کد خبر: 1228589
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با معرفی ۴۵ منتخب جدید دور دوم انتخابات
این دوره از انتخابات دستاورد‌های ارزشمندی داشت که یکی از آن‌ها الکترونیکی کردن انتخابات بود. آرا با سرعت، دقت و فوریت محاسبه شد و به استحضار ملت رسید. با همت ستاد انتخابات به خصوص بخش فناوری این کار انجام شد

جوان آنلاین: با اعلام ستاد انتخابات کشور، فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ماه پایان یافت و ۲۹۰ منتخب به خانه ملت راه یافتند که هفتم خرداد با گشایش دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسماً کار خود را آغاز خواهند کرد. 
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو مرحله طی۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت امسال برگزار و تکلیف وکلای مردم در این دوره مشخص شد. پیش‌تر در ۱۱ اسفند ۲۴۵ منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و در دور دوم هم ۴۵ منتخب از ۲۲ حوزه انتخابیه توسط مردم برگزیده شدند. 

 برگزاری انتخابات الکترونیکی تجربه‌ای موفق 
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در نشست خبری اعلام پایان انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری انتخابات برای انتخاب نمایندگان ملت کار بسیار ارزشمند در تاریخ روشن انقلاب اسلامی بود که اتفاق افتاد و با عنایت الهی، انتخاباتی با حماسه‌آفرینی مردم برگزار شد. وی اضافه کرد: با وجود خواست دشمنان ما و کسانی که نمی‌خواستند این برگ زرین انقلاب اسلامی آن طور که هست رقم بخورد، رقابت کاملاً جدی در میدان انفاق افتاد و با دقت و کاری که انجام شد تمام نقشه‌ها در حوزه امنیت و سلامت نقش برآب شد و امانتداری خوبی نسبت به آرای مردم صورت گرفت. 
وزیر کشور با اشاره به اینکه حضور ارزشمند مردم پای صندوق‌های رأی با وجود تلاش‌ها و دروغگویی‌های دشمنان ملت مشاهده شد، خاطرنشان کرد: از مردم بزرگوارمان تشکر می‌کنم که با حضور خودشان برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند. وحیدی گفت: این دوره از انتخابات دستاورد‌های ارزشمندی داشت که یکی از آن‌ها الکترونیکی کردن انتخابات بود. آرا با سرعت، دقت و فوریت محاسبه شد و به استحضار ملت رسید. با همت ستاد انتخابات به خصوص بخش فناوری این کار انجام شد. وی تأکید کرد: تمهیدات زیادی برای مسائل امنیتی هم در حوزه فیزیک و هم در حوزه سایبری دیده شده بود. وحیدی همچنین ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب در معرفی چهار مؤلفه در راهبری انتخابات گفت: ایشان با معرفی چهار مؤلفه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت، راه را برای ما روشن کردند. وی با اشاره به میزان مشارکت یادآورشد: به طور طبیعی مشارکت در این دوره حدود ۶ تا ۷ درصد بیشتر از مرحله دوم انتخابات در دوره‌های گذشته بوده است؛ البته میزان مشارکت دور دوم انتخابات‌ها به طور معمول از دوره اول کمتر است که موضوعی طبیعی تلقی می‌شود. وزیر کشور اظهار داشت: از نیرو‌های امنیتی و نظامی، دست اندرکاران و هیئت‌های اجرایی، استانداران، فرمانداران و بخشداری‌ها و شورای نگهبان که بسیار قوی عمل کرد و از حلقه‌های میانی و گروه‌ها و فعالان سیاسی که مردم را برای یک انتخاب بهتر راهنمایی کردند و همچنین از همه فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که نقش آفرینی کردند، تشکر می‌کنم. 

 انتخابات را با کمال بی‌طرفی و صداقت برگزار کردیم 
وزیر کشور افزود: از دست اندرکاران ستاد انتخابات که در کل کشور تلاش کردند تا برگزاری انتخابات که حاصل یک کار دسته جمعی بود و می‌توانیم ادعا کنیم این امانت با کمال بی‌طرفی، صداقت و امانت تحویل داده شد، قدردانی می‌کنم. وحیدی گفت: تطبیق با قانون دشواری‌هایی داشت که ما توانستیم نکات ارزشمندی را که در قانون بود اجرایی کنیم، کار بی‌پایانی که از اسفند سال گذشته شروع شده بود، در اردیبهشت امسال به پایان رسید. وحیدی عنوان کرد: در مرحله دوم در هشت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد که بادقت و سرعت، آرا محاسبه شد و به اطلاع مردم رسید. وی با تأکید بر اینکه با همت ستاد انتخابات و مرکز فناوری این کار به خوبی انجام شد، تصریح کرد: همگان با عزمی جزم به سوی افقی بلند حرکت می‌کنیم و انسجام و وفاق اجتماعی دستاورد مهمی است که در این مسیر برای پیشبرد اهداف انقلاب به دست آمد. 

 تازه وارد‌های مجلس از تهران
از ۴۵ منتخب در دور دوم، ۱۶ نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس راهی بهارستان شدند. از بین منتخبان راه یافته به مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل زهره وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار از این حوزه بر صندلی سیز مجلس جلوس می‌کنند. به عبارتی از بین ۳۰ منتخب راه‌یافته به مجلس ۹ چهره جدید هستند. همچنین از بین ۱۴منتخب زن راه یافته به مجلس دوازدهم چهار کرسی به حوزه انتخابیه تهران اختصاص دارد که از این تعداد یک کرسی برای اقلیت‌های دینی است که «بهشید برخوردار» نخستین منتخب زن از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس دوازدهم شناخته می‌شود. 

 ۴۵ منتخب دور دوم انتخابات
اسامی ۱۶ منتخب دور دوم انتخابات مجلس از تهران عبارت‌اند از: بیژن نوباوه وطن، محمد سراج، ابوالفضل ظهره وند، حسین صمصامی، زهره سادات لاجوردی، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، ابوالقاسم جراره، مرتضی محمودی، مجتبی رحماندوست، عبدالحسین روح الامینی، مجتبی زارعی، زینب قیصری و علیرضا سلیمی. 
در شهرستان‌ها هم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو: علیرضا منادی سفیدان، علی جعفری‌آذر، رضا صدیقی و علیرضا نوین، حوزه انتخابیه شبستر: محمد طاهری، حوزه انتخابیه میانه: مهدی اسماعیلی، حوزه انتخابیه سمیرم: رحیم کریمی، حوزه انتخابیه لنجان: اکبر پولادی، حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز: ابراهیم فهیمی، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس: علی شیرین‌زاده، حوزه انتخابیه ورامین و پیشوا و قرچک: علی خزایی، حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف: سید حسن هاشمی، حوزه انتخابیه مشهد و کلات: حسنعلی اخلاقی امیری، حوزه انتخابیه آبادان: جواد سعدون زاده و سید محمد مولوی، حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر: امیرحسین نظری، حوزه انتخابیه زنجان و طارم: نبی الله محمدی، حوزه انتخابیه خدابنده: احمد بیگدلی، حوزه انتخابیه شیراز و زرقان: ابراهیم عزیزی و سید اسماعیل حسینی، حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد: اسفندیار عبداللهی، حوزه انتخابیه کرمانشاه: عبدالرضا مصری و فضل الله رنجبر، حوزه انتخابیه گنبد کاووس: عبدالکریم آق ارکاکلی، حوزه انتخابیه خرم‌آباد، چگنی و دوره: هادی هاشمی نیا و رضا سپهوند، حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ، و سوادکوه‌شمالی: عمران عباسی کالی و علی کشوری، و بالاخره حوزه انتخابیه ملایر: احمد آریایی نژاد دیگر منتخبانی هستند که در دور دوم انتخایات به مجلس دوازدهم راه یافتند. 

 رنگ و بوی سیاسی مجلس دوازدهم
رقابت‌های سیاسی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در کنار تفاوت‌هایی که از منظر آمار و ارقام مشارکت مردمی داشت، با توجه به شیوه حضور اصلاح‌طلبان، کمی رنگ و بوی درون جریانی هم به خود گرفت؛  به طوری که جریان موسوم به اصولگرایی با انواع و اقسام لیست‌های انتخاباتی وارد عرصه رقابت‌ها شد. در کنار طیف‌های مختلف جریان اصولگرا که قاطبه کرسی‌های مجلس آینده را از آن خود کردند، به نظر می‌رسد اقلیتی اصلاح‌طلب یا به تعبیر خودشان میانه‌رو هم در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند که اتفاقاً مدتی هست در تلاش‌اند تا فراکسیونی مستقل برای خود تشکیل دهند. فارغ از این گمانه ها، آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که مشخص شدن ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم تا پیش از آغاز رسمی این مجلس در ۷ خرداد امکان‌پذیر نخواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار