کد خبر: 724692
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
هرچند هنوز نزديك به سه ماه تا معرفي نماينده سينماي ايران به اسكار ۲۰۱۶ زمان باقيست اما شنيده‌هاي جالب و در عين حال عجيبي براي اين انتخاب وجود دارد.
حامد مظفري
هرچند هنوز نزديك به سه ماه تا معرفي نماينده سينماي ايران به اسكار ۲۰۱۶ زمان باقيست اما شنيده‌هاي جالب و در عين حال عجيبي براي اين انتخاب وجود دارد.
يكي از تازه‌ترين شنيده‌ها حكايت از تمركز بر فيلم«رستاخيز» احمدرضا درويش به عنوان گزينه ايراني اسكار دارد.
مهلت معمول معرفي فيلم غيرانگليسي‌زبان به اسكار، اول اكتبر ۲۰۱۵ برابر با نهم مهرماه 94 است و فيلم‌هايي مي‌توانند گزينه شركت در اسكار باشند كه در فاصله نهم مهرماه 93 تا هشتم مهرماه 94 در كشور مبدأ به نمايش درآمده باشند.
با اين احتساب قطعاً «رستاخيز» كه بناست از اوايل مردادماه در سينماهاي كشور اكران شود، شرط زماني معرفي به اسكار را داراست.
اما آيا اين فيلم گزينه منطقي‌اي براي اسكار است؟ و اگر به اسكار معرفي شود شانس راهيابي به جمع پنج نامزد نهايي بهترين فيلم غيرانگليسي زبان را دارا خواهد بود؟ اگر بخواهيم بر اساس نظرات منتقداني كه در جشنواره سي‌و‌دوم فيلم فجر اين اثر را به تماشا نشستند به ارزيابي آن بپردازيم نمي‌توانيم مثبت‌نگر باشيم چراكه فقر بار دراماتيك فيلم و مرور حوادث منتج به قيام عاشورا به صورت كاملاً خطي و بدون هر گونه تعليق لازم براي يك روايت سينمايي مهيج سبب‌ساز طرح ايرادات فراوان نسبت به فيلم شده بود. از آن‌سو پاره‌اي از كارشناسان مذهبي كشور نيز به روند خلق حادثه و تصويرسازي از برخي شخصيت‌هاي مقدس جهان تشيع در اين فيلم انتقاداتي را وارد كردند. يكي از دلايل اينكه بعد از نمايش فيلم در جشنواره تا اكران آن حدوداً يك سال‌و‌نيم وقفه افتاد، همين انتقادات بود اما در نهايت با تلاش‌هاي درويش و البته گفتمان‌هايي كه او با منتقدان مذهبي داشت مشكلات فيلم برطرف و پروانه نمايش آن صادر شد.
اين انتقادات را كه كنار بگذاريم يكي از اصلي‌ترين المان‌‌هاي موفقيت در اسكار كه نمايش‌هاي جهاني فيلم‌هاي غيرانگليسي زبان است درباره«رستاخيز» وجود ندارد. آكادمي اسكار بيش از 6 هزار عضو دارد كه اين اعضا در نقاط مختلف دنيا پراكنده‌اند و در نتيجه اكران‌هاي رسمي يك فيلم خاص در كشورهاي مختلف است كه مي‌تواند كمك كند به راهيابي اثر به نامزدهاي نهايي اسكار و متأسفانه در اين مسير پخش‌كنندگان«رستاخيز» چنان كه بايد قدرتمند عمل نكرده‌اند.
  گزينه‌هاي ديگر؛ از«شيار ۱۴۳» تا«ساكن طبقه وسط»
 در فاصله زماني مهر ۹۳ تا مهر ۹۴ آثار بسياري در سينماهاي كشور به نمايش درآمده و درخواهند آمد اما اگر به بررسي آن آثاري بپردازيم كه شانس معرفي به اسكار را دارند بيشتر از چند فيلم قابل قبول پيش رويمان نخواهد بود؛«آرايش غليظ»،«شيار۱۴۳»،«ساكن طبقه وسط» و«سيزده» از جمله چنين آثاري هستند.
در بحث مربوط به نمايش‌هاي خارجي «شــيار۱۴۳» و «ســــيزده» موفق‌تر بوده‌اند و در زمينه اكــران داخلي
 «شيار۱۴۳» و«ساكن طبقه وسط» فروش مطلوبي داشته‌اند.
بايد ديد در نهايت يكي از ميان چنين فيلم‌هايي كه تقريباً همگي ساخته دست جوان‌ترها هستند شانس راهيابي به اسكار را خواهند يافت يا«رستاخيز» از دل هيئت انتخاب بيرون مي‌آيد.
  يك«جدايي...» و ديگر هيچ
از پنج سال پيش كه«جدايي نادر از سيمين» توانست به عنوان نماينده ايران، اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان را بگيرد به ترتيب«يه حبه قند»،«گذشته» و«امروز» به عنوان نمايندگان ايران به اسكار معرفي شده بودند كه در اين بين«يه حبه قند» به دستور رياست وقت سازمان سينمايي از رقابت در اسكار بازماند و دو فيلم ديگر هم نتوانستند به جمع نامزدهاي نهايي اسكار راه يابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار