کد خبر: 1158864
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
دریادار فتاحی مطرح کرد
زمانی که وارد اقیانوس آرام شدیم، نیرو‌های فرانسوی بسیار نگران بودند و قصد داشتند یک اشتباه از ما بگیرند، ولی فکر همه این‌ها را کرده بودیم و طی یک سال قبل، تمام مسیر‌ها را شناسایی و تمرین کرده بودیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز، دریادار دوم ستاد فرهاد فتاحی، فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با برنامه جهان آرا به ناگفته‌های افتخارآفرینی بزرگ نیروی دریایی ارتش پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:

*به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هواپیمای کشور‌های غربی برای نزدیک شدن به ناوشکن‌های ما در آب‌های بین‌المللی اجازه می‌گیرند تا گشت معمول خود را بزنند در حالیکه ما پیش از این از آن‌ها اجازه می‌گرفتیم.

*فرمانده ناوشکن فرانسه در مانوری که در هند داشتیم، جایزه بالاترین امتیاز را به من داد در حالیکه ناوگروه کشور خودش هم در این رزمایش حضور داشت.

*زمانی که وارد اقیانوس آرام شدیم، نیرو‌های فرانسوی بسیار نگران بودند و قصد داشتند یک اشتباه از ما بگیرند، ولی فکر همه این‌ها را کرده بودیم و طی یک سال قبل، تمام مسیر‌ها را شناسایی و تمرین کرده بودیم.


*تمام قوانین دریانوردی بین‌المللی را آموزش دیده بودیم و برای هر نوع شرایط هم آماده بودیم.

*به هواپیمای فرانسوی اعلام کردم آماده هستیم مانور مشترکی با نیروی دریایی شما داشته باشیم و ۴۸ ساعت فرصت دارید جواب ما را بدهید که البته قبول نکردند.

*در مسیر حرکتمان، یکی از کشور‌ها از سامانه سونوبوی استفاده کرد، سوناری متحرک که برای کشف زیردریایی استفاده می‌شود، در واقع گمان می‌کردند ما زیردریایی هم همراهمان داریم.

*با یک سری تاکتیک‌های از پیش تمرین شده، کاری کردیم که اگر اطلاعاتی هم از ناوشکن دنا به دست آورده‌اند، قطعا اشتباه است.

*فرماندهان نیروی دریایی برزیل به ما گفتند فکر نمی‌کردیم با یک ناوشکن هزار تنی، به این مأموریت بین‌المللی بیایید؛ به دنا می‌گفتند قایق ایرانی!

*در میانه سفر، اورهال موتور ناوشکن دنا را انجام دادیم، زیرا ناوشکنی کاملا ایرانی است و پشتیبانی از آن هم توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.


* ۲۳۲ روز در آب‌های بین‌المللی و با ناوشکن دنا سفر کردیم و به لحاظ سخت‌افزاری، به همین میزان امکان ادامه سفر را داشتیم.

*این ناوشکن صد در صد ایرانی است به طوری که در اوایل سفر، موتور آن دچار مشکل شد، ولی به اندازه کافی قطعه داشتیم و جایگزین کردیم، اما دیگر نتوانستیم از هیچ کشوری قطعه مشابه پیدا کنیم، زیرا کاملا ایرانی بود و فقط در کشورمان تولید می‌شود.

*برای چنین مأموریتی، باید حداقل وزن ناوشکن ۸ هزار تن باشد!

*در تنگه اریک، دما و ارتفاع امواج بسیار بالاست و حتی ناوشکن‌های آمریکایی هم از آن نمی‌گذرند؛ از این تنگه به سلامت گذشتیم و تجربه موفقی داشتیم.

*دماغه امیدنیک هم منطقه خطرناکی است و همواره دریا در آنجا وضعیت نامناسبی دارد؛ وقتی به این منطقه رسیدیم به ما گفتند ۲۴ ساعت دیگر دریا طوفانی خواهد شد که دقیقا به همان مرحله هم رسیدیم و امواج ۷ متری را دیدیم، اما به خاطر تجربه‌های قبلی در اقیانوس، بسیار راحت از آن عبور کردیم.


*در تمام مناسبت‌های مذهبی و ملی، روی ناوشکن دنا برنامه داریم، روز ۲۲ بهمن و قدس راهپیمایی هم برگزار می‌کنیم.

*فرمانده نیروی دریایی ارتش، مستقیما مسائل مربوط به تک تک پرسنل حاضر روی ناوشکن را مورد نظارت قرار می‌دهد و برای هر کدام از آن‌ها دغدغه دارد.

*ماه رمضان در کیپ تاون آفریقای جنوبی بودیم و در مسجدی به نام اهل بیت (ع) حضور پیدا کردیم، روحانی همراه ما آنجا سخنرانی کرد و کار به پرسش و پاسخ هم رسید، نوعی جهاد تبیین هم داشتیم.



*بچه مسجدی‌های آنجا سرود سلام فرمانده را هم برایمان اجرا کردند.

*آدمیرال‌های نیروی دریایی آفریقای جنوبی باورشان نمی‌شد ما با ناوشکن دنا، به چنین مأموریتی آمده باشیم.

*تیم پزشکی همراه ناوگروه، طی هشت ماه روی دریا و اقیانوس، سه عمل جراحی موفقیت‌آمیز انجام دادند.

*مجموعه‌ی پرسنل، سه ماه دوره آمادگی و ۸ ماه مأموریت را پشت سر هم گذراندند و عملا ۱۱ ماه از خانواده دور بودند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار