کد خبر: 959194
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
وقتی در سال گذشته آتش به جان میانکاله افتاد تقریباً یازده و نیم هکتار از پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش این منطقه که عمدتاً از انار، سازیل و تمشک تشکیل شده و زیستگاه پرندگان بومی، چون قرقاول و دراج است را به خاکستر تبدیل کرد
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: خرداد ماه ۱۳۹۷ بود که خبر آتش سوزی در اراضی میانکاله منتشر شد. آتشی که در آن زمان حدود یازده و نیم هکتار از پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش این منطقه را به خاکستر تبدیل کرد. حالا بعد از گذشت یکسال دوباره خبری از میانکاله همه نظر‌ها را به خود جلب کرد و آن هم اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله که در فهرست نادرترین اماکن بکر دارای پوشش گیاهی، جانوری و آبی بوده طعمه حریق شده و این بار حدود ۳۰۰ هکتار از آن سوخته و پوشش گیاهی‌اش از بین رفته است.

وقتی در سال گذشته آتش به جان میانکاله افتاد تقریباً یازده و نیم هکتار از پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش این منطقه که عمدتاً از انار، سازیل و تمشک تشکیل شده و زیستگاه پرندگان بومی، چون قرقاول و دراج است را به خاکستر تبدیل کرد. در آن روز اعلام کردند، عامل آتش‌سوزی انسانی و عمدی بوده، اما هیچ وقت خبری در مورد دستگیری عاملان و نیت آن‌ها از این کار منتشر نشد. با اینکه انتظار می‌رفت تا حداقل تدابیری در مورد نحوه حفاظت و نگهداری از این اراضی افزایش یابد، حالا دوباره خبر وقوع آتش سوزی در زیستگاه بکر و منحصربه‌فرد شمال ایران یعنی میانکاله بهشهر منتشر شده که متأسفانه در کنار خاکستر کردن محیط‌زیست این منطقه جان تعدادی جانور و پرنده نادر منطقه را نیز گرفته است.

حرف‌هایی برای بازی دادن مردم
پناهگاه حیات وحش میانکاله که در فهرست نادرترین اماکن بکر دارای پوشش گیاهی، جانوری و آبی بوده طعمه حریق شده و این زیستگاه بکر که به عنوان یکی از زیباترین مناطق شمال ایران به شمار می‌آید، دیگر خوب می‌داند هیچ حافظ و نگهبانی ندارد. براساس گزارش‌های منتشره به‌دلیل گرمای بیش از حد یا عامل انسانی حالا حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی میانکاله سوخته و پوشش گیاهی تمشک، سازیل و انار آن از بین رفته است. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهشهر با تأیید خبر تلف شدن تعدادی زیادی جوجه قرقاول و خرگوش بر اثر آتش‌سوزی اخیر میانکاله، گفته: «آتش‌سوزی در مناطق بین کانال خزینی و میان‌قلعه پناهگاه حیات وحش میانکاله رخ داده است و براساس برآورد کارشناسان محیط‌زیست که از طریق GPS و به‌صورت دقیق صورت گرفت؛ ۳۰۰ هکتار از منطقه مذکور دچار حریق شده و ۳۰ درصد از پوشش گیاهی آن، انار وحشی و ۷۰ درصد نیز تمشک و سازیل بوده است.» رضا احمدی افزود: «با توجه به تنوع زیستی میانکاله که زیستگاه برخی از جانوران زیر بوته‌های تمشک و سازیل است، شاهد تلفات جانوری نیز بوده‌ایم.»
وی گفت: «متأسفانه جانوارانی نظیر گربه وحشی، گراز و قرقاول خزری، جوجه‌های قرقاول، خرگوش و دو شغال و لاک‌پشت بر اثر این حریق از بین رفته‌اند.»، اما جمله‌ای که بیش از خود آتش دل‌ها را می‌سوزاند این است که احمدی درباره علت آتش‌سوزی گفته: «قطعاً دلیل آن عامل انسانی بوده است و تحقیقات مربوطه در حال بررسی است، متخلفان نیز تاحدودی شناسایی شدند و اقدامات قضایی در حال انجام است.»
با اینکه سال گذشته هم آتش سوزی‌های این منطقه به عوامل انسانی و به صورت عمدی باز می‌گشت، شاید اگر در همان زمان برخورد قاطعی با مجرمان می‌شد، امروز مسئولان مجبور نبودند بعد از خاکستر شدن ۳۰۰ هکتار از اراضی و تلف شدن حیوانات و پرندگان بی‌گناه حرف‌های بی‌اثر و غیر عملی خود را تکرار کنند. البته باید متذکر شده که زمین‌خوارن بازی خود را بر روی آتش سوزی‌ها متمرکز نکرده‌اند و راه‌های دیگری هم در دستور کار دارند. وقتی در اوج بارش‌های پاییزی سال گذشته در شمال کشور، مسئولان استانی با اشاره به اینکه ۸ هزار هکتار از اراضی میانکاله خشک شده است، خواستار این شدند که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را در زمینه علاج‌یابی این پدیده به مشاوران مطالعه تحویل دهند! کاری که هنوز هم به نتیجه نرسیده و علت خشک شدن این اراضی اعلام نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار