تعلق روانی دانش‌آموز به دومین شخص مهم زندگی‌اش
 حال هدف یک آموزگار چیست؟ انتقال مفاهیم و یاد‌دادن! اما چگونه این فرآیند سخت امکان پذیر می‌شود؟ بی‌تردید اگر آنان بتوانند مهارت «ارتباط مؤثر» را درک کرده و به کار گیرند، چرخه آموزش روان‌تر می‌شود. 
قدر درس‌های روزگار را بدانیم
بی شک یکی از بهترین معلم‌های زندگی تجاربی است که در روزمرگی‌های ما نهفته است. بهترین معلم زندگی شما با چه واژه‌ای تعریف می‌شود؟ شکست، بی‌پولی، دل‌شکستگی، فوت عزیزان، اشتباهات، تصادف، تصمیمات، تنش‌ها، دعواها، دلخوری‌ها و... 
روز معلم و انتظارات متقابل والدین، دانش‌آموزان و معلمان 
مادر دو دانش‌آموز ۹ و ۱۳ ساله: نمی‌دانم باید این درخواست را از معلمان داشته باشم یا آموزش و پرورش، اما حالا که شرایط مهیا شده می‌گویم که به شخصه از معلم فرزندم می‌خواهم رفتار‌های اجتماعی را به فرزندم آموزش دهد. آموزش رفتار‌های درست اجتماعی از طریق مدرسه و معلم و در جمع همسالان تأثیرگذاری بیشتری دارد
اغلب افراد جامعه انتظار دارند از آن‌ها حمایت شود، اما هدایت و نظارتی در کار نباشد و این موضوع یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه است. معلمان باید بدانند که چگونه در کنار حمایت از دانش‌آموزان از سازوکار‌های مربوط به هدایت و نظارت نیز استفاده کنند
امیرحسین سلطانی فلاح، قائم مقام جمعیت فرهنگیان جوان و مجری طرح معلم حرفه‌ای:‌
در گذشته تسلط معلم روی دانش کفایت مدرسه را می‌کرد و دانش‌آموز هم همین انتظار را از معلم داشت ولی امروزه صرف تسلط به دانش، کفایت معلم بودن را نمی‌کند. باید معلم را بزرگ‌تر از آنچه تصور می‌شود ببینیم، چون انتظارات، دانش، استعداد و تعریف دانش‌آموز امروز با دیروز تفاوت کرده است
دکتر علیرضا رحیمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت:
معلم باید به شخص و مشخصات شاگردانش احترام بگذارد. او باید به بنیان شخصیت انسان‌ها احترام بگذارد. بعضی از معلمان می‌خواهند شاگردان کپی خودشان باشند و این بی‌احترامی به استقلال آنهاست، در حالی‌که او باید به مشخصات شاگردانش احترام بگذارد، چراکه هر کسی برای خودش ویژگی‌هایی دارد و باید مورد احترام باشد
مریم‌السادات پرپنجی، معلم و مدیر پیشکسوت آموزش‌و‌پرورش:‌
فعالیت‌های پرورشی امروز در مدارس، تن‌ها در دایره بخشنامه‌ها و کلیشه‌ها می‌چرخد. آنقدر آموزش‌و‌پرورش برای کار‌های پرورشی بخشنامه ارائه داده است که اگر مربیان پرورشی وقت پاسخ به آن‌ها را داشته باشند، باید خدا را شکر کرد، چراکه دیگر برای آن‌ها وقتی نمی‌ماند که بخواهند کار پرورشی انجام دهند و خلاقیتی داشته باشند
دکتر اسدالله افشار، نویسنده و پژوهشگر علوم تربیتی:
اگر رابطه بین معلم و شاگرد صمیمانه باشد، بازدهی بسیار بالاتری را به همراه خواهد داشت. اما این رابطه صمیمانه باید حد و مرز داشته باشد. بسیار مهم است که معلم بتواند در عین صمیمیت با دانش‌آموز اقتدار خود را حفظ کند و دانش‌آموز اجازه نداشته باشد برخی از کلمات را به زبان بیاورد یا به برخی از فعالیت‌ها در کلاس مشغول شود
دکتر علیرضا اسماعیلی، استادیار گروه ترافیک جاده‌ای، دانشکده علوم پلیس:
هرم ساختاری ما در حوزه حمل و نقل لیدر ندارد و کسی نیست که به عنوان فصل الخطاب حرف نهایی را بزند. برای آمار سوانح ترافیکی چه کسی را می‌توانیم زیر سؤال ببریم. پلیس می‌گوید نقاط پر حادثه، سازمان دیگر به آموزش و فرهنگ رانندگی می‌پردازد و دیگری به تأخیر اورژانس و دیگری به خودروسازان ایراد می‌گیرد، اما مسئول کلی برای پیگیری ندارد
سرهنگ احسان الله هدایتی، رئیس اداره آموزش همگانی پلیس راهور:
اقدامات پیشگیرانه از تصادفات با هدف ارتقای ایمنی حمل و نقل مقوله‌ای آموزشی و رفتارسازی مقوله‌ای انسانی محسوب می‌شود. اگر آموزش به یادگیری و نهایتاً به رفتارسازی منجر شود در بهبود رفتار‌های ترافیکی و همراه‌سازی عموم کاربران بسیار مؤثر است و همچنین منجر به کاهش و پیشگیری از تصادفات رانندگی خواهد شد
۱