران، بهانه برای امریکاستیزی دست خاتمی و دوستانش نمی‌دهد؟! چرا به حامیان غرب برمی‌خورد که ایران ضدامریکایی است، اما به خاتمی برنمی‌خورد که امریکا همه تلاشش را برای زمین زدن ایران انجام می‌دهد و این حجم سیاست‌های ضدایرانی امریکا باعث نمی‌شود که حداقل در روز دانشجو، به جای علیه جمهوری اسلامی گفتن، علیه امریکا بگوید؟ یا حداقل قدری انصاف خرج کند و از سیاست‌های استعماری امریکا بگوید و سپس از رویارویی ایران با امریکا بگوید و این‌گونه به تطهیر امریکا نپردازد؟
این روز‌ها همه آزادگان جهان بیش از قبل علیه امریکا موضع می‌گیرند، چون جنگ غزه و نبرد نابرابر میان تسلیحات نظامی امریکا که به صهیونیست‌ها داده با کودکان غزه در جریان است، اما خاتمی می‌خواهد همچنان پیام‌های مثبت به امریکایی‌هایی بدهد که اگر دست‌شان می‌رسید و می‌توانستند، به ایران هم حمله می‌کردند و بعید بود موشک‌هایشان آن‌قدر هوشمند باشند که اصلاح‌طلبان را از اهداف خود استثنا کنند!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
0
چرا؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار