کد خبر: 731598
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
گفت‌وگوي «جوان» با پيمان حسيني دروازه‌بان تيم ملي فوتبال ساحلي
شيوا نوروزي
فوتبال ساحلي ايران رشدي قابل توجه را تجربه كرده است. در شرايطي كه تا همين چند سال پيش اين رشته در كشورمان ناشناخته به حساب مي‌آمد، به لطف حضور ماركو اوكتاويو فوتبال ساحلي ما متحول شد؛ تحولي مثبت كه تيم ملي را به سطح بهترين‌هاي جهان رساند. ساحلي‌بازان ملي‌پوش زير نظر سرمربي برزيلي و دستيار ايراني‌اش پله‌هاي ترقي را طي كردند تا آنجا كه بسياري انتظار داشتند در جام جهاني 2015 تيم ملي را روي سكوي جهاني ببينند. طي اين سال‌ها افتخاراتي چون قهرماني جام بين قاره‌اي، جام ملت‌هاي آسيا و بازي‌هاي آسيايي به كشورمان رسيده است. سيد‌پيمان حسيني دروازه‌بان تيم ملي همواره يكي از يارهاي كليدي اوكتاويو بوده. گلر اول فوتبال ساحلي ايران كه براي تيم ملي با سر شكسته هم بازي كرده، عناوين بهترين دروازه‌بان آسيا و يكي از سه دروازه‌بان برتر جهان در سال 2014 را يدك مي‌كشد. پيمان حسيني باوجود همه گرفتاري‌هايش دعوت روزنامه «جوان» براي گفت و گو را پذيرفت و پاسخگوي سؤالات ما شد.

كاراته‌كار بوديد، پس از آن به شموشك نوشهر رفتيد و فوتباليست شديد. چه شد كه سر از فوتبال ساحلي درآورديد؟
شروع ورزش من از 7 سالگي و در رشته كاراته بود. چون پدرم و برادرم كاراته‌كار بودند. در اين رشته موفق بودم، قهرمان كشوري داشتم، 10 مدال گرفته بودم و به تيم ملي نوجوانان دعوت شدم. منتها علاقه‌اي به اين رشته نداشتم و فقط منتظر يك روزنه‌اي بودم كه سر از فوتبال در‌بياورم. سه سال به مدرسه فوتبال شموشك رفتم. از سن 16 سالگي قرارداد رسمي با اين باشگاه در رده جوانان و اميدها بستم و فوتبالم را همانجا ادامه دادم. تمام رده‌هاي سني را در شموشك طي كردم و بازوبند كاپيتاني را بستم. 22 سالم بود كه زير نظر بهمن فروتن اولين بازي‌ام را در ليگ برتر انجام دادم. در ليگ يك هم سابقه عضويت در باشگاه‌هاي آپادانا، شموشك و شهرداري نوشهر را دارم. به دليل پيش‌زمينه‌اي كه داشتم يك دفعه مسيرم تغيير كرد. فرشاد فلاحت زاده من را به تيم ملي ساحلي دعوت كرد. دوره بهزاد داداش‌زاده هم مقطعي دعوت مي‌شدم. منتها به خاطر اينكه شناختي از فوتبال ساحلي نداشتم هنوز اين رشته براي من جا نيفتاده بود و من را به عنوان بازيكن فوتبال ساحلي نمي‌شناختند. آقاي فلاحت‌زاده در واقع مسير من را تغيير داد چراكه از من خواست در ليگ فوتبال ساحلي براي سايپا بازي كنم و با اين تيم قهرمان ليگ شديم. پس از آن به باشگاه شهرداري تبريز رفتم و تيم فوتبال ساحلي آنجا را تشكيل داديم. بعد از جام جهاني ايتاليا تغيير و تحولات اساسي رخ داد و اوكتاويو و ‌هاشم‌پور به تيم ملي ايران آمدند. آقاي‌ هاشم‌پور قبلاً مربي من در سايپا بود و هميشه به من مي‌گفت كه در تيم ملي موفق مي‌شوي. پس از اين اتفاق به تيم ملي دعوت شدم و عملكرد خوبي با تيم شهرداري تبريز داشتم. پس از شش ماه همراه تيم ملي براي اولين بار به چين رفتم، البته به عنوان دروازه‌بان ذخيره. اما پس از گذشت سه بازي دروازه‌بان اول شدم. آن دوره يكي از بهترين دوران من بود و تيم ملي هم براي اولين بار قهرمان شد. قبل از آن تيم ملي مقام سومي بهترين رتبه‌اش در آسيا بود. پس از آن اوكتاويو اعتماد زيادي به من پيدا كرد و مرتب به تيم ملي دعوت  شدم.

اعتماد اوكتاويو شما را به افتخارات زيادي رساند.

بهترين دروازه‌بان آسيا، بهترين دروازه‌بان جام ملت‌ها و يكي از سه دروازه‌بان‌ برتر جهان در سال 2014 شدم. خدا را شكر به همه عناويني كه فكر مي‌كردم در فوتبال نمي‌رسم در فوتبال ساحلي رسيدم. در اين چهار سال به همراه آقايان اوكتاويو و ‌هاشم‌پور بهترين نتايج را كسب كرديم. قهرماني‌هاي مختلف در آسيا و اينكه رنكينگ تيم ملي از 16 به هشت و امسال هم به رده ششم رسيديم، همه افتخاراتي است كه با اين مربيان كسب كرديم. تيم يكدل، رئيس دپارتمان فوتبال ساحلي خانم شهرياري، استعدادياب فدراسيون و ليگ باكيفيت از جمله مواردي است كه فوتبال ساحلي ايران را در جهان مطرح كرده است. قهرمان نشدن ايران در جام جهاني خيلي‌ها را ناراحت كرد چراكه انتظارات از تيم ما بالا رفته و نشان مي‌دهد كه پتانسيل ما بيش از اين حرف‌هاست.



از تغيير مسيري كه در زندگي حرفه‌اي شما رخ داد راضي هستيد؟ هيچ وقت از اينكه فوتبال را رها كرديد پشيمان شده‌ايد؟
شايد اگر در فوتبال مي‌ماندم اصلاً به تيم ملي دعوت نمي‌شدم. از طرفي با محدوديت فيزيكي كه دارم قطعاً همه مربيان ترجيح مي‌دهند از دروازه‌باناني با قدي بيش از 190 سانتي‌متر استفاده كنند. عملكرد فوتبالي‌ام خوب بود ولي سقف انتظاراتم بيشتر از اين بود كه فقط بهترين بازيكن زمين باشم. دوست داشتم به تيم ملي دعوت شوم و براي كشورم بازي كنم. فكر مي‌كردم مي‌توانم در اين رشته موفق شوم. آرزوي هر بازيكني است كه لژيونر شود، براي تيم ملي كشورش بازي كند و در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشد كه خوشبختانه من در فوتبال ساحلي به همه اهدافم رسيدم.

فوتبال ساحلي ايراني در حال حاضر لژيونر هم دارد؟

دو سال پيش در بلاروس بازي كردم و سال گذشته نيز پيراهن بشيكتاش را پوشيدم. به غير از من احمدزاده با من در بلاروس بود و براي النصر هم بازي كرد.

اسم فوتبال ساحلي كه مي‌آيد همه تصور مي‌كنند تنها بازيكنان شمال و جنوب كشور در اين رشته فعاليت مي‌كنند. در صورتي كه مسابقاتي در شهرهايي مثل تهران و يزد برگزار مي‌شود. چطور است كه فوتبال ساحلي تا اين اندازه پيشرفت كرده است؟
ليگ ما خوشبختانه سراسري است و در صورتي كه بازي‌ها تنها مختص به چند شهر باشد نمي‌توانيم از تمام پتانسيل‌مان استفاده كنيم. بيشتر اردوهاي تمريني ما در تهران برگزار مي‌شود چراكه زمين‌هاي ساحلي ساخته شده است. زمين فوتبال ساحلي استانداردهاي تعريف‌شده‌اي دارد. در صورتي كه اين استانداردها رعايت شود مي‌توانيد مسابقات را برگزار كنيد. حتماً نيازي نيست كه كنار دريا باشد. بازي‌هاي دوستانه ما با ايتاليا در آزادي و با بلاروس در ورزشگاه تختي برگزار شد. بسياري از شهرهايمان زمين ساحلي دارند ولي با اين حال هنوز ما ورزشگاه استانداردي كه بتوانيم مسابقات بين‌المللي در حد آسيايي و جهاني در آن برگزار كنيم نداريم. البته مسابقات رسمي بين‌المللي معمولاً كنار دريا برگزار مي‌شود. در فوتبال ساحلي بيشتر به دنبال جذب توريست هستند. يكي از قوانين اين مسابقات پخش موسيقي با صداي بلند در حين بازي است.

عنوان ششمي در جام جهاني نتيجه ضعيفي محسوب مي‌شود؟
پيشرفت خوبي را تجربه كرديم و اين براي نخستين بار است كه تا رتبه ششمي بالا مي‌آييم. با توجه به مسير سختي كه طي كرديم همه، از مردم گرفته تا مسئولان، از نتيجه راضي هستند. در گروه سختي بوديم و هيچ كس نمي‌گويد نتجه ضعيفي گرفته‌ايم. با تيم‌هاي اسپانيا، برزيل و مكزيك همگروه بوديم و اسپانيايي كه نايب قهرمان دوره گذشته بود را حذف كرديم. از گروه‌مان صعود كرديم و كسي فكرش را نمي‌كرد كه از اين گروه صعود كنيم. متأسفانه در فوتبال ساحلي تيم‌هاي ميزبان در گروه‌بندي اعمال نفوذ مي‌كنند و خودشان را در مسير راحت‌تري براي رسيدن به جمع چهار تيم پاياني قرار مي‌دهند. در جمع هشت تيم دوم مسابقات قرار گرفتيم. از جمع هشت تيم اول پرتغال، سوئيس، ايتاليا و ژاپن بالا آمدند در صورتي كه از هشت تيم دوم برزيل، ايران، روسيه و تاهيتي به دور بعد صعود كردند. همين كه جزو هشت تيم صعود‌كننده جام جهاني بوديم افتخار بزرگي است.

پيروزي مقابل تاهيتي حق ايران بود؟

مقابل تاهيتي بدشانس بوديم و چند ضربه‌مان به تير خورد. مصدوميت‌هايي كه داشتيم واقعاً اذيت‌مان كرد. حسن عبدالهي دفاع اولمان كه بهترين در ايران است را از ابتداي تورنمنت به دليل پارگي رباط در اختيار نداشتيم. علي نادري هم پارگي همسترينگ داشت و به مسابقات نرسيد. چند بازيكن ديگر تيم ملي هم به تازگي از بند مصدوميت رها شده بودند. رشته درگيرانه‌اي است و مصدوميت اجتناب‌ناپذير. من خودم هميشه مصدوم هستم و با آسيب‌ديدگي‌هايم مي‌سازم. با اين شرايط عنوان ششمي نتيجه بدي نيست. البته هيچ كدام از ما از اين نتيجه راضي نيستيم. مسلماً در دوره بعد سعي مي‌كنيم جزو سه تيم اول دنيا قرار بگيريم.
پس چرا انتقادهاي زيادي پس از شكست مقابل تاهيتي از سوي برخي كارشناسان مطرح شد؟
انتقاد هميشه هست ولي‌ اي كاش انتقادها سازنده و درست باشد. بعضاً انتقادها الكي مطرح مي‌شود و به هيچ‌وجه اصولي نيست. بيشتر آن‌ها كساني بودند كه قبلاً در تيم ملي ساحلي بودند و حالاهدفشان ماهي گرفتن از آب گل‌آلود است. انتخاب كارشناسان براي شبكه ورزش درست نبود. كارشناسي كه براي خودش صحبت كند و تمام حرفش سر اين باشد كه چرا من در تيم ملي نيستم قطعاً كارشناس خوبي محسوب نمي‌شود.


اوكتاويو هم اين انتقادها را شنيده است؟

همه بچه‌ها از اين انتقادها ناراحت هستيم چراكه اصل انتقادها از سرمربي تيم ملي بوده. قطعاً اوكتاويو نيز اين صحبت‌ها را شنيده. نبايد زحمات اوكتاويو را به راحتي فراموش كنيم. دليل اصلي موفقيت فوتبال ساحلي ما او بوده. اوكتاويو چهره شناخته شده و جهاني اين رشته است و انتخاب او به عنوان سرمربي تيم ملي يكي از بهترين تصميمات فدراسيون بود. قبل از اينكه به ايران بيايد با برزيل و پرتغال چند بار قهرمان جهان شده.

اخباري هم در مورد قطع همكاري با سرمربي برزيلي شنيده شد. فكر مي‌كنيد اوكتاويو دوباره روي نيمكت تيم ملي ايران بنشيند؟
اين شايعات را شنيده‌ام اما مسئولان فدراسيون آنقدر باتجربه هستند كه با چند انتقاد غيرمنطقي به فكر تغيير مربي نيفتيم. كل بازيكنان تيم از اوكتاويو حمايت مي‌كنند و دوستش دارند چراكه او عامل حرفه‌اي شدن بازيكنان ايران است. بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي رخ دهد. رفتن اوكتاويو به ضرر فوتبال ساحلي تمام مي‌شود. راهي كه در اين چهار سال رفتيم سراسر موفقيت بوده. يكي از انتقادها اين است كه قهرماني بين قاره‌اي را نتوانستيد دوباره تكرار كنيد. درصورتي كه اصلاً قرار نيست ما هر سال قهرمان شويم. مهم اين است كه در بين چهار تيم برتر جهان هستيم و سطح بين‌المللي‌مان را حفظ مي‌كنيم. برزيل كه چندين قهرماني جهان را دارد، امسال پنجم مي‌شود و ما هم در بين قاره‌اي از گردونه رقابت‌ها حذفش كرديم. برد و باخت در سطح جهاني تنها با يك امتياز اختلاف به دست مي‌آيد. با اين حال منتقدان دنبال سهم‌خواهي هستند.

مشكلي كه در واليبال هم با آن مواجه هستيم و خيلي‌ها مي‌خواهند كنار تيم ملي باشند.

خيلي‌ها دوست دارند عضوي از تيمي باشند كه بهترين نتايج را مي‌گيرد. براي همه منتقدان احترام قائلم ولي منافع تيم ملي برايم ارزش زيادي دارد. به نظرم تا زماني كه او حاضر است با ما همكاري كند بايد از توانايي‌هايش استفاده كنيم. اوكتاويو مربي ارزشمندي است و احترام ساير كشورها به تيم ملي ايران را در مسابقات مختلف حس مي‌كنيم. در حال حاضر مهم‌ترين مسئله حفظ سرمربي تيم است و تمام قد از او حمايت مي‌كنيم. انتقاد بايد سازنده باشد نه اينكه تنها در جهت تخريب يك فرد مطرح شود. نمي‌توانيم چشممان را به روي افتخارات و تحولات چند سال اخير ببنديم. اگر هم در مسابقه‌اي مي‌بازيم سرمان را بالا مي‌گيريم چراكه با تمام قوا جنگيده‌ايم.

يكي از انتقادهاي مهم شكست مقابل تاهيتي بود. فكر مي‌كنيد باخت به تيمي كه فوتبال ساحلي ورزش اول آن‌ها محسوب مي‌شود عملكرد بدي محسوب مي‌شود؟

نبايد چون كشور را نمي‌شناسيم بگوييم اين چه تيمي بوده كه ما به آن‌ها باختيم! تاهيتي ميزبان جام جهاني دوره قبل بوده و چهارم شده. تيمي كه چهارم جهان شده ناشناخته نيست و اگر ناشناخته بود كه دوم دنيا نمي‌شد. روسيه را 7 بر 6 شكست داده. شيوه بازي تاهيتي انتحاري است؛ با ريسك بالا دروازه‌بان به ساير بازيكنان اضافه مي‌شود و زياد گل مي‌زند و زياد گل مي‌خورد. با اين سبك تيم حريف با كمي دقت مي‌تواند نتيجه بگيرد. در صورتي كه تاهيتي را مي‌برديم بازي بعدي‌مان با ايتاليا بود كه نمي‌توانست برايمان دردسرساز شود.

از شكست اسپانياي مدعي بگوييد و اينكه اين پيروزي چه نقشي در صعود تيم ملي از گروه مرگ داشت؟
بازي اول حكم فينال را براي ما داشت. بازي اول سختي‌هاي خاص خودش را دارد. جو تورنمنت، شرايط زمين و استاديوم براي هر تيمي دشوار است. از طرفي با تيمي بازي داشتيم كه از بين ما و آنها يكي بايد حذف مي‌شد. ما براي صعود بايد پيروز مي‌شديم و به قول سرمربي بايد شش امتياز مي‌گرفتيم. براي صعود ما به پيروزي در هر سه ديدار فكر مي‌كرديم اما در نهايت با دو برد صعود كرديم. در بازي مقابل برزيل هم سه بر يك پيش بوديم و اگر پنالتي نمي‌شد مطمئنم نتيجه ديگري رقم مي‌خورد. مصاف با مكزيك براي ما راحت‌تر بود اما حساسيتش حسابي بالا رفته بود چراكه ما براي صعود محكوم به پيروزي بوديم. البته به خاطر اطلاعات اشتباهي كه در اختيار مردم قرار گرفته بود خيلي‌ها فكر مي‌كردند بايد مكزيك را با اختلاف گل بالا ببريم. در صورتي كه ما با يك گل اختلاف هم جواز صعود مي‌گرفتيم. تفاضل گل تأثيري در نتيجه نداشت.

همكاري عباس‌هاشم‌پور، دستيار ايراني اوكتاويو، چه تأثيري در پيشرفت فوتبال ساحلي كشورمان داشته است؟
يكدستي و يكدلي تيم است كه ما را به اينجا رسانده. نه اوكتاويو و نه هيچ كس ديگر به تنهايي نمي‌توانست كاري از پيش ببرد. جمع متحدي هستيم كه از طرف فدراسيون انتخاب شدند؛ خانم شهرياري رئيس دپارتمان فوتبال ساحلي، مسئولان برگزاري ليگ، حضور آقايان اوكتاويو و ‌هاشم‌پور نقاط قوت اين رشته به حساب مي‌آيند.‌ هاشم‌پور به عنوان تنها دستيار سرمربي نقش پررنگي را در موفقيت‌ها ايفا مي‌كند، هم مربي است، هم سرپرست و هم برادر بزرگ‌تر همه بازيكنان. بسياري از حواشي و مسائل دروني تيم را كنترل مي‌كند. آقاي ‌هاشم‌پور قبلاً كاپيتان تيم ملي بوده و الان به عنوان يك مربي جوان در كنار اوكتاويو كار مي‌كند. به نظرم در سال‌هاي آينده حتي مي‌توان هدايت تيم ملي را به او سپرد. اگر روزي با اوكتاويو قطع همكاري شود معتقدم كه آقاي ‌هاشم‌پور بهترين گزينه داخلي جايگزيني او است. با اين حال هنوز زود است كه از دانش اوكتاويو بگذريم.

از خانم شهرياري هم انتقادهاي زيادي شده است.
نفرات قبلي هم زحمت زيادي براي فوتبال ساحلي كشيده‌اند و بايد از همه آن‌ها تشكر كنم. اما خانم شهرياري تحولات خوبي به وجود آورد. اردوها و برنامه‌ريزي‌هايي كه براي تيم ملي انجام مي‌شود همه براساس نظم و ترتيبي خاص انجام مي‌شود. پيش از اين براي يك نامه بارها بايد به فدراسيون مراجعه مي‌كرديم ولي بعد از آمدن خانم شهرياري نامه‌هاي ما هنوز نرفته، آمده است. بسياري از دغدغه‌هاي بچه‌هاي فوتبال ساحلي حل شده. ما غير از حمايت چيز اضافي نمي‌خواهيم. نياز به حمايت فدراسيون، آقاي كفاشيان و دكتر اسدي داريم. فوتبال ساحلي جهاني شده چون فدراسيون خواسته، برنامه‌ريزي‌هاي خوب، انتخاب خانم شهرياري، اوكتاويو و ‌هاشم‌پور همگي آرامش را به تيم ملي آورد. منتها ديگر وقت آن رسيده كه مديران هم جهاني فكر كنند. براي آنكه در آن سطح بمانيم نيازمند بازي‌هاي دوستانه بيشتر هستيم. بازيكنان بايد با بهترين‌هاي جهان مواجه شوند.

قبل از جام جهاني در برزيل چهار بازي دوستانه داشتيد. فكر مي‌كنيم اين تعداد بازي تداركاتي براي تيم ملي ايران كافي است؟

اردوي خيلي خوبي بود اما كافي نيست. نياز اول ما در حال حاضر حفظ اوكتاويو است. پس از آن بايد بازي‌هاي بيشتري براي تيم ملي درنظر گرفته شود.

در اين سال‌ها از بازيكنان فوتبال ساحلي تقديري كه در شأن اين رشته باشد انجام شده؟

تيم ملي ساحلي و بازيكنان اين تيم واقعاً مظلوم واقع شده‌اند. نه حقوقي و نه حمايتي! يك قهرماني مي‌آوريم و با كمترين مبلغ از ما تقدير مي‌شود، تقديرهايي كه بيشتر فرماليته است. براي صعود به جام جهاني فقط شش ميليون تومان پاداش گرفتيم. سال گذشته در تايلند قهرمان آسيا شديم ولي هنوز پاداش‌مان را نگرفته‌ايم. قهرماني بين قاره‌اي تيم ملي از سوي وزارت ورزش اصلاً به حساب نيامد و پاداشي به ما تعلق نگرفت و فقط فدراسيون به ما پاداش داد. نبايد از تيمي كه در دنيا حرفي براي گفتن دارد به راحتي گذشت. واليبال با اينكه بهترين مقامش چهارمي دنياست به خوبي حمايت شد. امسال هم كه حذف شدند ولي باز هم پاداش گرفتند. ما در جام جهاني بازي مي‌كنيم ولي شبكه 3 بازي‌هايمان را پخش نمي‌كند. وقتي بازي پخش مي‌شود مردم هم حمايت مي‌كنند. شبكه 3 تأثير زيادي در شناخت يك رشته دارد. سالي كه بازي‌هاي بين قاره‌اي را شبكه 3 پخش كرد تازه مردم فوتبال ساحلي را شناختند. چرا جام جهاني را بايد شبكه ورزش پخش كند؟ البته شبكه ورزش هميشه بازي‌هاي ما را به خوبي پوشش داده ولي نمي‌دانم چرا اين شبكه سراسري نمي‌شود. كاش به همه رشته‌ها به يك چشم نگاه كنند.

به رغم اين بي‌توجهي‌ها چطور با سر شكسته به بازي ادامه داديد؟ اتفاقي كه در سايت فيفا هم بازتاب زيادي داشت.
زماني كه پيراهن تيم ملي را مي‌پوشيم آنقدر اين پيراهن عزيز است كه به هيچ چيز فكر نمي‌كنيم. وقتي در زمين هستم اصلاً به خودم فكر نمي‌كنم، نوع بازي‌هايم اين ادعا را تأييد مي‌كند. در زمين فقط مي‌خواهم مسئوليتم را انجام دهم. فقط سعي مي‌كنم گل نخورم چراكه دروازه‌باني پست حساسي است. در آن بازي هم پيشاني‌ام شكست و به خاطر خونريزي كه داشتم داور مجبورم كرد كه از زمين بيرون بروم ولي تا سرم را بستم به اوكتاويو گفتم كه مي‌توانم بازي كنم. در بازي با تاهيتي هم چسبي كه پزشك روي زخمم زده بود را برداشتم. نزديك سه سال است كه رباط دستم پاره شده و با همين رباط پاره بازي مي‌كنم. در برزيل دست چپم برگشت. يك ماه روي دستم كار كردم تا باد و ورمش بخوابد. بعد از يك ماه هم به قطر رفتيم و در آنجا به ميدان رفتم. شكر خدا در فينال هم ژاپن را برديم و قهرمان آسيا شديم. تنها در يك بازي خيلي اذيت شدم و آن هم بازي مقابل لبنان بود. لبنان شيوه خاصي دارد و فقط توپ‌هاي بلند پرتاب مي‌كند. تا زماني كه به درد تيم ملي بخورم مي‌مانم و براي اين پيراهن مقدس مي‌جنگم. خوشبختانه استعدادهاي خوبي در ايران داريم كه مي‌توانند جاي ما را پر كنند.

به عنوان دروازه‌بان اول تيم ملي كه تجارب زيادي هم داريد، سرمربي تيم ملي از شما در بحث دروازه‌باني كمك مي‌گيرد؟
در حال حاضر تيم سه دروازه‌بان دارد و هر سه نفرمان در يك سطح هستيم، هر كدام ويژگي‌هاي خاص خودمان را داريم و با هم رفيق هستيم. هر وقت از من در مورد گلرهاي جوانتر نظر بخواهند قطعاً كمك مي‌كنم. هدف ما موفقيت تيم ملي است.

دروازه‌بان هستيد ولي گل ملي هم داريد. تاكنون چند بار پايتان به گلزني باز شده است؟

14 گل ملي دارم كه همه را از دروازه خودمان به دروازه حريفان زده‌ام. آقاي اوكتاويو معتقد است كه گلر مي‌تواند به تركيب اضافه شود، به كمك تيم بيايد و در صورت مهيا بودن شرايط شوت بزند. گاهي اين كار را براي پاس دادن به بازيكنان خودي انجام مي‌دهيم و گاهي به نيت باز كردن دروازه حريفان. گلزني دروازه‌بان‌ها در فوتبال ساحلي يك تاكتيك محسوب مي‌شود. مسلماً تيم‌مان نقاط ضعف و قوت زيادي دارد. پس از هر مسابقه بارها فيلم بازي‌هايم را مي‌بينم و سعي مي‌كنم بازي بعدي اشتباهاتم را جبران كنم. اميدوارم در آينده مردم را شاد كنيم.

برنامه شما براي آينده چيست؟
فعلاً كه براي تيم ملي برنامه‌اي ندادند و بايد به فكر بازي‌هاي ليگ باشيم. من عضو باشگاه قوي سپيد انزلي هستم.

وضعيت باشگاه‌داري در فوتبال ساحلي چگونه است؟

متأسفانه هنوز باشگاه‌داري حرفه‌اي نشده چراكه اسم‌هاي بزرگ در اين عرصه نيستند، ولي برخي باشگاه‌ها مثل قوي سپيد، شهرداري تبريز، دريانوردان بوشهر، پارس جنوبي و گلساپوش يزد بهتر از بقيه تيمداري مي‌كنند. ليگ ما چهارماهه است و قرارداد 40 ميليوني واقعاً پول زيادي محسوب نمي‌شود. اصلاً نمي‌شود به درآمد ليگ تكيه كرد و حتماً بايد يك شغل دومي داشته باشيم. بعضي از بچه‌ها اصلاً شغلي ندارند و حمايت مالي نمي‌شوند. درواقع مشكل مالي اصلي‌ترين مشكل ماست. ما تمام وقت در اختيار تيم ملي هستيم و نمي‌توانيم شغلي داشته باشيم. اگر شرايط حضور بچه‌هاي ايران در باشگاه‌هاي خارج از كشور فراهم شود بخشي از مشكلات حل خواهد شد.

بهترين ليگ فوتبال ساحلي در كدام كشور برگزار مي‌شود؟

روسيه بهترين ليگ جهان را دارد. با اين حال فوتبال ساحلي هنوز در دنيا جا نيفتاده چراكه بيشتر مسابقات به صورت تورنمنتي و مقطعي برگزار مي‌شود. به عنوان مثال من براي بشيكتاش در تورنمنت چهارجانبه بازي كردم.

كارشناسي ارشد منابع طبيعي و جنگل‌داري داريد. چطور شد كه مثل بسياري از ورزشكاران رشته تربيت بدني را ادامه نداديد؟

سال 82 در دانشگاه پذيرفته شدم. در ابتدا علاقه‌اي به اين رشته نداشتم ولي به مرورزمان به منابع طبيعي علاقه‌مند شدم. هيچ وقت از امتياز ورزشكار بودنم استفاده نكردم و خودم كنكور دادم. احتمال دارد كه براي ادامه تحصيل اين بار تربيت بدني را انتخاب كنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار