کد خبر: 958815
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
اعتراض به نگاه گزینشی مدیران سینمایی
بعد از ناکامی‌های پی در پی سریال‌های اجتماعی این‌بار دو اثر کمدی روح تازه‌ای به کالبد شبکه نمایش خانگی دمیدند و باعث شدند تا ریسمان ارتباط مخاطب با نمایش خانگی پاره نشود
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: این روز‌ها سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی ساخته و توزیع می‌شود که از همان ابتدا به ساکن با حاشیه‌های فراوانی مواجه است و در میانه تولید این معظلات بیشتر شده و به رها شدن سریال می‌انجامد. اتفاقاتی مانند سرمایه‌های مشکوک، ترک بازیگران در اوسط پخش سریال، عدم تعهد تیم تولید به پایان دادن اثر و استفاده از الفاظ و رفتار رکیک، اعتماد مردمی را نسبت به اینگونه آثار خدشه‌دار کرده است.

البته شاید مهمترین بحرانی که امروز نمایش خانگی با آن مواجه است نیمه کار رها شدن تولیدات نمایشی است. موضوعی که گریبان بسیاری از اثار نمایش خانگی را گرفته؛ در همین چند ماه اخیر «رقص روی شیشه» «نهنگ آبی» و «احضار» به دلایل مختلف با شکست در عرضه مواجه شده و کار را رها کرده‌اند و موضوع تا آنجایی پیش رفته که حتی کارگردان سریال «احضار» از ساخت هر نوع اثر نمایشی محروم شده است.
 
حاشیه امن برخی سریال‌ها، حاشیه‌ا‌ی جدید برای نمایش خانگی!

اما اگر از مجموعه‌هایی مانند رقص روی شیشه، نهنگ آبی و احضار بگذریم دو سریالی که این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی به خوبی دیده می‌شوند و تا حدودی موفق از کار درآمده‌اند دو اثر کمدی به نام «هیولا» و «سال‌های دور از خانه» است. در واقع بعد از ناکامی‌های پی در پی سریال‌های اجتماعی این‌بار دو اثر کمدی روح تازه‌ای به کالبد سریال‌های نمایش خانگی دمیدند و باعث شدند تا ریسمان ارتباط مخاطب با نمایش خانگی پاره نشود. دو سریالی که با احترام به ذائقه مخاطب با موضوعاتی طنز هر هفته به طور منظم عرضه می‌شود و آمار فروش سایت‌های عرضه کننده این دو سریال نیز از اقبال خوب مردم به آن‌ها خبر می‌دهد.

در بین خوش درخشیدن دو سریال کمدی، نکته قابل تأمل ماجرا انجاست که با توجه اینکه این دو مجموعه در اوایل راه هستند و هر دو با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده‌اند، اما برخورد گزینشی مدیران نمایش خانگی به موضوعی چالشی برای صاحبان این آثار تبدیل شده است. بعنوان نمونه این روز‌ها برخی مدیران سینمایی به دلایل مختلف بار‌ها بر سر راه سریال «سال‌های دور از خانه» سنگ اندازی کرده‌اند و به بهانه‌های گوناگون اصلاحیه‌های متعددی برای آخرین ساخته مجید صالحی در نظر گرفته‌اند، درحالیکه در همین روز‌ها برخی دیگر از آثار شبکه نمایش خانگی بدور از هراس نظرات مدیران بالادستی، کار خود را ادامه می‌دهند و گویی از حاشیه امنی برخوردار هستند.

موضوعی که درنهایت با واکنش تند کارگردان «سال‌های دور از خانه» مواجه شد و مجید صالحی در صفحه شخصی خود عبارات تندی را خطاب به مدیران سینمایی کشور نوشت. همه این حواشی درحالیست که در بسیاری از سریال‌های دیگر نمایش خانگی، صحنه‌هایی بمراتب بدتر از آنچه در «سال‌های دور از خانه» به نمایش گذاشته شده را شاهد بوده‌ایم.

گرچه در این نوشتار قصد قیاس بین آثار نمایش خانگی را نداریم، اما با نگاهی گذرا به چند قسمت سریال «سال‌های دور از خانه» که تاکنون عرضه شده می‌توان بر این موضوع تاکید کرد که نقطه قوت «سال‌های دور از خانه» فضای خانوادگی آن است. در واقع مجید صالحی به‌دور از هیاهوی کمدی‌های منشوری که این روز‌ها فقط با به کار بردن الفاط رکیک و حتی اروتیک سعی در جذب مخاطب دارند، یک کمدی کامالا سالم را به نمایش گذاشته که هیج سکانسی از شوخی‌های مبتذل جنسی یا دور از حریم عفاف خانواده در آن دیده نمی‌شود. حال سوال اساسی اینجاست که چه طور می‌شود سریالی مانند هیولا با وجود صحنه‌های نامتعارف بدور از مزاحمت‌ها کار خود را دنبال کند، اما کارگردان «سال‌های دور از خانه» مدام پاسخگوی نقطه نظرات گوناگون باشد؟ البته به قول ظریفی شاید حضور برخی مدیران شبکه نمایش خانگی در کسوت تهیه کنندگی برخی سریال‌ها در این اتفاق بی اثر نباشد!

بهرحال «سال‌های دور از خانه» و «هیولا» تا کنون نشان داده‌اند که در کنار خلق موقعیت‌های کمدی که ایجاد کرده‌اند، توانستند مسئولیت اجتماعی خود را هم فراموش نکنند و موضوعاتی مانند فاصله طبقاتی و زندگی لاکچری برخی آقازاده‌ها را به نقد بکشند، اما نباید ازاین نکته غافل شد که در نگاه کلی شبکه نمایش خانگی بعد از سال‌ها فعالیت این روز‌ها با وجود تولیدات بسیار، مشکلات و حواشی زیادی را نیز پیرامون خود می‌بیند و ضعف‌های زیادی نیز دارد، اتفاقی که طی ماه‌ها گذشته پررنگ‌تر شده و باید مدیران سینمایی فکر اساسی به‌حال آن کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رضا رادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
چرا اینقدر به سالهای دور از خانه کمک می‌کنید؟؟؟؟؟؟
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
عجیبه که برای سالهای دور از خانه نوشابه باز میکنید و میگید سریال اخلاقی
زینب تفوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
بازم تعریف و تمجید از سالها...
هههههههخخخخخخ
قبلتر هم مدام از این سریال تعریف کرده بودید.
مجتبی.ت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
0
...اینکه از این سریال تعریف میکنید خیلی سواله برام...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار