کد خبر: 1159877
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

کاشان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. امروزه این شهر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده، زیرا جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. کاشان به شهر گل و بلبل و خانه‌های تاریخی شهرت دارد که گردشگران با رزرو بهترین هتل کاشان، سفری فوق‌العاده را برای خود رقم می‌زنند.

جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و آیین‌های سنتی کاشان سبب شده تا این شهر پس از شهرهای اصفهان، شیراز و یزد از نظر جاذبه‌های دیدنی به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تبدیل شود. در ادامه با جاذبه‌های دیدنی کاشان آشنا خواهیم شد تا در سفر به کاشان، بتوانیم از مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهر، نهایت استفاده را ببریم.

باغ و حمام فین کاشان

یکی از مشهورترین و زیباترین باغ‌های تاریخی کاشان و ایران، باغ فین است که دارای چند بخش می‌باشد. این باغ زیبا دارای یک حیاط اصلی و چهار برج دایره‌ای شکل است. همچنین در باغ، چند چشمه‌ آب وجود دارد که آب مورد نیاز این باغ و آبنماهای آن را تامین می‌کند. باغ فین در سال ۱۵۹۰ میلادی در دوران صفویان ساخته شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 حمام فین در میان انبوهی از درختان قرار گرفته و زیبایی چشم نوازی به آن بخشیده است. حمام فین، شامل دو بخش حمام بزرگ که مختص خانواده سلطنتی و حمام کوچک که متعلق به خدمتکاران و مستخدمان بوده است. در این حمام تاریخی، امیرکبیر صدراعظم ایران، به قتل رسید.

مسجد جامع کاشان

یکی دیگر از تاریخی‌ترین جاذبه‌های دیدنی در سفر به کاشان، مسجد جامع کاشان است، که قدمت آن به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. این مکان در ابتدا به‌عنوان آتشکده کاربری داشته اما پس از گسترش اسلام در ایران به مسجد تغییر کاربری داده است. صفیه خاتون دختر مالک اشتر، دستور تبدیل این آتشکده به مسجد را می‌دهد. مسجد جامع کاشان در دوره‌های مختلف تاریخ، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

این مسجد زیبا و منحصر به فرد در خیابان بابا افضل کاشان قرار دارد. مسجد دارای دو محراب با دو قبله می‌باشد؛ چرا که ابزار دقیق برای سنجش قبله در آن زمان وجود نداشته است. محراب اول در جای اشتباه قرار گرفته که پس از گذشت زمان، محراب تخریب شده و محراب دیگری ساخته شد. اما همچنان آثاری از محراب قدیمی به جامانده است.

بازار سنتی کاشان

کاشان هم مانند سایر شهرها، دارای بازار زیبا و سنتی می‌باشد که بناهای تاریخی زیادی در این بازار قرار گرفته است. ابتدای بازار سنتی در خیابان بابا افضل و انتهای آن تا دروازه دولت ادامه دارد. بناهای تاریخی که در کاشان قرار گرفته عبارتنداز کاروانسرای میرپنج، تیمچه صباغ، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد میدان میرعماد و چند بنای دیگر که در این بازار وجود دارد.

 

در سفر به کاشان از کجا دیدن کنیم؟

خانه‌های تاریخی کاشان

کاشان به شهر خانه‌های تاریخی شهرت دارد، چرا که عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی بسیاری را در خود جای داده که دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی می‌باشند. بسیاری از گردشگران در سفر به کاشان از این خانه‌های تاریخی بازدید می‌نمایند.

خانه بروجردی‌ها

قدمت خانه بروجردی‌ها مربوط به دوره قاجار است. این خانه متعلق به یکی از ثروتمندان کاشان بوده که با معماری بسیار زیبا و فوق‌العاده ساخته شده است. بادگیرهای هلالی و قرینه، برروی پشت‌بام و کلاه فرنگی آن، بسیار منحصر به فرد می‌باشد.

خانه طباطبایی‌ها

از دیگر خانه‌های تاریخی معروف، خانه طباطبایی‌ها را می‌توان نام برد که متعلق به شخصی به نام سیدجعفر طباطبایی، از تاجران فرش کاشان بوده است. قدمت این خانه، به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و مدت زمان ساخت آن ۱۸ سال به طول انجامیده است.

این خانه دارای ۴۰ اتاق، 4 حیاط، 3 بادگیر، اتاق شاه نشین با پنجره‌های مشبک و رنگی، دو رشته قنات با چهار زیرزمین می‌باشد. همچنین گچبری‌ها و آینه‌کاری‌های تزیین شده این خانه، چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. بسیاری از گردشگران در سفر به کاشان از این خانه بازدید می‌نمایند.

خانه عامر‌ی‌ها

خانه عامری‌ها از دیگر خانه‌های تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد و در دوران قاجار ساخت آن تکمیل شده است. این خانه توسط شخصی به نام سهام السلطنه عامری بنا شد. این خانه بزرگ و زیبا دارای ۸۵ اتاق با معماری منحصر به فرد، مقرنس‌کاری، منبت‌کاری و همچنین گچبری‌های بسیار زیبا است.

تپه سیلک

تپه سیلک یک تپه باستانی در فین کاشان است که یادگار به جامانده از دوران باستان می‌باشد. می‌توان اینگونه گفت که سیلک، نام نخستین تمدن در ایران بوده است. قدمت این تپه باستانی به حدود ۸ هزار سال پیش می‌رسد. امروزه این تپه باستانی به یکی از جاذبه‌های شهر کاشان تبدیل شده که گردشگران در سفر به کاشان، از این تپه بازدید می‌کنند. هتل وندا کاشان دسترسی راحتی به تپه سیلک دارد.

مسجد آقا بزرگ

مسجد آقا بزرگ یکی از جاذبه‌های باشکوه و زیبا، از بناهای دوران اسلامی بوده که در کاشان بنا شده است که در سفر به کاشان می‌توان از آن بازدید کرد. این مسجد دارای گنبد عظیم آجری و مناره کاشی‌کاری شده می‌باشد. این مسجد در سال ۱۲۵۸ هجری قمری بنا شد. معماری مسجد به سبک سنتی ایرانی است و یکی از زیباترین بناهای دوران اسلامی به‌شمار می‌رود. مسجد آقا بزرگ در سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کاشان است که قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد. این شهر زیرزمینی دارای سه طبقه بوده که طبقات آن شامل راهروها، کانال‌ها و اتاق‌ها می‌باشد. این شهر زیرزمینی در گذشته دارای کاربرد نظامی و دفاعی بوده و مساحتی نزدیک به ۴ کیلومتر با ارتفاع ۴ تا ۱۶ متری دارد که شبیه به یک تونل بسیار طولانی می‌باشد و بزرگترین شهر زیرزمینی جهان به‌شمار می‌آید.

آرامگاه سهراب سپهری

سهراب سپهری شاعر، نویسنده و نقاش معاصر ایران است که محبوبیت و شهرت بسیاری دارد. ایشان در کاشان چشم به جهان گشود و در همین شهر، چشم از جهان فرو بست. سهراب در روستای مشهد اردهال کاشان در صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر به خاک سپرده شد. امروزه افراد بسیاری در سفر به کاشان از مقبره این شاعر دوست داشتنی بازدید می‌نمایند.

نیاسر کاشان

نیاسر یکی از روستاهای اطراف کاشان است که به دلیل بافت تاریخی و فرهنگی و همچنین معماری سنتی آن، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. بافت معماری روستای نیاسر، به سده‌های قبل می‌رسد که یکی از مهمترین جاذبه‌های نیاسر به‌شمار می‌رود.

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان

مراسم و آیین گلاب گیری، در قمصر و چند روستای دیگر کاشان برگزار می‌شود. مراسم گلاب گیری شامل چیدن گل‌های محمدی، آماده‌سازی آنها برای گلاب گیری و استخراج گلاب از آنها می‌باشد. این مراسم باعث شده تا هر سال، گردشگران زیادی در اردیبهشت ماه، برنامه سفر به کاشان داشته باشند.

 

در سفر به کاشان از کجا دیدن کنیم؟

کویر مرنجاب و کاروانسرای آن

کویر مرنجاب یکی دیگر از جاذبه‌های کاشان است که برای علاقه‌مندان به کویر، گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. در این کویر یک کاروانسرای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کاشان به‌شمار می‌رود.

موقعیت مکانی کاروانسرا به خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از نکات جالب توجه این کاروانسرا، فعال بودن آن می‌باشد و مسافرانی که در سفر به کاشان از این کاروانسرا بازدید می‌کنند، می‌توانند در سفره خانه سنتی کاروانسرا، مهمان شوند.

 

این مطلب تبلیغاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار