کد خبر: 958574
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
به همت سازمان برنامه و بودجه!
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که با تصمیمات اشتباه در سال‌های اخیر ده‌ها میلیون دلار ارز کشور به جیب دلالان رفته است، کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور به‌دلیل نبود بودجه در معرض تعطیلی است. تا قبل از دولت یازدهم در دانشگاه‌های خارجی ۶۳ کرسی زبان‌فارسی و ایران‌شناسی داشتیم که اکنون به ۱۶ کرسی کاهش یافته و اساتید‌ش به دلیل نبود بودجه ماه‌هاست که حقوقی نگرفته‌اند.

این کرسی به قدری با ارزش است که مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از دو معاونتش، یکی مختص گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور است. این مرکز تمام روابط دانشگاهی ایران با دانشگاه‌های خارج از کشور را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کند. حدود ۴۰ سال است که بیش از ۲۶۰ استاد زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی به دانشگاه‌های خارج کشور برای تدریس زبان‌فارسی و ایران‌شناسی اعزام می‌شوند و این مرکز سابقه بسیار درخشان و پرافتخاری دارد.

استادان اعزامی فقط برای تدریس الفبای زبان فارسی هم اعزام نشده‌اند بلکه، چون دارای شخصیت‌های ادبی و فرهنگی بوده‌اند، در خارج از کشور با مراکز و شخصیت‌های فرهنگی ارتباط برقرار کرده، کتاب نوشته یا ترجمه کرده‌اند و در مجموع، بسیاری از آنان نماینده برجسته فرهنگ و ادبیات ایران در آن کشور‌ها بوده‌اند. معاون گسترش زبان و فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: «استادانی که در این سال‌ها به سراسر جهان اعزام شده‌اند، منشأ برکات علمی و فرهنگی فراوانی بوده‌اند و ارتباطات فرهنگی بسیار خوبی با آن کشور‌ها برقرار کرده‌اند که در بسیاری از موارد، هنوز هم ادامه دارد.»

بهادر باقری با بیان اینکه زمانی وضعیت بودجه در وزارت علوم خوب بود و حدود ۶۳ کرسی فعال زبان‌فارسی در جهان استاد اعزام می‌کرد، افزود: اخیراً به دلیل مشکلات ارزی پیش آمده و به رغم پیگیری‌های فراوان و مکرر ما، متأسفانه سازمان برنامه و بودجه، اعتبار این بخش را اختصاص نداده است و این کرسی‌ها در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند.»

هم اکنون حدود ۲۰۰کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های جهان فعالند که بسیاری از آن‌ها مستقل هستند و ارتباط کاری با وزارت علوم ندارند.
وزارت علوم برای تشکیل و تأسیس کرسی‌های مربوط به خودش سال‌ها تلاش کرده و با رایزنی، هماهنگی و ایجاد اطمینان و اعتماد متقابل این کرسی‌ها را نگاه داشته است.

جالب اینکه مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم خبر داده که علاوه بر کشور‌های مختلف، تقریباً هر هفته از نمایندگی‌های مختلف ایران در خارج از کشور نامه‌هایی به دست‌شان می‌رسد که خواهان تأسیس کرسی‌های جدید زبان فارسی و ایران‌شناسی در آن کشور‌ها هستند.
در واقع سفارت‌های ایران هم به این موضوع مهم، حیاتی بسیار واقف و نگران معترضند که تعطیلی اسفناک کرسی‌ها، لطمه‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر روابط فرهنگی و علمی ما با دانشگاه‌های خارج از کشور زده است.

ضمن اینکه مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از مهر سال قبل به این سوی، هنوز نتوانسته حقوق اساتید این کرسی‌ها را پرداخت کند و با مشکل جدی مالی روبه‌رو است. از سوی دیگر با توجه به تبلیغات مسمومی که علیه کشور ما در جهان صورت می‌گیرد، یکی از فرصت‌ها و توانمندی‌های ارزنده‌ای که می‌تواند چهره واقعی فرهنگ و فرزانگی ملت ما را به جهان معرفی کند، همین کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی است که باید قدر آن را دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار