کد خبر: 958845
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
ایران تولید اورانیوم کمتر غنی شده (۶۷/ ۳ درصد) را چهار برابر کرده و تا هشت روز دیگر میزان تولید اورانیوم ایران به بالاتر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده برجام می‌رسد. این شوکی بود که دیروز ایران از خنداب اراک به غربی‌ها داد تا شاید اروپاییان از خواب برجامی بیدار شوند. هرچند بعید است اروپاییان طی این ۱۰ روز اقدام قانع‌کننده‌ای انجام دهند، ولی موضع سخنگوی سازمان انرژی اتمی کافی بود تا اروپاییان دست به بیانیه شوند و از ایران بخواهند به برجام پایبند بماند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» ۱۳ ماه بعد از خروج دولت امریکا از برجام، ظاهراً فقط یک شوک اورانیومی لازم بود تا خواب برجامی اروپاییان آشفته شود. ساعتی بعد از کنفرانس مطبوعاتی بهروز کمالوندی روز دوشنبه در حضور خبرنگاران در مجتمع آب سنگین خنداب اراک، غربی‌ها دست به بیانیه شدند و از ایران خواستند به توافق هسته‌ای تابستان ۱۳۹۴ با ۱+۵ پایبند بماند؛ توافقی که مقام‌های ایرانی در مقاطع مختلف گفته‌اند که سهم ایران از آن «تقریباً هیچ» یا «نزدیک به صفر» بوده است. بهروز کمالوندی گفته که منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم است و البته این را هم گفته که اروپایی‌ها هنوز هم فرصت جبران دارند: «هرچه ما داریم جلو می‌رویم اگر برای اروپایی‌ها و امریکایی‌ها مهم بود که در ایران دارد پلوتونیوم تولید می‌شود، باید زودتر بجنبند. اگر اقدام ابتدایی ما زمانبر بود، اما در اقدام بعدی رفتن به بالای ۶۷ /۳ درصد زمان زیادی نخواهد برد.» دولت انگلیس در بین اروپاییان، اولین دولتی بود که به شوک اورانیومی ایران واکنش نشان داد و البته لحنی تند در پیش گرفت. سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفته که اگر ایران دست از پایبندی به برجام بردارد، لندن تمام گزینه‌های موجود برای خود را بررسی خواهد کرد. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در این باره گفت: «ما نگرانی خود را درباره کم شدن تبعیت ایران از برجام به روشنی نشان داده‌ایم.» سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم با صدور بیانیه‌ای درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی، گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که تعهداتش ذیل برجام را به‌صورت کامل اجرا کند». وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه یک گام از دیگران هم پیش‌تر گذاشته و مدعی شده که امریکا برای آنکه مانع تجارت اروپا با ایران شود، اروپایی‌ها را سخت تحت فشار قرار داده است. وی می‌گوید: «فشار‌های امریکا بر مسئولان سیاسی، اداری و همه کسانی که در پروژه اینستکس فعالیت می‌نمایند بسیار زیاد است. ما از دو طرف تحت فشار هستیم. نخست از طرف امریکایی‌ها که می‌خواهند اساساً چنین پروژه‌ای پیروز نشود و دوم از جانب ایرانی‌ها که دائماً تهدید به خروج از توافق هسته‌ای برجام می‌نمایند و این کار می‌تواند سطح مبادلات تجاری را بیش از این کاهش دهد.» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه این را هم گفته که اینستکس «نه به خاطر ایران، بلکه برای حاکمیت و استقلال کل اروپا راه‌اندازی شده و ضروری است.» او می‌گوید: «ما می‌خواهیم در روابط تجاری خود با دنیا مختار و مستقل باشیم و بدون هیچ اربابی آزادانه تصمیم بگیریم که با چه کشور‌هایی تجارت کنیم یا نکنیم.» «استف بلاک» وزیر امور خارجه هلند نیز در حاشیه نشست دیروز وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل درباره آینده توافق هسته‌ای ایران مدعی شد حمایت اروپا از برجام مشروط به پایبندی ایران به این توافق است.

واکنش تل‌آویو، احتیاط مسکو
در جبهه مخالفان برجام، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اولین و تنها کسی بود که تا دیشب به اقدام ایران واکنش نشان داد و بلافاصله بیانیه صادر کرد و ضمن درخواست از جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که تل‌آویو هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست یابد: «امروز ایران تهدید کرد که اورانیوم را بیشتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای غنی‌سازی خواهد کرد. این ما را شگفت‌زده نکرد... اسرائیل اجازه نمی‌دهد که ایران سلاح اتمی بسازد.» نتانیاهو افزود: «در زمانی که (ایران) به تهدیداتش جامه عمل پوشانده و توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، جامعه بین‌المللی باید فوراً تحریم‌هایی را که قبلاً لغو کرده بود، مجددا اعمال کند.» این در حالی است که تا عصر روز گذشته، ریاض واکنشی به خبر تصمیم عبور ایران از سقف اورانیومی نشان نداده است. روس‌ها واکنشی محتاطانه به تصمیم ایران نشان دادند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته که فعلاً فرض مسکو این است که دولت ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند است. به گزارش اینترفکس، پسکوف گفته است: «ما فعلاً بر مبنای این فرض عمل می‌کنیم که ایران به الزاماتش پایبند است.» او می‌گوید: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید می‌کنند که ایران تاکنون به تمام تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده است.»

واشنگتن‌پست: کسی به قیل و قال ترامپ توجه نمی‌کند
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، دولت امریکا احتمالاً درباره اعزام نیرو‌های مازاد به خاورمیانه پس از حادثه‌ای که برای دو نفتکش در دریای عمان رخ داد، بحث و گفت‌وگو کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز یک بار دیگر گفت که از نظر امریکا، «بدون تردید» ایران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته، اما گفت: کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. پمپئو در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز در عین حال، هشدار داده که امریکا، عبور و مرور آزادانه از آبراه‌های مهم را تضمین می‌کند و گفته که کشورش برای باز نگاه داشتن آبراه‌ها، به هر کاری که نیاز باشد، «دیپلماتیک یا اقدامات دیگر» دست خواهد زد. او در گفت‌وگوی جداگانه با شبکه تلویزیونی CBS نیز در پاسخ به سؤالی که این اقدامات شامل واکنش نظامی علیه تهران نیز خواهد بود، گفت: البته، رئیس‌جمهور تمام گزینه‌هایی را که ما باید صورت دهیم، بررسی می‌کند. با این حال، روزنامه واشنگتن‌پست دیروز (دوشنبه) در یادداشتی نوشت با تمام سر و صدایی که ترامپ علیه ایران به راه انداخته، اما کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. در این یادداشت ضمن اشاره به اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر ترامپ علیه ایران درباره دست داشتن در حادثه دو نفتکش در دریای عمان، آمده است: «برخلاف تصور و قیل‌وقال دولت ترامپ، واکنش بین‌المللی به این تحولات (به جز تعداد کمی از کشور‌ها شامل انگلیس و عربستان سعودی) تقریباً سکوت بود.»‌دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه به دروغگویی تاریخی «کالین پاول» اشاره کرد و گفت: «ما ماجرای بطری‌ها [ی کوچک]با پودر سفید را فراموش نکردیم. ما این موضوع را به خاطر داریم و در نتیجه یاد گرفته‌ایم که در ارزیابی‌های‌مان خویشتنداری نشان دهیم.» پاول وزیر خارجه دولت جورج بوش در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای توجیه حمله قریب‌الوقوع به عراق ادعا کرده بود که واشنگتن مدارکی درباره برنامه سلاح‌های کشتارجمعی عراق در اختیار دارد و بخشی از این اسناد ادعایی را در نشست شورای امنیت رونمایی ارائه کرد، اما بعداً مشخص شد که این اسناد، ساختگی و دروغ بوده است. روزنامه ژاپنی ژاپن‌تایمز هم به نقل از چند مقام ارشد این کشور گزارش داد که توکیو از دلایل واشنگتن در زمینه دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان قانع نشده است. یک مقام ژاپنی که نخواسته نامش فاش شود در ادامه افزود: دولت ما از طریق کانال‌های مختلف به دنبال شواهد محکم است از جمله «تارو کونو» وزیر خارجه روز جمعه در تماس تلفنی با همتای امریکایی خود این درخواست را مطرح کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
ایران پایبند بوده و هست و خواهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
مرگ بر انگلیس وفرانسه....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار