کد خبر: 959062
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
در چند روز اخیر بازار سیب زمینی روند افزایشی داشته و حالا قیمتش در برخی از مغازه‌ها به ۸ هزار تومان نیز رسیده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدتی است که بازار سیب زمینی با روند صعودی قیمت همراه بوده و همچنان نیز ادامه دارد.این روند صعودی تا جایی پیش رفته که هر کیلو سیب زمینی در میادین تره بار بین ۵ هزار تا بیش از ۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

در این بین سیب زمینی استانبولی ۷ هزار و ۲۰۰ تومان، سیب زمینی نو ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و سیب زمینی انباری و سردخانه‌ای با قیمت هر کیلو ۵ هزار و ۲۰۰ تومان به دست خریدار می‌رسد.

این درحالی است که قیمت هر کیلو سیب زمینی در مغازه‌های سطح شهر به حدود ۸ هزار تومان می‌رسد.

چندی پیش محمد رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی در خصوص قیمت سیب زمینی و افزایش قیمت آن در بازار گفته بود از هفته اول خرداد برداشت سیب زمینی در شهرهای اصفهان و گرگان آغاز شده که تا چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت و با ورود این بار از سیب زمینی قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

این درحالی است که با وجود عرضه بالای سیب زمینی از شهرهای مختلف در روزهای اخیر تاثیر مثبتی در بازار دیده نمی‌شود و روند صعودی قیمت این محصول پر مصرف هنوز ادامه دار است.

البته با ممنوعیت صادرات سیب زمینی به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از اواسط فروردین ماه قیمت این محصول با کاهش نسبی روبرو شد، اما این ممنوعیت در اواخر اردیبهشت ماه لغو و به دنبال آن افزایش دوباره قیمت را به همراه داشت.

ادامه افزایش قیمت‌ها در ماه اخیر صادرات را عامل اصلی نوسان قیمت سیب زمینی در بازار نشان می‌دهد که باید فکری به حال آن شود

بررسی روند صادرات سیب زمینی نیز در سال جاری نشان می‌دهد که در یک ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۱ هزار تن سیب زمینی به ارزش بیش از ۹ میلیون دلار به کشورهای مختلف جهان صادر شده که رقم قابل توجهی است.

حال مسئولین در این زمینه باید به گونه ای عمل کنند تا در کنار تامین نیاز داخل بازارهای هدف صادراتی را نیز حفظ کنند ولی این موضوع نباید باعث ایجاد آشفته بازار محصولات کشاورزی و به دنبال آن افزایش قیم شود.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار