کد خبر: 720159
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
پاسخ يك عضو كميسيون عمران به انتقاد وزير راه و شهرسازي
انتقاد از جانمايي نامناسب مسكن مهر در حالي ورد زبان وزير راه و شهرسازي است كه به گفته نماينده كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي جانمايي شهرهاي جديدي چون پرديس و پرند و برخي شهرهاي جديد نيز در زمان مسئوليت خود عباس آخوندي در وزارت مسكن انجام گرفته است، حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا وزير راه و شهرسازي فراموش كرده است سال‌ها پيش اين جانمايي‌ها توسط وي يا وزارتخانه متبوعش انجام گرفته است.
هادي غلامحسيني
انتقاد از جانمايي نامناسب مسكن مهر در حالي ورد زبان وزير راه و شهرسازي است كه به گفته نماينده كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي جانمايي شهرهاي جديدي چون پرديس و پرند و برخي شهرهاي جديد نيز در زمان مسئوليت خود عباس آخوندي در وزارت مسكن انجام گرفته است، حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا وزير راه و شهرسازي فراموش كرده است سال‌ها پيش اين جانمايي‌ها توسط وي يا وزارتخانه متبوعش انجام گرفته است.
به گزارش «جوان»، يكي از نقدهاي مكرري كه به طرح ملي مسكن مهر وارد است مربوط به جانمايي نامناسب مناطقي است كه مسكن مهر در آنها ساخته شده و اين در حالي است كه گويا عمده مناطقي كه مسكن مهر در آنها در حال ساخت است در گذشته و در زماني كه عباس آخوندي متصدي وزارت مسكن بود انجام گرفته و تنها در دولت‌هاي نهم و دهم اين مناطق به واسطه ساخت مسكن مهر بارگذاري شده است.
در اين باره عليرضا خسروي اظهار داشت:  اغلب جانمايي‌هاي سايت‌هاي مسكن مهر در دولت‌هاي پيش انجام گرفته است و در دولت احمدي‌ن‍ژاد تنها اين مناطق بار گذاري شد.
وي با بيان اينكه به دليل محدوديت زمين در شهر تهران و ساير كلانشهرها قيمت اين نهاده توليد گاه بين 50 تا 70درصد هزينه يك ساختمان مسكوني، تجاري، اداري و. . . را به خود اختصاص مي‌دهد، اظهار داشت: كلانشهرها با مشكل زمين رو به رو هستند و متأسفانه وزارت راه و شهرسازي براي كاهش قيمت زمين كه يكي از نهاده‌هاي مهم براي امر توليد است كاري انجام نمي‌دهد.
وي افزود: اين مسئله علاوه براينكه هزينه اجاره و همچنين خانه دار شدن مردم را با رشد همراه كرده، راه اندازي واحدهاي توليدي در كلانشهرها را با مشكل مواجه كرده است چراكه قيمت زمين بسيار بالاست و همين امر هزينه راه اندازي واحد توليدي رابا رشد همراه مي‌كند.

   ورود سرمايه به بخش زمين چه سودي دارد؟

وي گفت: تا زماني كه تورم در بخش زمين كنترل نشود، هر چقدر هم كه ميزان سرمايه گذاري بخش‌هاي مختلف در بخش ساختمان افزايش يابد عملاً به اين معني نيست كه ساختمان‌هاي بيشتري نسبت به سال گذشته در كشور توليد خواهد شد بلكه افزايش تورم در بخش زمين بخش قابل ملاحظه‌اي از سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش را به خود اختصاص مي‌دهد و شايد در برخي مواقع نيز با وجود رشد قابل ملاحظه سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن و ساختمان شاهد كاهش تعداد واحدهاي توليد شده باشيم.

   تورم در بخش مسكن وحشتناك است

اين عضو كميسيون عمران گفت: روند متوسط قيمت زمين و زيربناي مسكوني در شهر تهران طي سال‌هاي 84 تا 93 بيانگر آن است كه متوسط قيمت يك متر مربع زمين ساختمان‌هاي كلنگي معامله شده در شهر تهران كه در سال 84 حدود 600 هزار تومان بوده است، در پايان سال 91به حدود 2/4 ميليون تومان بالغ گرديده است، يعني با متوسط نرخ رشد بالغ بر 35 درصد به طور سالانه قيمت زمين در شهر تهران بين 6 تا 10 برابر افزايش يافته است.
وي گفت: كلانشهرهايي چون تهران با انفجار جمعيت مواجه شده‌اند و همين امر مشكلات عديده‌اي را ايجاد كرده است، از اين رو انتظار مي‌رود به سرعت تمامي مشكلات شهرهاي جديد اطراف تهران؛ شهرهايي چون پرند، پرديس و... حل شود تا بخشي از جمعيت به اين مناطق هدايت شوند. وي افزود: متأسفانه وزير راه و شهرسازي براين باور است كه مسكن مهر شهرهاي جديد خوب جانمايي نشده است و شايد دليل آنكه به سرعت مشكلاتي چون سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل و خدمات‌رساني به اين شهرها برطرف نمي‌شود همين ديدگاه‌ها باشد.
 وي با انتقاد از رشد مكرر تورم در بخش زمين كه يكي از مهم‌ترين نهادهاي توليد مسكن است، اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازي بايد به اين مهم برسد كه وقتي اين بخش را متولي بخش مسكن خوانده‌اند يعني اينكه اين وزارتخانه بايد بر تنظيم بازار زمين كه مهم‌ترين نهاده توليد مسكن است نظارت داشته باشد و از طريق سياست‌هاي علمي مانع از افزايش مكرر قيمت زمين در كشورشود.

   اقتصاد زمين رها شده است

خسروي گفت: بازار زمين يكي از عوامل مهمي است كه بر بخش‌هاي اصلي اقتصادي مانند مسكن و ساختمان، كشاورزي و صنعت به صورت مستقيم و غيرمستقيم تأثير بسزايي دارد. فقدان سياست‌هاي مناسب در بخش زمين-  هرچند قوانين كارآمدي در ساير بخش‌هاي اقتصادي يعني بازارهاي سرمايه و كار اتخاذ شود-  منجر به ناكارآمدي دو بازار ديگر يعني بازارهاي سرمايه و كار مي‌شود.
وي افزود: رفتار بازار زمين به عنوان يكي از سه بازار اصلي تشكيل‌دهنده اقتصاد نشان مي‌دهد كه كاهش يا افزايش ارزش اين بازار در ايجاد معضلات ساختاري در اقتصاد كشور از جايگاه قابل توجهي برخوردار است. متأسفانه به رغم اين تأثيرگذاري، اگرچه به دو بازار سرمايه و كار توجه و راهكارهايي نيز براي كارآمدي اين دو بازار ارائه شده است ولي تاكنون استراتژي مشخصي در بازار زمين كشور وجود نداشته است و عملاً اين بخش رها شده تلقي مي‌شود.
وي گفت: ورود تقاضاي سرمايه‌اي فقط براي زمين (سوداگري زمين)، افزايش هزينه‌هاي خدمات شهري، عدم توجيه اقتصادي در نرخ بازگشت سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مولد و توليدي، بروز تورم پلكاني در اقتصاد شهري، وجود نواحي حاشيه‌اي و سكونتگاه‌هاي غيررسمي و مانند آن همگي از مشكلاتي هستند كه ريشه در نبود سياستگذاري صحيح زمين به خصوص زمين شهري دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار