کد خبر: 725662
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
گفت‌وگوي «جوان» با حسن روشن پيشكسوت فوتبال ايران
وحيد صابري
 مرد هميشه منتقد استقلال معتقد است اين تيم تا دو، سه سال ديگر هم رنگ قهرماني به خود نمي‌‌بيند. او مي‌گويد تا زماني كه كميته فني درست و حسابي سركار نباشد وضعيت باشگاه همين است. او كميته فني و هيئت مديره را كشك‌تر از كشكي مي‌داند كه علي پروين گفت و معتقد است مظلومي با فشار و اصرار سرمربي تيم استقلال شده است.  حسن روشن از آن دست پيشكسوتاني است كه حرف‌هايش را رك و بي‌پرده مي‌زند؛ او كه اصلي‌ترين و صريح‌ترين منتقد امير قلعه‌نويي طي دو فصل گذشته بود، حالا از نوع انتخاب پرويز مظلومي و آينده نه چندان اميدواركننده استقلال با مرد خانه‌نشين سال‌‌هاي اخير فوتبال ايران انتقاد مي‌كند. صحبت‌‌هاي جنجالي او با ما در زير مي‌آيد؛ صحبت‌هايي كاملاً تيز و برنده و شايد اولين انتقادها عليه سرمربي و كادر فني استقلال پيش از آغاز ليگ پانزدهم.

پس از كش و قوس‌‌هاي  فراوان از بين گزينه‌هاي داخلي و خارجي چطور ناگهان مظلومي سرمربي تيم شد؟
به نظر من هيئت مديره در انتخاب مظلومي اشتباه كرد. بايد مربي‌اي روي كار مي‌آمد كه بتواند اين حواشي و درگيري‌هاي به وجود آمده را در استقلال جمع و جور كند.

منظورتان اين است كه مظلومي به درد استقلال نمي‌خورد؟
در شرايط فعلي نه. ضمن اينكه او دو سالي است بالاي سر تيمي نبوده و معلوم نيست چطور يك‌دفعه سر از استقلال درآورد. رابطه و رايزني پدر استقلال را درآورده و تيم را به خاك سياه نشانده است.

پس مربي تحميل شده است؟
بله آقا، روزي صد نفر از اين ور و آن ور به افشارزاده زنگ مي‌زدند و مي‌خواستند كه استقلال را به او بدهند؛ كاري كه نبايد مي‌شد بالاخره شد.

افشارزاده چرا قبول كرد؟
چاره‌اي نداشت. به نظرم مسائل مالي هم در انتخاب مظلومي خيلي مؤثر بود. استقلال نام بزرگي دارد و مربي خارجي هم پول زيادي مي‌خواهد. براي افشارزاده هم با اين شرايط و بي‌پولي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كند بهترين انتخاب بود.

منصوريان چه شد؟ او كه اصلي‌ترين گزينه بود.
خدا را شكر كه او نيامد. هر چند من قبلاً هم مصاحبه كردم و گفتم كه بهتر است او نيايد. مي‌دانم كه از دستم ناراحت شده اما بعداً متوجه مي‌شود كه من خير و صلاح او را خواستم. استقلال فعلي جز اينكه اعتبار منصوريان را از بين مي‌برد چيز ديگري براي او نداشت. الان بدترين زمان ممكن براي سرمربيگري منصوريان در استقلال بود. مربيگري در استقلال به معني سوختن است. چون تمام بحران‌ها روي شانه سرمربي انداخته مي‌شود. منصوريان الان در نفت حاشيه ندارد. راحت برنامه‌هايش را با يك سري جوان پيش مي‌برد اما اگر به استقلال مي‌آمد با دو، سه باخت همين آقايان شروع به موضع‌گيري عليه او مي‌كردند.

 پس اين وضعيت براي مظلومي هم صدق مي‌كند؟
ببينيد قضيه مظلومي با منصوريان فرق دارد و منصوريان تيمش در بالاي جدول بود. تا فينال جام حذفي بالا آمد. در جام باشگاه‌‌هاي  آسيا حضور دارد اما مظلومي چه كارنامه درخشاني جز لابي كردن دارد البته من خير استقلال را مي‌خواهم. اگر مظلومي براي استقلال برنامه خوبي داشته باشد همه بايد به او كمك كنند. در حال حاضر نمي‌توانيم در مورد مربيگري مظلومي نظري بدهيم. اين مربي بايد برنامه‌هايش را براي تيم مشخص كند. از همين جا هم اعلام مي‌كنم كه در حال حاضر دواي درد اين تيم فقط مربي خارجي است.

با تمام اين شرايط فكر مي‌كنيد مظلومي دراين فصل با استقلال موفق مي‌شود؟
معلوم است كه نه. من به شما قول مي‌دهم كه استقلال تا دو، سه فصل ديگر هم همين وضعيت را دارد. تا زماني كه كميته فني نداشته باشد و اصولي و برنامه‌ريزي شده كارها جلو نرود همين‌ آش و همين كاسه است.

مگر استقلال كميته فني ندارد؟
روزي پروين كميته فني پرسپوليس را كشك ناميد. به نظر من كميته فني حال حاضر استقلال از كشك هم كشك‌تر است. اصلاً كاري انجام نمي‌شود. كدام يك از بازيكنان و مربيان با مشورت اين آقايان انتخاب شده است؟

مظلومي گفته هر بازيكني كه بخواهم برايم بازي مي‌كند.
دست برداريد آقا. كي مياد؟ يه زماني بود كه استقلال و پرسپوليس را رو هوا مي‌زدند؛ الان همه دنبال پول هستند. استقلال با اين بحران بي‌پولي كسي براش بازي نمي‌كند. فولاد و سپاهان را ول كنند و بيايند استقلال. خودش را چون جايي نداشت به زور به تيم انداخت وگرنه كسي تيمشو به اينها نمي‌ده.

رحمتي آمد استقلال؛ تيموريان هم شايد بيايد؟
من نمي‌دانم اينها با چه پولي دارند بازيكن مي‌گيرند. رحمتي پيكان بود. معلوم است كه به استقلال مي‌آيد. نه، توقع داشتيد به دسته يك  برود؟ طلب 900 ميليوني هم كه از استقلال دارد پس هم براي باشگاه بهتر بود هم براي خودش اما بازهم بگويم كه اين استقلال با رحمتي و امثال رحمتي هم راه به جايي نمي‌برد.

شما در صحبت‌ها‌تون از واژه باشگاه استفاده نمي‌كنيد و همش مي‌گوييد تيم، چرا؟
استقلال زماني باشگاه بود الان فقط در حد و اندازه يه تيم است البته به لطف آقايان و برنامه‌ريزي‌شان همين مثلاً تيم هم چند سالي است نه رنگ قهرماني ديده نه سهميه آسيا گرفته.

ولي مظلومي برنامه سه ساله براي قهرماني داده.
مي‌داند كه دوام نمي‌آورد از الان براي فصل بعد و بعدتر هم برنامه داده؛ قهرماني در ليگ، كسب سهميه و سال سوم هم قهرماني در آسيا؛ آخه يكي نيست بپرسد براي چي هنوز دو بازي نبردي از قهرماني 3 سال ديگه حرف مي‌زني. اگر من حرف مي‌زنم از سر دلسوزي است. استقلال خانه من است. موفقيتش براي همه ما خوشحال‌كننده است ولي بايد هر حرفي كه زده مي‌شود طبق قاعده و اصول خاصي باشد. مظلومي تا ديروز خانه‌نشين بود چطور حالا يك‌دفعه براي سه سال ديگر برنامه مي‌دهد؟

نظرتان درباره كادر فني چيه؟ نوازي، دين‌محمدي، آتيلا و مجيدي؟
ببينيد من آتيلا را دوست دارم بالاخره او پسر اسطوره استقلاله اما اگر از اين قضيه بگذريم آتيلا براي استقلال چه‌كار مي‌تواند بكند. مظلومي آتيلا را آورده تا از اعتبار پدرش سوءاستفاده كند؛ آتيلا زماني بايد به استقلال بيايد كه داشته‌هايش به درد استقلال بخورد نه اينكه به اعتبار پدرش مربي شود. درباره آناليزوري مجيدي هم چي بگيم. همين مظلومي چند سال پيش  وقتي مجيدي از استقلال رفت، گفت كه رفتن مجيدي در اين زمان باعث شد تا ما نتوانيم قهرمان شويم حالا چي شده همه با هم دوست شدند. روي هم رفته كادر فني هم تعريفي ندارد.  

مظلومي گفته كه استقلال با من 10 سال جلوتر خواهد بود.
نمي‌دانم براي چي اين حرف را زده. الان مربياني مثل گوارديولا هم اين طوري حرف نمي‌زنند. كارنامه پرويز روشن است. شايد او منظورش اين بوده كه براي آينده جا براي نگراني نيست و خودش را به علم روز فوتبال رسانده است!

پيشنهادي به مظلومي به عنوان يه پيشكسوت استقلال داريد؟
 مظلومي نبايد اشتباهات گذشته‌اش را تكرار كند. خودش مي‌داند چه مي‌گويم. اگر اشتباهات گذشته را تكرار كند تيم نتيجه نخواهد گرفت. به عنوان كسي كه سال‌ها در اين تيم بوده بايد اين موضوع را بگويم كه ما تابع استقلال هستيم و تا زماني كه خطايي صورت نگيرد از تيم و كادرش دفاع مي‌كنيم، حتي در مورد قلعه‌نويي هم به همين ترتيب بود، انتقادات من در همان 10 هفته اول شروع شد نه زماني كه تيم نتيجه نگرفت. مظلومي براي كمك كردن به استقلال بايد سلايق شخصي خود را كنار بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار