کد خبر: 1216404
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در گفتگو با «جوان»:

استاد اقتصاد دانشگاه اهواز معتقد است: اگر بتوانیم با ایجاد بستر‌های لازم زمینه‌ای برای حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور به وجود بیاوریم و موانع را از بین ببریم، اتفاقات خوبی به لحاظ انتقال تکنولوژی، بهره‌برداری از میادین و افزایش تولید نفت و گاز رخ می‌دهد. در برنامه هفتم توسعه به خوبی با تمرکز بر برنامه‌های بدون بودجه، تصمیم به جلب مشارکت بخش خصوصی با ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این حوزه گرفتیم که شاهد توسعه بیشتر صنعت نفت و گاز کشور و خنثی‌کردن تحریم‌ها خواهیم بود. 
 
مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور ضرورت دارد، تصریح کرد: ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به این حوزه و بهره‌برداری حداکثری از میادین نفت و گاز مشترک برای کشور نفع دارد. دولت باید زمینه‌های لازم را برای حضور بخش خصوصی واقعی در بهره‌برداری از میادین مهیا کند. 
وی ادامه داد: معمولاً مقاومتی را در برابر ورود بخش خصوصی به حوزه‌های مختلف شاهد هستیم. باید این مسئله حل شود و از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی بهره ببریم. 
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت‌ها اساساً پیمانکار‌های خوبی نیستند و باید به وظایف کنترلی و نظارتی خود بپردازند. هر چقدر نقش دولت در اقتصاد کم و نقش بخش خصوصی تقویت شود، به نفع کشور است. 
افقه گفت: با توجه به اینکه در شرایط تحریمی قرار داریم، برای بخش خصوصی خارجی مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود، البته اجحاف در این زمینه خوب نیست و باید بخش خصوصی داخلی نیز در شرایط برابری بتواند در بهره‌برداری از میادین مشارکت داشته باشد. 
وی ادامه داد: شرط ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین این است که بوروکراسی عریض و طویل موجود را در این زمینه از بین ببریم. تسهیل شرایط در مصوبه برنامه هفتم توسعه که در راستای ایجاد مشوق برای مشارکت بخش خصوصی طراحی شده، اقدام خوبی است. 
استاد اقتصاد دانشگاه اهواز خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با ایجاد بستر‌های لازم زمینه‌ای برای حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور به وجود بیاوریم و موانع را از بین ببریم، اتفاقات خوبی به لحاظ انتقال تکنولوژی، بهره‌برداری از میادین و افزایش تولید نفت و گاز رخ می‌دهد. در برنامه هفتم توسعه به خوبی با تمرکز بر برنامه‌های بدون بودجه، تصمیم به جلب مشارکت بخش خصوصی با ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این حوزه گرفتیم که شاهد توسعه بیشتر صنعت نفت و گاز کشور و خنثی‌کردن تحریم‌ها خواهیم بود. افقه گفت: متأسفانه تجربه دهه‌های گذشته نشان می‌دهد دولت تمایل چندانی به ایجاد بستر‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به بخش بالادستی نفت و گاز ندارد. امیدواریم مصوبه جدید برنامه هفتم توسعه با همکاری دولت همراه باشد و بوروکراسی‌های زائد در این زمینه از بین برود و شاهد حضور مؤثر بخش خصوصی در زمینه برداشت از میادین مشترک باشیم. 
وی ادامه داد: به طور کلی، فضای فعالیت و کسب و کار در کشور ما سخت است. برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک نیاز به مجوز‌های متعدد داریم. بدیهی است مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور با بوروکراسی عظیمی روبه‌رو است. رفع این موانع همان طور که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، می‌تواند کارساز باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار