کد خبر: 959459
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
عصر رسانه و شغل‌هایی که خواهند مُرد
همه ما کم‌کم داریم با ویژگی‌های دوران الکترونیک و عصر رسانه‌ها آشنا می‌شویم. عصری که تا حدود ۱۰ سال آینده ۲۵ الی ۳۰ درصد افرادی که شاغل هستند را بیکار خواهد کرد.
محمد صادق دهنادی*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: همه ما کم‌کم داریم با ویژگی‌های دوران الکترونیک و عصر رسانه‌ها آشنا می‌شویم. عصری که تا حدود ۱۰ سال آینده ۲۵ الی ۳۰ درصد افرادی که شاغل هستند را بیکار خواهد کرد. مخصوصاً اگر در کشوری مثل ایران باشید که به نحو سوداگرایانه آموزش عالی در آن راه‌اندازی شده و چند برابر کشور‌های پرجمعیتی مثل هند و چین دانشگاه دارد، شما تا ۱۰ سال آینده با روند بیکار شدن بسیاری از تحصیلکرده‌ها روبه‌رو خواهید شد و تک‌تک ما تبعات عصر رسانه و تغییر شغل‌ها را خواهیم دید.

شاید باورپذیر نباشد، اما این اتفاق فقط مختص ایران نیست. تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۰۰ میلیون نفر شغل‌هایشان را از دست می‌دهند و بحران‌های اجتماعی ناشی از نبود شغل دنیا را فرا می‌گیرد. به نظر می‌رسد که مردم اگر با عصر رسانه‌ها و سوادی که برای زنده ماندن و زیستن در عصر رسانه‌ها به آن نیاز دارند، آشنا شوند، شاید رویکردهایشان را از همین امروز تغییر دهند.

شاید رویکرد‌های جدیدی را برای تربیت فرزندانشان پیش گیرند و شاید سرمایه‌گذاری بزرگی که برای آن‌ها در مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه‌های غیردولتی انجام می‌دهند را تغییر دهند و فرزندانشان را به سمتی سوق دهند که در ۱۰ سال آینده سختی زیادی را متحمل نشوند. در سیستم آموزش‌و‌پرورش معیوب ما چیزی نصیبشان نمی‌شود. پس لااقل بتوانند در زندگی کردن انسان‌های موفق‌تری باشند، خلاقیت آن‌ها نمیرد و از خیلی چیز‌های دیگر که به مقتضای عصر رسانه‌ها باید آن را یاد گرفت بهره‌مند شوند. در این زمینه سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد -یونسکو- قواعد و مباحثی را به عنوان سواد‌های شش‌گانه قرن ۲۱ مشخص و مطرح کرده است و اگر این سواد‌های شش‌گانه را هرکسی بلد باشد، شاید بتواند زندگی بهتری داشته باشد. اگر پروفسور یا دکتر باشیم و هرکدام از این سواد‌های شش‌گانه را نداشته باشیم، بی‌سواد هستیم. سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی و سواد رایانه‌ای شش سوادی هستند که نسل‌های فردا بدون برخورداری از آن‌ها توان خوب زندگی کردن را نخواهند داشت.

*دکترای مدیریت رسانه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار