کد خبر: 738979
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
كاخ سفيد: ممكن است ائتلاف ضدداعش با مسكو درگير شود
در پي انتشار اخباري مبني بر تحركات روسيه در سوريه براي ايجاد پايگاه جديد نظامي در اين كشور، واشنگتن اعلام كرد كه اين امر ممكن است به رويارويي ميان ائتلاف تحت رهبري واشنگتن و روسيه بينجامد.
در پي انتشار اخباري مبني بر تحركات روسيه در سوريه براي ايجاد پايگاه جديد نظامي در اين كشور، واشنگتن اعلام كرد كه اين امر ممكن است به رويارويي ميان ائتلاف تحت رهبري واشنگتن و روسيه بينجامد.
به گزارش جوان، برخي اقدامات روسيه در بندر لاذقيه در غرب سوريه و اظهارات مقام‌هاي امريكايي در اين باره تنش بين كرملين و كاخ سفيد را تشديد كرده است؛ اگرچه دو طرف ظاهراً بر سر اينكه داعش يك تهديد جدي است توافق دارند، اما بر سر چگونگي مقابله با گروه‌هاي مسلح و آينده سياسي رئيس‌جمهور سوريه كوچك‌ترين نقطه مشتركي ندارند. در روزهاي اخير مقامات امريكايي با هشدار نسبت به تحركات روسيه در سوريه تلويحاً گفته‌اند كه اين اقدامات مي‌تواند منجر به درگيري مسكو و واشنگتن شود. جاش ارنست، سخنگوي كاخ‌سفيد روز سه شنبه در كنفرانس مطبوعاتي درباره گزارشات منتشر شده در خصوص حضور نظامي روسيه در سوريه گفت: «امريكا نگران چنين گزارش‌هايي است چراكه اين اقدام ممكن است به كشته شدن تعداد بيشتري از سوري‌ها بينجامد و موجب افزايش آوارگان و حتي مقابله با ائتلافي شود كه تحت رهبري امريكا در سوريه با داعش مي‌جنگد». به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، ارنست تأكيد كرد: «شناختن اهداف روسيه دشوار است. ما نظرات خود را به روسيه اعلام كرده‌ايم. اگر روس‌ها مي‌خواهند همچنان به اين نوع حمايت‌هاي خود از سوريه ادامه دهند احتمالا به از بين رفتن ثبات منجر خواهد شد و نتايج عكس براي جامعه جهاني خواهد داشت». چند روز پيش نيز جان كري، وزيرخارجه امريكا در تماس تلفني با وزيرخارجه روسيه نگراني امريكا را نسبت به تحركات اخير روسيه در سوريه اعلام كرده و گفته بود كه اين اقدامات ممكن است درگيري بين دو كشور را افزايش دهد.
اخبار و گزارش‌هاي موجود مبني بر كمك نظامي روسيه به سوريه در ميدان‌هاي جنگ و وارد عمل شدن نيروهاي روس به اين كشور براي امريكا و متحدان عربش كه دشمن سوريه و نظام آن هستند، بسيار ناراحت كننده است. درحالي كه كشورهاي غربي و عربي همچنان بر مواضع سابق خود مبني بر كناره‌گيري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از قدرت پافشاري مي‌كنند، ولي مقامات روسيه به خصوص شخص ولاديمير پوتين، اسد را خط قرمز خود مي‌دانند و به حمايت همه جانبه از وي تأكيد دارند و اين اختلافات بين غرب و مسكو را تشديد كرده است.
همچنين جاش ارنست در ادامه سخنان خود از پاسخ به اين سؤال كه آيا امريكا از يكي از همپيمانان خود خواسته مانع پرواز هواپيماهاي روسي به مقصد سوريه شوند، خودداري كرد. روز سه شنبه بلغارستان اعلام كرده بود كه هفته گذشته مانع از عبور يك هواپيماهاي روسي از حريم هوايي خود شده است؛ هواپيماهايي كه در حال رفتن به سمت سوريه بوده‌اند. روز دوشنبه نيز اعلام شد كه امريكا از يونان درخواست كرده كه مانع عبور هواپيماهاي روسي كه تجهيزات نظامي به سوريه مي‌برند، شود. امريكايي‌ها در حالي سيل رسانه‌اي عليه حضور رسمي نيروهاي ارتش روسيه در خاك سوريه به راه انداخته‌اند كه مسكو سال‌هاست بنا به توافق با دولت قانوني مستقر در دمشق، پايگاهي در بندر طرطوس دارد ولي امريكا بدون اخذ موافقت دولت سوريه، ائتلافي هوايي راه انداخته و با كمك چند كشور ديگر، به بهانه مقابله با داعش در آسمان سوريه حضور دارد و حتي در برخي مواقع نيروهاي ارتش سوريه و غيرنظاميان را مورد هدف قرار مي‌دهد. امريكايي‌ها از اين نگران هستند كه هواپيماهاي جنگي روسيه با پرواز در آسمان سوريه علاوه بر داعش مواضع نيروهاي مسلح به اصطلاح «ميانه‌رو» را نيز هدف قرار دهند و در اين صورت ارتش سوريه در موقعيت بهتري نسبت به مخالفان قرار مي‌گيرد و اين با خواست غرب در تضاد است.
  
مشاوران نظامي روسيه در سوريه حضور دارند
در حالي كه واشنگتن از مداخله احتمالي نظامي روسيه در سوريه نگران است، مسكو حضور مشاوران نظامي خود را در اين كشور تأييد كرد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، يك سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد اين كارشناسان در محل حضور دارند تا توصيه‌هايي را درباره استفاده از سلاح‌هايي كه مسكو به سوريه تحويل داده است ارائه دهند. اين درحالي است كه بنابر اعلام مقامات امريكايي، دست كم سه هواپيماي ترابري نظامي روسيه در چند روز گذشته در سوريه فرود آمده‌اند. اين منابع اعلام كردند دو فروند از اين هواپيماها، هواپيماي باري هستند و هواپيماي سوم هواپيماي مسافربري است. به گفته يكي از اين منابع، اين هواپيماها در فرودگاه لاذقيه در شمال غربي سوريه فرود آمدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين منبع اعلام كرد كه روس‌ها همچنين در اين مكان ساختمان‌هاي موقتي را مستقر كرده‌اند. در اين ساختمان‌ها قرار است صدها نفر و همچنين تجهيزات فرودگاهي مستقر شود. همچنين مسكو اعلام كرد كه روسيه تجهيزات نظامي را به سوريه مي‌فرستد كه اين امر كاملاً با قوانين بين‌المللي همخواني دارد.
  
تلاش پنتاگون براي حمايت از مخالفان
وزارت دفاع امريكا اعلام كرد، دولت اين كشور در حال بررسي راه‌هايي براي از ميان برداشتن مشكلات بر سر راه برنامه حمايت از مخالفان سوري براي مقابله با داعش در اين كشور است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پيتر كوك، سخنگوي مطبوعاتي پنتاگون، به جزئيات درباره اين مسئله و اينكه دولت امريكا چگونه مي‌خواهد اين برنامه را مجدداً بررسي كند اشاره‌اي نكرد اما به خبرنگاران گفت كه اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا هنوز براي اين باور است كه آموزش و تجهيز مخالفان ميانه‌رو سوري و اعزام آنها به صحنه نبرد براي مقابله با داعش يك استراتژي درست است. يكي از مقام‌هاي ارشد وزارت دفاع امريكا كه خواست نامش فاش نشود نيز گفت: «هنوز تصميمي براي رويارويي با مشكلات اين برنامه اتخاذ نشده است و پيشنهادها در حال بررسي در وزارت دفاع هستند. ديدارهايي در سطح عالي در اين باره قرار است هفته آتي برگزار شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار