کد خبر: 959627
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
انگار این یک بازی تکراری در آموزش و پرورش است که در طول سال تحصیلی، هر اتفاق و حادثه‌ای در مدارس به وقوع بپیوندد، باید خیلی زود ساکت و از رسانه‌ای شدنش جلوگیری شود و با به پایان رسیدن درس و مدرسه، صدای مسئولان استانی بلند شود که چند مدرسه تخریبی دارند.
زيبا احمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: انگار این یک بازی تکراری در آموزش و پرورش است که در طول سال تحصیلی، هر اتفاق و حادثه‌ای در مدارس به وقوع بپیوندد، باید خیلی زود ساکت و از رسانه‌ای شدنش جلوگیری شود و با به پایان رسیدن درس و مدرسه، صدای مسئولان استانی بلند شود که چند مدرسه تخریبی دارند و چقدر از کمبود لوازم و تجهیزات آموزشی و گرمایشی و سرمایشی رنج می‌برند و اعتباراتشان کفاف مخارج را نمی‌دهد و... در همین رابطه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری از وجود ۱۲۰ مدرسه تخریبی در سطح استان خبر داده که باید در کمترین زمان یا بازسازی شوند یا اماکن دیگری جایگزین آن‌ها شوند.

وقتی از مدارس فرسوده و تخریبی صحبت به میان می‌آید، منظور اماکن آموزشی بدون رنگ و پرده و لامپ‌های رنگی نیست. از ساختمان‌هایی صحبت می‌شود که هر آن امکان ریزش و بروز یک فاجعه را دارند.
تحصیل در مدارسی که بدون در نظر گرفتن کمبود تجهیزاتشان حتی ایمنی هم ندارند آنقدر سخت و دشوار است که بگوییم برای دستیابی به حداقل مدرک از نگاه دانش‌آموزان این گونه مدارس، آنقدر‌ها که ما به اصطلاح شهرنشین‌ها تصور می‌کنیم، آسان نیست. بسیاری از دانش‌آموزان هنوز هم برای تحصیل باید رنج و سختی‌هایی را به جان بخرند، سختی‌هایی که یا به دلیل محرومیت‌ها یا بی‌توجهی برخی مسئولان نصیبشان شده است.

هزار مدرسه نیازمند سیستم گرمایشی سرمایشی

در استان چهارمحال و بختیاری هم هنوز مدارسی وجود دارد که نیازمند بازسازی و تجهیز است. البته تعداد این گونه مدارس یکی دو تا نیست و حالا به بیش از ۱۰۰ مدرسه رسیده، تا جایی که مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان از وجود ۱۲۰ مدرسه تخریبی خبر می‌دهد. محمدرضا براتی با اشاره به وجود یک هزار و ۹۰۰ فضای آموزشی در استان، می‌گوید: «از این تعداد یک هزار و ۶۰۰ مدرسه وجود دارد که ۱۲۰ مدرسه تخریبی بوده و نیازمند بازسازی است، همچنین یک‌هزار مدرسه نیازمند مجهز شدن به سیستم گرمایشی و سرمایشی است تا امنیت در این مدارس تأمین شود.»

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود و قیمت مصالح ساختمانی، اعتبار مورد نیاز برای ساخت مدارس تخریبی استان ۲۵۰ میلیارد تومان است، ادامه می‌دهد: «برای ۶۰۰ مدرسه در استان که نیازمند ترمیم و مقاوم‌سازی بوده، باید هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.» به گفته براتی، به رغم افزایش قیمت و مشکلات اقتصادی، خیران همراهی و تعأمل مطلوبی در ساخت مدارس داشته‌اند.

خیران بازوان نظام آموزش

این درست است که طی سال‌های اخیر مخصوصاً دو دهه گذشته خیران کمک‌های بسیاری به سیستم آموزشی کشور کرده‌اند و اگر کمک خیران به عنوان بازوان توانمند آموزش و پرورش در ساخت و تجهیز مدارس نبود، آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد. اما این مسئله نباید خیال مسئولان آموزشی را راحت کند و حتی نخواهند برای ایمن‌سازی مدارس هم کاری بکنند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۳۰ خیر مدرسه‌ساز و ساخت ۳۰۶ پروژه با مشارکت خیران از سال ۶۱ تا ۹۷ در استان، می‌گوید: «یک هزار و ۵۴۱ باب کلاس درس با زیربنای ۲۰۷ هزار و ۳۵۰ متر مربع با مشارکت خیران در استان احداث شد.» براتی ادامه می‌دهد: «در سال گذشته از ۳۰ باب پروژه افتتاح شده، ۲۰ پروژه در قالب ۹۸ کلاس درس با زیربنای ۱۴ هزار متر مربع با مشارکت خیران احداث شد.» وی خاطرنشان می‌کند: «در سال‌جاری از ۶۰ پروژه در حال اجرا و ۴۵ پروژه در قالب ۲۰۵ کلاس درس با زیربنای ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با مشارکت خیران انجام می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار