کد خبر: 959369
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
شکارچیان قارچ هم به جان جنگل‌های هزاران ساله هیرکانی و جنگل‌های بلوط افتاده‌اند. کمتر از یک‌سال است که آگاهی برخی افراد درباره قارچ‌های «ترافل» تازه‌ترین دلیل تخریب برخی جنگل‌ها شده است. قارچ ترافل که به قیمت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسند، فقط در اطراف ریشه درختان یافت می‌شوند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: نخستین بار یک‌سال پیش چند سازمان مردم‌نهاد با اعلام اینکه قصد درآمدزایی برای مردم محلی و جلب مشارکت آن‌ها در راستای حفاظت از جنگل‌ها را دارند، دوره‌های آموزشی درباره قارچ ترافل برگزار کردند. این انجمن‌ها بر این باور بودند که برای محافظت از جنگل‌ها باید به جز چوب، به سایر فرآورده‌ها و محصولات نیز توجه و جوامع محلی را در برخورداری از آن‌ها همراهی کرد. ترافل‌ها نوعی قارچ‌هایی هستند که از زیرزمین بیرون کشیده می‌شوند و شهرتی جهانی دارند. این قارچ‌ها به ویژه در کشور‌های اروپایی طرفداران زیادی دارند و بسیار گرانقیمت و کمیاب هستند.
آگاهی درباره ترافل مترادف شد با هجوم برخی از مردم محلی به جان درختان و تخریب ریشه‌های بسیاری از آن‌ها که این آسیب به جنگل‌های هیرکانی و بلوط سبب شد تا اواخر سال گذشته سازمان جنگل‌ها ممنوعیت هرگونه برداشت ترافل را اعلام کند که البته بی‌تأثیر بوده است.
برداشت ترافل در برخی کشور‌ها به کمک سگ‌های آموزش‌دیده انجام می‌شود. این حیوانات با بوکشیدن می‌توانند محل دقیق این قارچ‌ها را پیدا کنند و شکارچیان آن‌ها را از زیر خاک بیرون کشند. این در حالی است که در کشور ما، بدون استفاده از چنین روشی از نقطه‌ای در جنگل شروع به زیر و رو کردن و شخم‌زدن خاک می‌کنند تا بالاخره بتوانند ترافل‌ها را پیدا کنند.
قارچ ترافل در دل زمین و لابه‌لای ریشه درختان جنگل‌ها یافت می‌شود و برای بیرون کشیدن آن باید عمق نیم تا حتی یک‌متری زمین را حفر کرد، اما متأسفانه اغلب افرادی که این کار را انجام می‌دهند در حین حفر زمین، به ریشه درختان آسیب جدی می‌زنند.
در حالی که برداشت ترافل ممنوع است، اما متخلفان به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نامه‌ای که طرفداران محیط‌زیست برای سازمان جنگل‌ها نوشتند هم فعالیت آن‌ها را متوقف نکرد و با متخلفان هم برخوردی نشد.
در صورتی که بتوان آموزش درستی برای برداشت یا حتی کشت این قارچ به مردم محلی داد، می‌تواند منبع درآمد خوبی برای آن‌ها باشد.
در صورتی که بتوان با روش درست و بدون آسیب رساندن به جنگل، ترافل را برداشت یا حتی کشت کرد نه تنها می‌تواند جایی در سبد غذایی مردم پیدا کند که می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی هم باشد.
این در حالی است که اکنون اکثر بهره‌برداران غیرحرفه‌ای هستند و به آموزش و ابزار لازم برای این کار نیاز دارند تا از آسیب‌زدن به ریشه درختان جلوگیری شود؛ ابزار و آموزشی که نیازمند مشارکت محیط‌زیست و جهاد کشاورزی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار