کد خبر: 958672
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
مدتی است پیش‌تولید سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری کلید خورده است؛ سریالی که در ردیف پروژه الف. ویژه صداوسیما قرار دارد. «جوان» سراغ امرالله احمدجو دوست قدیمی کارگردان و یکی از دیالوگ‌نویسان این مجموعه رفته تا کم و کیف عملیات ساخت آن را جویا شود.
مینا محمدی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:
 با توجه به اینکه مدتی داوود میرباقری برای انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری بود الان مراحل پیش تولید سریال سلمان فارسی چگونه پیش می‌رود؟
خوشبختانه سال گذشته عمل داوود با موفقیت انجام شد و الان شرایط جسمی ایشان خوب است.
اکنون مراحل دیالوگ‌نویسی به رغم اینکه هنوز فیلمنامه در حال اصلاح است به اتمام رسیده است. همچنین در حال حاضر کارگردان سریال سلمان با کمک عوامل در حال پیش بردن مقدمات فیلمبرداری از جمله انتخاب صحنه، ساخت لوکیشن و طراحی و دوخت لباس‌هاست.

به نظر شما فیلمبرداری این سریال چه زمانی آغاز می‌شود؟
با توجه به صحبت‌هایی که با آقای میرباقری داشتم مراحل مقدماتی ساخت سریال رو به اتمام است و همین امسال فیلمبرداری سلمان فارسی شروع می‌شود، البته با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که برای تصویربرداری بخش‌هایی از سریال در کشور ترکیه با بازی بازیگران خارجی شده است، پیش‌بینی می‌شود مراحل تولید هم خیلی زمانبر باشد.

برای شروع فیلمبرداری بازیگران سریال انتخاب شده‌اند؟
بر اساس آخرین اطلاعاتی که از روند ساخت سلمان فارسی دارم، قرار است از بیش از ۲ هزار بازیگر جوان و مسن تازه‌کار و پیشکسوت در سراسر کشور تست گرفته شود و حدود ۴۰۰ نفر برای نقش‌آفرینی در این مجموعه انتخاب شوند، البته هنوز انتخاب هیچ کدام از کسانی که تست داده‌اند قطعی نشده است و جست‌وجوی آقای میرباقری برای انتخاب بازیگران ادامه دارد.

با توجه به اینکه گفتید اکنون فیلمنامه نوشته شده است و در مراحل پایانی ویرایش قرار دارد، مخاطبان تلویزیونی چند قسمت همراه این مجموعه سلمان فارسی خواهند بود؟
در نظر گرفته‌ایم که سریال سلمان فارسی مجموعه‌ای ۴۰ قسمتی باشد که با توجه به ویرایش‌های نهایی ممکن است چند قسمتی اضافه یا کم شود.

این سریال برگرفته از تاریخ است، از چه منابعی برای ساخت آن بهره بردید؟
درست است که زندگی سلمان فارسی متعلق به تاریخ است، اما بیشتر سعی کرده‌ایم داستان زندگی این مرد و فراز و نشیب‌هایش را روایت کنیم و در حاشیه به مسائل تاریخی آن دوران بپردازیم. با این حال از منابع تاریخی متعددی بهره برده‌ایم که شامل بخش‌هایی از کتاب قرآن کریم، تورات، انجیل می‌شود، در کنار این منابع دینی، همکاران ما در بخش پژوهش‌های سازمان صدا و سیما نیز با بررسی‌های متعدد و جمع‌آوری محدود اطلاعات به دست آمده از سلمان فارسی بخش تاریخی را هم به دستمان رسانده‌اند.
از مجموع همه این کتاب‌ها که واقعاً برای نگارش یک سریال کم و محدود بودند فیلمنامه سلمان فارسی را نوشتیم.

بار‌ها در جا‌های مختلف گفته شده است آقای میرباقری از این سریال به عنوان آخرین کار بزرگشان یاد می‌کنند و سال‌هاست برای ساخت آن زحمت می‌کشند، چند سال است که ایده ساخت این سریال را در سر دارند؟
به جرئت می‌توانم بگویم که حداقل ۳۰ سال است که می‌بینم داوود میرباقری در حال جمع‌آوری اطلاعات و تلاش برای ساخت سریال سلمان فارسی است. طی همه این سال‌ها دغدغه اصلی او در فیلمسازی ساخت سریالی درباره سلمان بود.
با این حال همیشه سعی کرده‌ام میرباقری را از انجام این کار منصرف کنم، چراکه می‌دانستم با توجه به محدودیت‌های منابع چه کار سختی است، حتی تا مدت‌ها فکر می‌‎کردم امکان ساخت سریال برای چنین شخصیتی نباشد، اما بالاخره پس از مدت‌ها و نوشته شدن سناریوی سریال از سوی میرباقری به این نتیجه رسیدم که می‌توان سریالی خوش‌ساخت و پربیننده از زندگی سلمان فارسی برای مخاطبان به نمایش گذاشت، بنابراین کار دیالوگ‌نویسی را شروع کردم، البته من تنها کسی نیستم که برای سریال می‌نویسد و یک تیم سه نفره هستیم که می‌نویسیم. ویرایش نهایی را هم شخص کارگردان انجام می‌دهد.

تا حدی که به داستان سریال لطمه‌ای وارد نشود برای مخاطبان بگویید داستان زندگی سلمان قرار است از چه دوره‌ای آغاز و چه فراز و نشیب‌هایی را به نمایش بگذارد.
این سریال دقیقاً از بدو تولد سلمان را نشان می‌دهد که هرچه بزرگ‌تر می‌شود بیشتر به خرافاتی بودن برخی از عقاید مؤبدان زرتشتی پی می‌برد و از این دین زده می‌شود. سلمان پس از اینکه می‌بیند عقاید زرتشتیان بیشتر به دنیاپرستی می‌پردازد تمام زندگی‌اش را رها می‌کند و به شام می‌رود و در آنجا عضو کلیسای مسیحیان می‌شود.
در آنجا هم در حد مفسر و انجیل‌شناس پیش می‌رود، اما پس از مدتی متوجه می‌شود برخی از عقاید مسیحیان هم ساخته و پرداخته کشیشان است و این دین نیز از اصل خود دور شده است. در همان زمان بوده که می‌شنود پیامبری در مکه ظهور کرده و راهی عربستان می‌شود، اما در کاروانی که حضور داشته کاروانسالار او را به عنوان برده به یک یهودی می‌فروشد و... تمام داستان زندگی سلمان از بدو تولد تا همراهی‌اش با پیامبر اسلام (ص) در این سریال به نمایش درمی‌آید و باید بگویم با این روندی که دارد این سریال کار خیلی بزرگی در تاریخ فیلمسازی ایران خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار