دین‌و‌انديشه - اخبار کلی
اخبار کلی
کنکاشی در علل معرفتی ناپایداری حکومت علوی
دنیاخواهی و نفس‌پرستی در سطح جامعه و حتی کارگزاران ممکن است چنان نفوذ نماید که حق‌گرایی و میل به جهاد تبدیل به سستی و باطل‌گرایی می‌شود. در چنین شرایطی امام (ع) نمی‌تواند سخن حق خود را به مردم بقبولاند و آنان را به جهاد در مسیر حق ترغیب کند
گزارشی از یک مناظره مکتوب پرحاشیه
چه اتفاقی در یک قرن اخیر رخ داده است که چالش ناتوانی فقه سنتی در اداره امور جامعه و ضرورت ارتقا یا انطباق آن با مقتضیات و پیشرفت زمانه مطرح شده است؟
نقدوبررسی نظریه دکتر رنانی درباره «پیری زودرس نظام حکومتی» در گفت‌وگو با دکترغلامرضاجمشیدی‌ها
نظریه «پارادایم شیفت» به معنای عدول از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، به عنوان مثال با تعدیل رابطه با امریکا و ایجاد رابطه مسالمت آمیز با او و اخیراً با ارائه این نظر در گروه‌های معتقد به آن، با نمودار‌ها و نقل قول از دانشمندان غربی تلاش در دادن وجهه علمی و پوشاندن نقاط ضعفش دارند.
گفتاری از مهدی جمشیدی
سندِ موجود، نه ایده‌آل است، نه در آن، از همه ظرفیتِ علمی نخبگان استفاده شده است، نه سخنِ آخر و تمامیت‌یافته است، بلکه تنها پیش‌نویسی است که در آن، به برخی پرسش‌ها پاسخ داده شده است
بررسی انسان‌شناسی در الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت
در اعتقاد و بینش اسلامی، اختیار و آزادی به عنوان جواهر آفرینش در وجود آدمی ودیعه نهاده شده‌اند و از وجوه متمایزکننده انسان و سایر موجودات به شمار می‌رود؛ قرآن کریم آزادی و اختیار انسان را در نخستین آیات سوره انسان با عبارت «انا هدیناه السبیل، اما شاکرا و، اما کفورا» معرفی نموده است
تطبیق ارکان انقلاب در مشروطه و انقلاب اسلامی
در بُعد تئوریک برخلاف انقلاب که از آبشخور ناب اسلامی و تفکر شیعی تغذیه می‌شد، محوریت ابتدایی مشروطیت بر اندیشه ترقی، تجددخواهی و فراهم کردن بستر دموکراسی غربی به عنوان آرمان نهضت قرار گرفت
کتاب «دانش انسانی اسلامی یا دانش انسانی سکولار» با موضوع تأملی بر تحقق پذیری علوم انسانی اسلامی به همت اندیشکده برهان منتشر شد.
بررسی مبانی انسان‌شناختی الگوی پایه پیشرفت اسلامی ایرانی ۱۴۴۴
در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به موضوع فطرت و برخی ویژگی‌های بعد فطری انسان پرداخته شده و بشر، موجودی همواره در کشاکش میان نیاز‌های فطری و طبیعی دانسته شده و با تحقق معقول نیاز‌های این دو امکان تعادل و تکامل دارد
امروز به علل گوناگون، بخشی از روحانیت به جای بر شانه گرفتن رسالت تاریخی خود و سرشار کردن درون آدم‌ها و ساختن بشر، به امور متعدد دیگری روی آورده و همچون نهاد‌های خیریه و سازمان‌های متولی امداد رسانی، به مرهم گذاری بر زخم‌های تن بشریت روی آورده است.
دعوت به وحدت به معنای دست کشیدن از اعتقادات هر مذهب و تبدیل همه آن‌ها به یک عقیده نیست.