کد خبر: 959524
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
شهردار تهران اعلام کرد: در ایران بر اساس داده‌های مرکز آمار وزارت کار از ۹ میلیون کودک، ۴۹۹ هزار نفر فعال در حوزه کار هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیروز حناچی اظهار داشت: سازمان بین‌المللی کار و سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ با توجه به گسترده‌شدن کار کودکان اقدام به ترغیب دولت‌ها جهت مبارزه با این پدیده شوم کرده است؛ بنابراین روزی جهانی با این عنوان نامگذاری شد و رده سنی کودکان کار پنج تا ۱۷ سال اعلام شده است.
وی افزود: اکنون کودکانی که مداوم به کار گرفته می‌شوند از تحصیل باز می‌مانند و دوران کودکی خود را درک نخواهند کرد.
شهردار تهران ادامه داد: بر اساس آمار اعلام‌شده در سپتامبر ۲۰۱۷، ۱۵۲میلیون کودک کار در جهان وجود دارد و می‌توان گفت، از هر ۱۰ کودک یکی ناگزیر به کار اجباری است.
حناچی بیان داشت: بررسی‌های یونیسف نشان می‌دهد که در کشور‌هایی با کمترین میزان توسعه‌یافتگی از هر چهار کودک یکی مشغول به کار اجباری است و بیشترین کودکان کار در مناطق جنوبی آفریقا هستند که در واقع اعلام شده، ۲۹ درصد کودکان آن‌ها کار اجباری دارند.
وی افزود: بعد از مناطق جنوبی آفریقا، امریکای لاتین دارای بیشترین کودکان کار است و این رقم در خاورمیانه حدود ۷درصد اعلام شده است. شهردار تهران اعلام کرد: در ایران براساس داده‌های مرکز آمار وزارت کار از ۹ میلیون کودک ۴۹۹ هزار نفر فعال در حوزه کار هستند و مسئله کار کودک ارتباط مستقیم با فقر در خانواده دارد. البته تعداد بالایی از کودکان کار در کشور تابعیت ایرانی ندارند.
وی عنوان کرد: درصد قابل‌توجهی از کودکان کار در خیابان‌ها فعالیت می‌کنند و مشغول دست‌فروشی، گل‌فروشی، زباله‌گردی یا فال‌گیری هستند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه کار کودکان محصول شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده‌هاست و به شکل تحلیلی کودکان به این سمت سوق می‌یابند، گفت: آمار کودکان کار در کلانشهر‌ها بیشتر از سایر شهرهاست که البته یکی از علت‌های آن جمعیت بالای این شهرهاست.
حناچی به خشونت وارد شده به کودکان کار در خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: این مسئله علاوه بر اینکه چهره شهر را ناامن می‌کند، مشکلات دیگری را هم به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی حاد، چرخه فعالیت کودکان کار را سریع‌تر به گردش درمی‌آورد و اینکه خانواده‌ها از سطح متوسط به زیر خط فقر روند یک عامل افزاینده در این زمینه به شمار می‌رود.
شهردار تهران گفت: شهرداری قانوناً وظیفه‌ای در قبال کودکان کار ندارد و بهزیستی و سایر دستگاه‌ها متولی آن هستند، ولی ما خود را مسئول اجتماعی در این زمینه می‌دانیم و بهزیستی دو نوع خدمت در مراکز شبانه‌روزی و مراکز آموزشی را انجام می‌دهد که ما در کنار آن‌ها در این زمینه‌ها نیز فعالیت می‌کنیم.
حناچی از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ابزار قوی در حوزه کودکان کار یاد کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم از طریق تسهیل‌گری به ایفای وظایف اجتماعی خود بپردازیم.
وی گفت: در بسیاری از کشور‌ها البته این موضوع برعهده شهرداری است و ما تلاش می‌کنیم به پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی در این زمینه گام برداریم.
شهردار تهران گفت:‌امروز تلاش شده برای توانمندسازی خانوار‌ها و آموزش آن‌ها راهکار‌هایی ارائه شود تا جلوی تبعات حضور کودکان کار را بگیریم. البته شرایط سخت است ولی تلاشمان را انجام می‌دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار