کد خبر: 958782
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۰
در انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی چه گذشت؟
کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم یکی از مهم‌ترین مراجع رسیدگی به عملکرد فعالان در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه‌هاست. چند سالی است که در نزدیکی به روز‌های برگزاری انتخابات این کمیته شاهد تخلفات گسترده از سوی یک طیف خاص به نام اصلاح‌طلبان هستیم.
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم یکی از مهم‌ترین مراجع رسیدگی به عملکرد فعالان در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه‌هاست. چند سالی است که در نزدیکی به روز‌های برگزاری انتخابات این کمیته شاهد تخلفات گسترده از سوی یک طیف خاص به نام اصلاح‌طلبان هستیم. از حذف نشریات ناهمسو گرفته تا تخلف در آرای مهندسی شده که جا برای شکایت نداشته باشد.

در انتخابات امسال که هفته پیش انجام شد، رقابت اصلی میان ائتلاف «طلوع آزادی» با حضور محمدعلی کام‌فیروزی، دانشجوی دانشگاه تهران که در سال ۹۶ به عنوان نماینده نشریات دانشجویی در حضور رهبر انقلاب سخنرانی کرد و ائتلاف «احیای عدالت» با حضور محمدرضا محمدی (نزدیک به بسیج دانشجویی) بود.

انتخابات به دور دوم کشید

روز انتخابات، وزارت علوم زمان رأی‌گیری را یک ساعت افزایش داد تا تمام مدیران نشریات دانشجویی بتوانند در روند رأی‌گیری شرکت کنند. برای اینکه تمام نمایندگان نشریات دانشجویی موفق به رأی دادن شوند، وزارت علوم زمان رأی‌گیری را چند بار تمدید کرد.
بلافاصله بعد از پایان رأی‌گیری شمارش آرا آغاز شد، کام‌فیروزی و محمدی، دو فعال شناخته‌شده حوزه نشریات دانشجویی برای یک رقابت حساس به دور دوم راه پیدا کردند. شادی ائتلاف احیای عدالت از یک سو و تلاش ائتلاف طلوع آزادی برای رأی آوردن در دور دوم، فضا را پرجنب‌و‌جوش و در عین حال پرتنش کرده بود.

اعتراض وارد نیست

ساعتی از شروع رأی‌گیری دوره دوم نگذشته بود که فعالان نشریات و طرفداران ائتلاف احیای عدالت (نزدیک به بسیج دانشجویی) بر مبنای دیده‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی که حین تبلیغات غیرقانونی یکی از نامزد‌ها در روند رأی‌گیری داشتند، اعتراض کتبی خود را به وزارت علوم ابراز داشتند. وزارت علوم در برابر این تبلیغات غیرقانونی هیچ‌گونه واکنشی نشان نداد و در واقع آن را نادیده گرفت.

تقلب اصلاح‌طلبانه

داستان از جایی شروع شد که تعداد شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات با ته‌برگ آرای ۲۸۹ نفر شمرده شدند، اما آرای مأخوذه ۲۹۰ عدد بود! یک رأی بیشتر برای پیروزی کام‌فیروزی!
ماجرا این بود که یک نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی، دو رأی را به نفع کام‌فیروزی در صندوق انداخته بود! تنش و التهاب بین دانشجویان حاضر در محل انتخابات بالا رفت و همه مضطرب و منتظر بررسی هیئت نظارت بر انتخابات درباره صحت داشتن تقلب بودند.

ساعتی بعد، صحت تقلب تأیید شد و مشخص شد که مدیر مسئول یکی از نشریات دوبار و در دو برگه به محمدعلی کام‌فیروزی رأی داده است. طبق اعلام وزارت علوم یک برگه رأی او ابطال و دیگری نگاه داشته شد. حال آنکه بر اساس قانون ۲۶ شیوه‌نامه در چنین شرایطی وقتی یک نفر دو رأی می‌دهد هر دو برگ رأی او باید باطل اعلام شود.

آقای وزارت علوم! تخلف نکن

دوباره فریاد اعتراض دانشجویان بر سر وزارت علوم برخاست که چرا قانون را اجرایی نمی‌کند و به جای ابطال هردو برگ رأی فقط یکی از آن‌ها را باطل کرده‌اند. دانشجویان معترض در محل انتخابات تحصن کرده و با نوشتن شکایت‌نامه و تحصن مراتب اعتراضات خود را به وزارت علوم اعلام کردند.
با ابطال دو رأی از کام‌فیروزی، در واقع محمدرضا محمدی پیروز نهایی انتخابات معرفی می‌شد، اما هنوز خبری از وزارت علوم نرسیده است.

مافیای شبه‌دانشجویی

در همین زمینه دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه در بحث نشریات در واقع با یک جریان دانشجویی رو به‌رو نیستیم، گفت: «بلکه با چیزی مثل مافیای شبه‌دانشجویی روبه‌رو هستیم که سال‌هاست با پشتیبانی گروه‌های سیاسی فعالیت می‌کنند.»
پیام مرادی افزود: «ما انتظار داریم مدیران نشریاتی که تخلف کرده‌اند استعفا دهند و مسئولیت کاری که انجام داده‌اند را بپذیرند. نکته جالب ماجرا این است که این تقلب با همت افرادی صورت گرفته است که سال‌ها مدعی احترام به رأی دانشجویان و محترم شمردن حق آن‌ها بودند، اما خودشان گرفتار تقلب و تخلف شدند و رأی دانشجویان را زیرپا گذاشتند.»

گافی که منجر به باخت شد

حالا دو گزینه پیش روی وزارت علوم است یا اعلام پیروزی محمدرضا محمدی که به معنای پیروزی هر دو عضو ائتلاف «احیای عدالت» است یا ابطال و تجدید انتخابات. در هر دو صورت، برنده این انتخابات نشریاتی بودند که بدون تخلف و تقلب و در قالب ائتلاف «احیای عدالت» در انتخابات حضور یافتند. بازنده هم- مستقل از تصمیم وزارت علوم- مشخص است. یک دانشجوی اصلاح‌طلب، با تخلف‌ها و حقه‌بازی‌هایش، در مسیر بازی با آبروی خود قرار گرفته و هر اتفاقی، تأثیری در شکست اخلاقی او و دوستانش ندارد.
هرچند بعید است وزارت علومی‌ها بخواهند در برابر آرای دانشجویان، مقاومت کنند و به نظر می‌رسد عدالت در وزارت علوم احیا شده و حق به حقدار می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر