کد خبر: 959191
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
ضعف مديريت، کشاورزي استان ها را به بن بست مي کشاند
سالهاست که در مورد تغيير الگوي کشت در استانهاي مختلف ايران مطالب زيادي عنوان مي شود. البته در اين راستا براي برخي استانها که آب و هواي گرم و خشکي دارند حتي اعلام شده که کلا کشاورزي را کنار بگذارند. از جمله اين استانها مي توان به کرمان اشاره کرد...
محمد رضا هاديلو

 

محمد رضا هاديلو

 

 سالهاست که در مورد تغيير الگوي کشت در استانهاي مختلف ايران مطالب زيادي عنوان مي شود. البته در اين راستا براي برخي استانها که آب و هواي گرم و خشکي دارند حتي اعلام شده که کلا کشاورزي را کنار بگذارند. از جمله اين استانها مي توان به کرمان اشاره کرد. جاييکه برخي محصولاتش قرن هاست زبانزد خاص و عام بوده و در حال حاضر هم پسته و زيره اش از شهرت جهاني برخوردار است. البته مسئولان اين استان هم نسبت به اين پيشنهادات بي تفاوت نبوده و مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه ۳۳ درصد اشتغال استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است گفته: حذف کشاورزی در استان کرمان یک اشتباه استراتژیک بزرگ است.

 

****

 

هم اکنون ۳۳ درصد اشتغال استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است. رقمي که نشان مي دهد يک سوم کرماني ها در اين صنعت مشغول به فعاليتند و هر حرفي در مورد حذف کشاورزي از اين استان، جز مزاح چيز ديگري نيست. همانطور که مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: حذف کشاورزی در استان کرمان یک اشتباه استراتژیک بزرگ است.

عباس سعیدی که در دیدار مدیران جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان با فدایی استاندار کرمان سخن مي گفت با اشاره به اینکه جهاد سازندگی به فرمان امام(ره) در سال 58 برای محرومیت‌زدایی تاسیس شده است اظهار داشت: اکثر راه‌های روستایی و آب روستایی از زمان جهاد سازندگی است و این زحمات قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز وارد عمل شد و شهدای زیادی تقدیم اسلام کردند گفت: جهاد کشاورزی یک مجموعه بسیار پرکار است و تامین غذای مردم را برعهده دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بسیار گسترده است عنوان کرد: 33 درصد اشتغال استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه 4.5 میلیون تن محصول زراعی و 45 هزار تن مرغ در استان کرمان تولید می‌شود افزود: تمام نهاده‌های بخش کشاورزی در استان تامین شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها در شمال استان یک اولویت است که هم اشتغال خوبی ایجاد می‌کند و هم پایداری تولید را به دنبال دارد گفت: در گلخانه‌ها مصرف آب کمتر می‌شود و قطعا با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید به سمت توسعه گلخانه‌ها برویم.

وی با بیان اینکه در شمال استان سطح زیر کشت گندم از 55 هزار هکتار به 33 هزار هکتار کاهش پیدا کرد اما در تولید گندم کاهش نداشتیم افزود: حذف کشاورزی در استان کرمان یک اشتباه استراتژیک بزرگ است.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه برای داشتن صنعتگران ثروتمند اول باید کشاورز ثروتمند داشته باشیم گفت: 20 هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی استان کرمان در سال است.

 

سهم کشاورزان از محصول فقط زحمت است

 

يکي از معضلات اصلي کشاورزي در ايران اين است که هميشه بين قيمت محصولات در روز زمين و زمانيکه از کشاورز خريداري مي شود با قيمتي که به دست مصرف کننده مي رسد، فاصله زيادي وجود دارد.

حتي بعضا اين اختلاف قيمت تا 5 برابر هم مي رسد. يعني از قيمت مصرف کننده فقط 20درصد آن سهم کشاورز است.

در همين رابطه مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه از مجموع قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان تنها ۲۳ درصد نصیب کشاورزان می‌شود گفت: بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان، واسطه‌ها و دیگر افراد می‌رود.

سعید برخوری با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان حدود 85 گونه گیاهی و زراعی کشت می‌شود اظهار داشت: امسال بالغ بر 12 محصول جدید در جنوب استان کشت شده که در جهت توسعه تنوع کشت است.

وی با بیان اینکه در جنوب استان کرمان 4.5 تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود گفت: با وجودی که یک‌سوم سطح زیرکشت استان کرمان در جنوب واقع شده اما دو‌سوم محصولات کشاورزی استان کرمان از این منطقه برداشت می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه هزار نفر در جنوب استان کرمان در بخش کشاورزی کار می‌کنند که بیش از 63 درصد جمعیت جنوب استان را شامل می‌شود عنوان کرد: سرانه هر ایرانی از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان 52 کیلوگرم است.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان گفت: ریسک فروش محصولات کشاورزی در جنوب استان مشکل مهمی است که کشاورزان ما هر ساله با آن روبه‌رو هستند.

برخوری با بیان اینکه فرآیند رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان است افزود: با وجود تمام زحماتی که کشاورزان متحمل می‌شود اما سهم کمی از درآمد محصولات کشاورزی به جیب آنها می‌رود.

وی با بیان اینکه تنها 23 درصد قیمت محصولات کشاورزی نصیب کشاورزان می‌شود تصریح کرد: بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان، واسطه‌ها و دیگر افراد می‌رود.

 

راه اندازي  پنج مرکز لجستیک بار در شهرستان‌های جنوبی

 

نبود زیرساخت‌های مناسب جنوب کرمان برای حمل و نقل محصولت کشاورزی به خوبی احساس می‌شود و باید زمینه حمل و نقل مناسب محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور در منطقه فراهم شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه در این زمینه انجام یکسری کارهای فنی برعهده خود ماست افزود: به‌زودی پنج مرکز لجستیک بار در شهرستان جیرفت و دیگر شهرستان‌های جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

برخوری با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در جنوب استان اندیشیده شده است بیان کرد: به دنبال این هستیم تا محصولات کشاورزی در این مراکز سورت، بسته‌بندی و لیبل‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در بحث آلاینده‌ها به دنبال این هستیم که گواهی سلامت برای محصولات کشاورزی صادر کنیم گفت: امیدواریم زمانی برسد که محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان با بارکد و برند مشخص به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: متاسفانه به‌واسطه عدم وجود زیرساخت‌ها محصولات کشاورزی جنوب استان‌ کرمان آن گونه که باید با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در بحث حمل و نقل جاده‌ای باید شرایط ما بهبود یابد گفت: از سوی دیگر با ایجاد امکان حمل و نقل ریلی در منطقه و با اتصال خط آهن جیرفت به خط آهن مرکزی و همچنین ایجاد فرودگاه مناسب، ارتقای سطح فرودگاه و فراهم شدن زمینه حمل و نقل هوایی بتوانیم زمینه در صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان گام‌های موثری برداریم.

برخوری با اشاره به اینکه تاکنون چندین سردخانه در منطقه افتتاح شده است گفت: به دنبال این هستیم تا سردخانه‌های ما مجهز به سورت و بسته‌بندی شده و دما محصولات قبل از بارگیری پایین بیاد که این مسئله تاثیر زیادی در کیفیت محصولات دارد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار