کد خبر: 958687
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
معاون وزیر بهداشت:
با بالارفتن هزینه‌های طرح تحول و بدهی‌های میلیاردی بیمه‌ها به‌خصوص بیمه تأمین اجتماعی به نظام سلامت هم بسته‌های خدمات سلامت کوچک شده و هم این بسته‌های کوچک‌تر آنقدر گران‌شده که حالا بسیاری از مردم زورشان نمی‌رسد که به سلامتشان توجه کنند.
کبری فرشچی
 سرویس جامعه جوان آنلاین: بنا به تصریح ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مسائل اقتصادی بار مراجعات درمانی مردم را کاهش داده است تا جایی که ۳۰ درصد از مردم به جای مراجعه به پزشک به داروخانه می‌روند تا لااقل پول ویزیت دکتر پرداخت نکنند و با نسخه پیچان داروخانه‌ها بیماریشان را درمان کنند. این در حالی است که عملکرد موفق دولت‌ها در حوزه سلامت می‌تواند ۲۵تا۳۵ درصد در رأی‌آوری آن‌ها تأثیرگذار باشد. این تجربه‌ای است که دولت یازدهم نیز در کارنامه خود دارد و به مدد طرح تحول سلامت و بیمه رایگان ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین توانست دوباره رأی اعتماد مردم را به دست آورد. اگرچه کوچک‌شدن بسته‌های طرح تحول و بازگشت به دوران قبل از تحول در همان روز‌های نخستین دولت دوازدهم کلید خورد و حالا معاون کل وزارت بهداشت به صراحت از کاهش بار مراجعه درمانی مردم به دلیل شرایط اقتصادی سخن می‌گوید.
روز گذشته مراسم تودیع و معارفه رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، محمدحسین سپهر جانشین بسیج مستضعفین و جمعی از پزشکان در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد. در این مراسم معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: «حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. این‌ها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است.»

سهم ۲۵ تا ۳۵ درصدی رضایت از سلامت در رأی آوری!
حریرچی در این مراسم با اشاره به فشار‌های اقتصادی در شرایط تحریم تأکید کرد: «در این شرایط مردم تنها منابع خود را صرف هزینه‌های ضروری مانند خوراک، پوشاک و مسکن می‌کنند و بیشتر اوقات از اقدامات پزشکی خود غافل می‌شوند. چیزی که ما در تحریم‌های گذشته یعنی در سال ۱۳۹۱ مشاهده کردیم، این بود که با توجه به رشد جمعیت، بار مراجعه به حوزه درمان باید سالانه بین ۳ الی ۷ درصد افزایش می‌یافت، اما به دلیل مشکلات موجود این بار مراجعه تا حدود ۵ درصد کاهش یافت.»
به گفته آقای معاون، در سال ۱۳۹۷ هم نشانه‌های اولیه کاهش بار مراجعه بر مردم دیده شد. وی خاطر نشان کرد: «از طرف دیگر دولت نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است، تحریم‌ها اجازه ندهد که در این زمینه بتواند به خوبی به ما کمک کند. در حال حاضر مهم‌ترین نکته با توجه به شرایط موجود، توجه به اقشار فقیر و محروم جامعه است.»
حریرچی با بیان اینکه موفقیت در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از ارکان اصلی مقبولیت و محبوبیت بین افراد جامعه است، به طور ضمنی به «دیپلماسی سلامت» دولت یازدهم برای پیروزی در انتخابات اشاره کرد و افزود: «اگر حکومت‌ها بتوانند در حوزه سلامت موفق عمل کنند، ۲۵تا۳۵ درصد در رأی‌آوری می‌توانند موفق باشند. در واقع ایجاد رضایت در مردم در این شرایط موضوع کلیدی و مهمی است. به همین دلیل است که می‌گوییم یکی از بهترین محل‌ها برای افزایش سرمایه اجتماعی، رضایت مردم است.»

نقش‌آفرینی بسیج در کار‌های به ظاهر نشدنی
سردار سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم با اشاره به قابلیت‌های بسیج جامعه پزشکی کشور یکی از ظرفیت‌های مهم این بسیج را خدمات در حوزه بهداشت و سلامت معرفی کرد و گفت: «با توجه به سوابق سازمان بسیج جامعه پزشکی و خدمات و تلاش‌هایی که این مجموعه مردم نهاد برای مردم کرده، خدمات خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است.»
وی با تأکید بر اینکه بسیج در بخش بهداشت و سلامت که از مهم‌ترین مسائل جهانی است، می‌تواند کمک‌های شایانی به کشور داشته باشد، افزود: «ما تکلیف داریم به وزارت بهداشت در کار‌های به‌ظاهرنشدنی که ممکن است از چالش‌های نظام سلامت باشد کمک کنیم، به همین دلیل است که می‌گوییم ما نمی‌خواهیم تنها کار‌های عادی را انجام دهیم.»
دکتر متولیان - رئیس جدید بسیج جامعه پزشکی - هم در این مراسم با توجه به شرایط ویژه کشور تأکید کرد: «همه پزشکان در حالی که به اصول خود معتقد هستند باید نسبت به خدمت‌رسانی به مردم پیشتاز باشند.»
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بسیج جامعه پزشکی یکی از صاحبان نفوذ در حوزه بهداشت و درمان است، از همراهی بسیج با وزارت بهداشت در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون خبر داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Czech Republic
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
ای روزگار..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار