کد خبر: 959114
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
از رئیس‌جمهور اصرار از ۱۲۰ نماینده انکار
چه اقدامی قرار است در وزارت بازرگانی انجام شود که در کمتر از ۱۰ روز پس از تشکیل وزارتخانه هم زندگی مردم بهتر می‌شود و هم وضعیت بازار!
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: رئیس‌جمهور روز گذشته بار دیگر درباره تأسیس وزارت بازرگانی و در جلسه هیئت دولت سخن گفت و آن را حلال مشکلات ترسیم کرد و گفت: اگر وزارت بازرگانی تأسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضعیت بازار بهتر می‌شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه باید مدیریت و نظارت‎ها را بر توزیع کالا‌ها و رسیدن اجناس و اقلام به دست مردم افزایش دهیم، افزود: البته دو سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ چراکه وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به درستی کنترل و بازار را به خوبی نظارت خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز یک وزارتخانه تولید کشاورزی و یک وزارتخانه هم تولید صنعتی و معدنی می‌کند و در کار خود هم فعال هستند، اما نمی‌توانند بازرگانی را بچرخانند؛ چراکه تخصص و قدرت این کار را ندارند و نمی‌شود میان آن‌ها هماهنگی ایجاد کرد.
دکتر روحانی افزود: اگر وزارت بازرگانی تأسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روز‌های سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده است و امروز هم حتماً در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر مشکلات زندگی دو برابر امروز باشد، اما مردم در این کشور رانت، فساد و دلالی‌های نا بجا نبینند، تحمل خواهند کرد؛ آنچه برای مردم غیرقابل تحمل است، اینست که عده‌ای بخواهند با سختی زندگی و عده‌ای دیگر اموال مردم را تاراج کنند. این ادعا‌ها در صورتی است که مهم‌ترین سؤال پیش‌رو در این باره می‌تواند این جمله باشد: چگونه قرار است با ایجاد یک تشکیلات جدید که قبلاً بر اساس ناکارآمدی با وزارت صنعت ومعدن ادغام شده زندگی و بازار بهتر شود؟ و چرا با ترکیب و ساختار فعلی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟ همچنین این سؤال مطرح است که با توجه به ساختار فعلی و وضعیت تولید که هم اکنون نیز صرفه واردات و صادرات غیر منطقی برتولید می‌چربد، تأسیس یک وزارت در حمایت از واردات و صادرات وضعیت بازار‌ها را بهبود ببخشد و نیرو‌های انسانی آن از کجا قرار است تأمین شود؟ آیا این کار تنها شکل ظاهری یک تفکیک نیست؟
شاید جواب به سؤالات در روز‌ها و ماه‌های اخیر با ارائه طرح چند باره تفکیک ارائه شده باشد، اما اصرار بر ایجاد تحول در بازار با تأسیس یک وزارتخانه علاوه بر سؤالات مطروحه بالا ابهامات جدیدی را ترسیم می‌کند که چگونه این کار‌های بهبود‌دهنده وضع مردم و بازار تا کنون عملیاتی نشده‌است؟ و آیا ممکن است بر هم خوردن این بازار‌ها ط. به تشکیل چنین وزارتخانه‌ای مرتبط باشد؟
اگر رئیس‌جمهور محترم نتوانسته میان دو وزیر کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خود هماهنگی برای ساماندهی بازار‌ها و بهبود وضع مردم انجام بدهد، چه تضمینی وجود دارد که با افزایش یک وزیر دیگر تفرقه سلایق بیشتر نشده و اختلافات به جای اجماع در حل مشکلات افزایش نیابد؟

تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به حل مشکل بازار نمی‌کند
شاید با همین نگاه‌های مخالف رئیس‌جمهور است که ۷۹ نماینده مجلس چندی پیش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند: تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به حل مشکل بازار نمی‌کند و بر لزوم اعطای مستقیم یارانه ترجیحی ارز به مردم تأکید کردند.
در این نامه آمده‌بود: دولت محترم از خردادماه ۹۶ تا مهرماه سال ۹۷ سه بار تأسیس مجدد وزارت بازرگانی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده و هر سه بار با مخالفت بدنه کارشناسی مجلس و قاطبه نمایندگان مواجه شده‌است. همچنین طی ماه‌های گذشته با ادامه اصرار حضرتعالی مبنی بر ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای حل‌وفصل مشکلات بازار و رساندن ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم ۷۳ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» تدوین کردند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از دغدغه دولت مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، معتقد هستیم تشکیل وزارت بازرگانی نه‌تن‌ها کمکی به حل مشکل بازار نخواهد کرد بلکه موجب بروز آسیب‌های دیگری در اقتصاد کلان کشور می‌شود. احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز چندی پیش گفته‌بود: مشکل فعلی بازار و گرانی‌ها به دلیل فقدان وزارت بازرگانی نیست و دولت اگر دنبال حل مشکل است باید به کارگیری افراد متخصص در وزارت صمت را در دستور کار قرار دهد.
نماینده مردم زابل نیز با اشاره به اینکه مشکلات فعلی بازار به دلیل نبود وزارت بازرگانی نیست، گفته بود: اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس هم با تفکیک وزارت صمت مخالف هستند.

از رئیس‌جمهوراصرار از ۱۲۰ نماینده انکار
طبق آخرین آمار رسانه‌ای شده تاکنون ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس در مصاحبه با رسانه‌ها یا با امضای نامه خطاب به رئیس‌جمهور مخالفت خود با طرح تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام کرده‌اند و همین مخالفت‌ها از مهم‌ترین دلایل خروج این طرح از دستور کار مجلس بوده‌است، اما همچنان رئیس‌جمهوری بر احیای وزارتخانه با وعده زندگی بهتر را می‌دهد. برخی نیز به استناد سخنان پژمانفر، نماینده مجلس و اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهوری این اظهارات را مقدمه‌ای بر تشکیل معاونت بازرگانی رئیس‌جمهوری عنوان کرده‌اند.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس درباره این موضوع گفته‌بود: نگرانی بعدی ما آن است که دولت با استفاده از روش‌های دیگر به دنبال احیای وزارت بازرگانی باشد؛ چراکه امکان دارد در جلسه سران سه قوه اقدام غیرقانونی را که مجلس با احیای وزارت بازرگانی با آن مخالفت کرده‌بود، مطرح و معاونت بازرگانی را در یکی از وزارتخانه‌ها احیا کنند. وی افزود: اکثریت نمایندگان مجلس با اینکه همراه دولت بوده و هم‌طیف سیاسی آن که از جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدالیون محسوب می‌شوند، اما با این حال نمایندگان منطق را در طرح‌ها و لوایح رعایت کرده، با احیای وزارت بازرگانی مخالفت کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
مثل برجام که قرار بود حلال مشکلات باشهو همش دروغ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار