پولدار‌ها مدرسه را به خانه می‌آورند!
ابراهیم سحرخیز در گفتگو با «جوان»: «به مدرسه نرفتن پولدار‌ها و درس خواندنشان در خانه دقیقاً جلوه‌ای از نگاه طبقاتی شدن آموزش و پرورش در دوران قاجار است دورانی که در آن مکتب‌خانه‌های قدیم برای عامه مردم بود و زیر نظر ملا درس می‌خواندند، اما آنها که دستشان به دهن‌شان می‌رسید میرزا و ملا را به خانه‌شان می‌آوردند و مدرسه خانگی داشتند
هدف از اهدای جایزه خبر تعلیم و تربیت، تقدیر از زحمات و تلاش‌های اهالی رسانه است که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.
گزارش «جوان» از اجرایی‌نشدن ممنوعیت برگزاری امتحان نوبت اول در دوره ابتدایی 
معلم پایه ششم ابتدایی در گفتگو با «جوان»: دانش‌آموزان از پایه‌های پنجم و ششم درگیر امتحان ورود به مدارس استعداد درخشان می‌شوند، از طرفی دانش‌آموز پایه ششم در خردادماه  باید در امتحان کشوری شرکت کند، چطور گفته می‌شود که نباید از آنها امتحان دی‌ماه بگیریم؟!
بررسی اهمیت آموزش ابتدایی و توجه مرکز پژوهش‌های مجلس به آن در گفت‌وگوی «جوان» با رضوان حکیم‌زاده
در رابطه با طرح مجلس شورای اسلامی، چندین جلسه با نمایندگان پیشنهاد‌دهنده داشتیم و موارد مطرح شده در آن را به صورت حضوری، مورد بررسی قرار دادیم. اهتمام و توجه مجلس به بحث تقویت نظام آموزشی، موضوع مهم و موضع مثبتی است
برخی تصور می‌کنند که اگر برای دانش‌آموز در مدرسه اتفاقی افتاد، می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند و پیگیر آن شوند؛ البته در زمان حادثه در مدرسه نیز بعضی خانواده‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. 
بررسی دلایل مهاجرت دانش‌آموزان در گفت‌وگوی «جوان» با بهرام صلواتی
در این حوزه هیچ آماری وجود ندارد. طی سالیان اخیر بار‌ها و بار‌ها هشدار داده‌ایم که نداشتن آمار در زمینه مهاجرت به خصوص مهاجرت دانش‌آموزان، یعنی اینکه باید با چشم بسته به راه‌مان ادامه دهیم. بار‌ها می‌خواستیم طرح مطالعاتی در حوزه دانش‌آموزی انجام دهیم، اما زمینه‌اش مهیا نشد
رتبه پنجاهم ایران در عدالت آموزشی 
رئیس‌جمهور: کمبود فضا‌های آموزشی را ظرف یک سال جبران می‌کنیم؛ قرار نیست کسی که پول دارد بهترین آموزش را ببیند، اما در مدارس دولتی چنین آموزشی نباشد. کاری می‌کنیم مدارس دولتی بهترین مدارس شوند 
گزارش «جوان» از نتایج ضعیف ایران در آزمون تیمز ۲۰۲۳ و پسرفت فاحش در علوم و ریاضی
عضو دبیرخانه ریاضی در گفتگو با «جوان»: کنکور، اضطراب، ویژگی‌های معلمان و نحوه آماده‎سازی آنها در دوره‎های تربیت معلم، از عوامل تأثیرگذار در عملکرد ضعیف نظام آموزشی ما است
کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با «جوان»: استفاده از دانش نوین در مدارس به رویکردی نوین نیاز دارد
بررسی ضرورت تغییر کتب و برنامه درسی در گفت‌وگوی «جوان» با کارشناسان آموزش
 وزیر آموزش و پرورش: ساختار فعلی آموزشی قدرت تحرک و خلاقیت را از معلم و دانش‌آموزان سلب کرده‌است
۳