کد خبر: 1226554
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شمشیر تهدید اعضای کابینه، بالای سر نخست‌وزیر
اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی به رفح به تعویق می‌افتد.» یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم گفت: «اگر انتخاب بین توقف جنگ در غزه و انعقاد توافق اسراست، پس باید به سمت توافق پیش برویم
مهرزاد اصغریان
 جوان آنلاین: وزرای امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی، نخست وزیر را تهدید کرده‌اند که در صورت موافقت با آتش‌بس در غزه تا پای سرنگونی دولت پیش خواهند رفت. در شرایطی که مخالفان دولت تل‌آویو و خانواده اسرا به صراحت درباره عواقب تداوم دامن زدن به جنگ هشدار داده‌اند، گزارش‌ها از موافقت رئیس ستاد ارتش با اقدام در رفح حکایت دارد. 
 
بنیامین نتانیاهو که طی هفته‌های گذشته همواره ضمن حمایت از حمله به رفح، جدیتی در اجرای این تهدید از خود نشان نمی‌داد، حالا در بحبوحه مشکلات داخلی اعم از تداوم تظاهرات خانواده‌های اسرا و مسائل خارجی که به طور ویژه با آینده جنگ غزه و البته آینده سیاسی وی گره خورده است، موضوع رفح را در قالب تهدیدی برای کابینه خود می‌بیند، به خصوص که شبکه عبری‌زبان کان به نقل از یک مقام ارشد کابینه گزارش داد، نتانیاهو موانع زیادی را در مسیر دستیابی به توافق ایجاد می‌کند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم تهدید کرده‌اند در صورت تعلیق عملیات نظامی در شهر رفح، در جنوب نوار غزه از کابینه خارج خواهند شد. بن‌گویر خطاب به نتانیاهو گفت: «اگر به توافقی برسید که منجر به آتش‌بس دائم شود دولت را سرنگون خواهم کرد.» اسموتریچ هم نتانیاهو را به سرنگونی تهدید کرد و گفت: «اگر حمله به رفح برای نابودی حماس لغو شود، کابینه‌ات شایستگی تداوم نخواهد داشت. دستورالعمل من برای اسرائیلی‌ها آن است که فوراً با تمامی قوا به سمت رفح حرکت کنند.» این تهدید به ویژه پس از افزایش احتمال توقف عملیات نظامی در رفح در صورت انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس، مطرح شده است. بن‌گویر و اسموتریچ با اشاره به انجام نشدن عملیات نظامی در شهر رفح، هیئت مذاکره‌کننده تل‌آویو را به این متهم کردند که مسئولیت خود را در قبال امنیت اسرائیل بر عهده نمی‌گیرند. 
 
 مواضع کابینه مانع توافق است
این موضع‌گیری‌ها در شرایطی است که منابع آگاه روز شنبه از پیشرفت محسوسی در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه خبر دادند. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی به رفح به تعویق می‌افتد.» یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم گفت: «اگر انتخاب بین توقف جنگ در غزه و انعقاد توافق اسراست، پس باید به سمت توافق پیش برویم. محال است یک عملیات به نفع اسرائیلی‌ها بدون بازگرداندن اسرا از نوار غزه انجام شود.» وی افزود: «هر روز منتظر هستیم تعداد بیشتری از اسرا یکی پس از دیگری کشته شوند. اگر مواضع سختگیرانه کابینه نتانیاهو نبود می‌شد یک توافق در ماه دسامبر امضا کرد.» تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی هم شب گذشته در سخنانی با انتقاد از عملکرد کابینه این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو نسبت به فروپاشی اسرائیل هشدار داد. او اذعان کرد اسرائیل به دلیل کابینه نتانیاهو پس از شروع جنگ هفتم اکتبر در وضعیت سقوط آزاد قرار گرفته است. لیونی با اشاره به عجز کابینه نتانیاهو در مهار حماس گفت: «نتانیاهو به دلیل حضور ایتامار بن‌گویر و اسموتریچ، راه‌حلی برای جایگزینی حماس پیدا نکرده است و این امر پایان جنگ را به تأخیر می‌اندازد.»
 
 عملیات رفح برای ما مهم نیست
رادیو رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی تأکید کرد: «خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواهان بازگرداندن اعضای خانواده خود از نوار غزه به جای عملیات نظامی در شهر رفح هستند.» پدر یکی از اسیران صهیونیست تأکید دارد: «ما هیچ اهمیتی به عملیات نظامی در شهر رفح نمی‌دهیم و بازگشت اسرا از نوار غزه برای ما مهم است.» شیمون شفر، تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در این مورد می‌گوید: «پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ، نتانیاهو و گانتس به ما قول دادند که جنگ در رفح حماس را نابود خواهد کرد، اما امکان آن وجود ندارد.» شفر در ادامه اظهار کرد: «ما الان باید بهای خواسته شده را بپردازیم و عزیزان‌مان را به هر قیمتی از غزه برگردانیم تا این جنگ که مانندی برای آن نمی‌شناسیم، متوقف شود، البته ما چیزی درباره ۱۰۰ هزار اسرائیلی که آواره شدند، نمی‌گوییم.» این تحلیلگر افزود: «وقت آن رسیده که ما مردم، این کابینه شرور به ریاست بنیامین نتانیاهو را که از پذیرش مسئولیت نقش خود در فاجعه هفتم اکتبر امتناع کرده و همچنان ما را به سمت پرتگاه می‌برد، جایگزین کنیم.» شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دیروز گزارش کرد، نهاد امنیتی این رژیم برای توافق درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد و آن را مهم‌تر از عملیات نظامی در شهر رفح، واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه می‌داند. با این همه، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش دیروز نشستی را با فرمانده تیپ جنوب و تمامی فرماندهان ارتش این رژیم برگزار کرد و طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هالوی در این نشست با طرح و برنامه حمله زمینی به رفح موافقت کرده است. این در حالی است که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که دست‌کم ۳۰ افسر و نظامی اسرائیلی از نیرو‌های ذخیره به فرماندهان خود اعلام کردند بیش از این تاب ادامه جنگ را ندارند و در عملیات نظامی علیه رفح شرکت نخواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار