کد خبر: 959681
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای سال تا کنون 10 تن از هموطنانمان به خاطر بی‌احتیاطی و بی توجهی به هشدارها، بر اثر شنا در مخازن سدها و تأسیسات آبی جان خود را از دست داده اند.

یوسف غفارزاده  اظهار داشت: با وجود اعلام هشدارهای مکرر و نصب تابلوهای ممنوعیت شنا در مخازن سدها، از ابتدای سال تا کنون 10 نفر بر اثر شنا در اماکن غیرمجاز، جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به این که حتی ماهرترین شناگرها از جمله نجات غریق ها و اعضای تیم ملی شنا هم در مخازن سدها غرق شده‌اند، افزود: مهم‌ترین خطرات ناشی از شنا در سدها و آب‌بندها موارد زیر اعلام شده‌اند.

غفارزاده گفت: بعضی به اشتباه فکر می‌کنند که شنا در سدها خطرات کمتری دارد ولی این طرز تفکر بسیار خطرناک است؛ اگر چه سطح آب سدها اغلب آرام بوده و مانند دریا امواج بزرگ در آن‌ها دیده نمی‌شود اما آب موجود درسطح زیرین سدها دارای فشار بسیار بالاتری نسبت به آب دریاست و که این امر تنفس را مشکل می‌کند و فشار بسیار زیادی به بدن شناگر وارد می‌کند، به‌طوری که حتی بهترین شناگران نیز در این آب‌ها غرق شده‌اند.

وی اضافه کرد: آب لایه‌های پایین در سدها بسیار سردتر از لایه‌های سطحی است و این موضوع برای تنفس و عکس العمل به موقع عضلات بسیار خطرناک می‌باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: سطح زیرین آب سدها همیشه پر از رسوبات سیل‌های متعدی است که در طول سال به مخزن سد سرازیر می‌شود و این رسوبات اغلب به باتلاق تبدیل می‌شود؛ گرفتار شدن در آن برای شناگران بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: سدها اغلب بر روی رودخانه‌ها و دره‌هایی بسته می‌شوند که درختان بزرگ و پوشش گیاهی بسیاری آن‌ها را پوشانده و پس از آبگیری سد، همه این درختان و گیاهان به زیر آب می‌روند که بسیاری از افراد به وسیله همین درختان جان خود را از دست داده‌اند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر