کد خبر: 1208131
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تیم‌ملی خود را برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا آماده می‌کند. فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات حریفان ما در این مسابقات هستند. با اینکه انتظار می‌رفت قبل از شروع بازی‌ها در دوحه، شاگردان قلعه‌نویی با رقیب آسیایی قدر مسابقه دهند، اما انتخاب فدراسیون و کادرفنی بورکینافاسو بود.
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: بورکینافاسو همان رقیب ناشناخته‌ای است که امیر قلعه‌نویی برخلاف منتقدان بازی با این تیم را به سود تیم‌ملی می‌داند. تیم‌ملی فوتبال کشورمان فردا (ساعت‌۱۸) در ورزشگاه المپیک کیش به مصاف حریف آفریقایی خود می‌رود.
تیم‌ملی خود را برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا آماده می‌کند. فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات حریفان ما در این مسابقات هستند. با اینکه انتظار می‌رفت قبل از شروع بازی‌ها در دوحه، شاگردان قلعه‌نویی با رقیب آسیایی قدر مسابقه دهند، اما انتخاب فدراسیون و کادرفنی بورکینافاسو بود.

۲۴ دی‌ماه اولین دیدارمان را با فلسطین برگزار خواهیم کرد و از آنجا که انتظارات از تیم‌ملی بالاست، ملی‌پوشان باید با اوج آمادگی رقابت‌ها را آغاز کنند. به همین‌خاطر است که بعد از انتخاب بورکینافاسو به عنوان آخرین حریف تدارکاتی قبل از اعزام تیم به دوحه انتقاد‌هایی مطرح شد. اگرچه سرمربی رویارویی با این تیم آفریقایی را مثمرثمر می‌داند، ولی شرایط بورکینافاسو هیچ شباهتی به فوتبال ایران و حتی آسیا ندارد. این تیم رنکینگ ۵۷ فیفا را در اختیار دارد و هم‌اکنون در دوبی اردو‌زده است. تیم‌ملی بورکینافاسو خود را برای جام ملت‌های آفریقا آماده می‌کند و موریتانی، آنگولا و الجزایر همگروهانش در این رقابت‌ها هستند. در کارنامه این تیم نایب‌قهرمانی آفریقا در سال ۲۰۱۳ و سومی آفریقا در سال ۲۰۱۷ دیده می‌شود. همچنین بورکینافاسو دو بار هم مقام چهارم قاره سیاه را در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۲۱ به دست آورده است. هدایت این تیم برعهده هوبرت ولود است. سرمربی فرانسوی از فروردین‌ماه کارش را در بورکینافاسو شروع کرده و این تیم با هدایت ولود طی ۱۳ مسابقه؛ هشت برد، سه مساوی و دو باخت به دست آورده است. ترائورهف بازیکن استون‌ویلا شناخته شده‌ترین ملی‌پوش بورکینافاسو محسوب می‌شود. همچنین این تیم چند لژیونر دیگر نیز در اختیار دارد؛ ادموند تاپسوبا (لورکوزن)، کابوره (لوتون تاون)، هروه کوفی (شارلوا) و ناصر جیگا (ستاره سرخ بلگراد) از جمله این بازیکنان هستند.
سرمربی تیم‌ملی در آخرین اظهارنظرش از انتخاب بورکینافاسو به عنوان حریف تدارکاتی دفاع کرده بود: «بورکینافاسو تیم خیلی خوبی است، اما برخی از دوستان انتقاد کردند. با هر تیمی بازی می‌کنیم انتقاد هست، اما این بازی می‌تواند محک خوبی برای ما باشد. دو برنامه آنجا داریم و دو تاکتیک را در این بازی آزمایش خواهیم کرد تا یک محک سخت را هشت روز قبل از مسابقات بخوریم.»

پس از روی کار آمدن امیر قلعه‌نویی، بحث موفقیت در جام ملت‌های آسیا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. فدراسیون مثل همیشه حرف از حمایت ویژه زد و اینکه منتقدان باید از تیم‌ملی حمایت کنند. در این مسیر روسیه و کنیا اولین دیدار‌های دوستانه ما با حضور ژنرال بودند. تساوی یک – یک با روسیه و برد ۲ بر یک مقابل کنیا شروع خوبی محسوب می‌شود. پس از آن تورنمنت کافا بود که با دو برد پرگل مقابل افغانستان و قرقیزستان همراه شد. پس از آن هم اردن و ازبکستان نیز در این تورنمنت مقابل تیم کشورمان تن به شکست دادند. در فیفادی شهریور بلغارستان و آنگولا حریفانمان بودند که با پیروزی یک بر صفر و ۴ بر صفر شاگردان قلعه‌نویی به پایان رسید. در فیفادی مهرماه دیدار‌های دوستانه برابر اردن و قطر تدارک دیده شده بود که هر دو بازی با برد ایران همراه شد. مهم‌ترین دیدار‌هایی که تیم‌ملی از زمان بازگشت ژنرال انجام داده مصاف با هنگ‌کنگ و ازبکستان بوده است. این بازی‌ها در چارچوب انتخابی جام‌جهانی بود و جدا از برد ۴ بر صفر مقابل هنگ‌کنگ، تساوی ۲- ۲ برابر ازبک‌ها همه را نگران کرد.
پس از دیدار با بورکینافاسو، تیم‌ملی ۱۸ دی‌ماه راهی دوحه می‌شود. طبق برنامه قرار است ۱۹ دی‌ماه بازی دوستانه با اندونزی در کمپ الریان پشت در‌های بسته برگزار شود.

حضور همه نفرات در اردو از جمله دغدغه‌های کادرفنی است. تیم‌ملی دیروز در حالی عازم جزیره کیش شد که علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد دو لژیونر کشورمان نیز به جمع ملی‌پوشان اضافه شدند. همچنین مهدی طارمی نیز در اردو حضور دارد. علیرضا بیرانوند، سیدپیام نیازمند، سیدحسین حسینی، سیدمجید حسینی، شجاع خلیل‌زاده، سامان فلاح، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، رامین رضائیان، آریا یوسفی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، محمد محبی، مهدی قایدی، مهدی ترابی، مهدی طارمی، سردار آزمون، رضا اسدی، کریم انصاری‌فرد و شهریار مغانلو بازیکنان نهایی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها هستند. از این بین سردار هنوز به اردو اضافه نشده و با همکاری باشگاه رم قرار است ۲۰ دی‌ماه به تیم بپیوندد.
بالا بودن میانگین سنی از دیگر انتقادات وارده به لیست اعلام شده از سوی قلعه‌نویی است. سرمربی در حالی وعده جوانگرایی می‌داد که در عمل ترجیح داد دوباره به باتجربه‌ها اعتماد کند و جوانان فرصت بازی در جام‌ملت‌ها را از دست بدهند. همچنین بعد از قطعی شدن حضور سردار آزمون، سرمربی روی نام محمدجواد حسین‌نژاد ۲۰ ساله خط قرمز کشید. البته قلعه‌نویی از انتخاب‌هایش هم دفاع کرده است: «با افکار تاکتیکی مختلفی بازیکنان را انتخاب کردیم. با توجه به اینکه زمان کمی برای جام ملت‌ها داشتیم، دو برنامه کوتاه‌مدت برای جام ملت‌ها و یک برنامه بلندمدت برای جام جهانی داریم، به همین دلیل تیم را با شیب ملایم مقداری جوان‌تر کردیم. بازیکنان دیگری شایسته حضور در این اردو بودند، اما هر لیستی بدهیم یک حرف و حدیثی وجود دارد. چند بازیکن می‌توانستند در اردو باشند، ولی با توجه به محدودیت نفرات ما نتوانستیم آن‌ها را دعوت کنیم. جلسات زیادی هم برای انتخاب بازیکنان برگزار کردیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار