کد خبر: 958562
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تعلل مجلس دهم در اصلاح سیاست‌های پولی و مالی کشور، لابی بانک‌ها را عامل تاخیر این برنامه مجلس عنوان کرد و گفت:‌بخش زیادی از خانه‌های خالی کشور متعلق به بانک‌هاست.
سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین: حسام عقبایی با یادآوری این‌که چندین سال است در رابطه با اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی بحث می‌کنم، اظهار کرد: اعتقاد نه من بلکه اعتقاد خیلی از اقتصاددانان و فعالان حوزه اقتصادی بر این است که سیاست‌های پولی و مالی کشور باید اصلاح شود. یکی از زیرمجموعه‌های آن سیاست‌های بانکی، بانکداری و بورس است. حدود ۳.۵ ساله از عمر مجلس دهم می‌گذرد و با وجود گرایش‌های مختلف سیاسی نمایندگاه، آن‌ها به اتفاق نظرشان این بود که این اتفاق (اصلاح سیاست‌های پولی و مالی) باید بیفتد.

وی ادامه داد: هر ماه منتظر این بودیم که خروجی این تغییرات از کمیسیون اقتصادی مجلس یا کمیسیون‌های تخصصی دیگر مجلس بیرون بیاید و به صحن برسد و تصویب و ابلاغ شود. به این ترتیب جلوی بسیاری از فعالیت‌هایی که در جهت مصالح عمومی مردم نیست مثل همین بحث بنگاه‌داری بانک‌ها که هم رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند و هم ریاست‌جمهوری.

وی با بیان این‌که متاسفانه هنوز این اتفاق شکل نگرفته است، افزود: از نمایندگان محترم مجلس استدعا دارم در چند ماهی که تا اسفندماه و پایان عمر مجلس دهم باقیمانده حداقل با توجه به مطالبه‌گری رهبر معظم انقلاب بتوانیم اصلاح سیاست‌های پولی وبانکی را در کشور داشته باشیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: اگر اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی واقعا به شکل درست، منطقی، با نگاه کارشناسانه، دقت‌نظر و با جلب و به‌کارگیری نظرات کارشناسان اقتصادی دلسوز در کشور عملیاتی، اجرایی و ابلاغ شود ما بانکداری ایران دیگر به روش فعلی نخواهد بود.

عقبایی با یادآوری این‌که بخشی از خانه‌های خالی در اختیار بانک‌هاست، گفت: این خود بخشی از تخلفات بانک‌هاست که برخلاف قانون بانکداری وارد حوزه تولید یا ساخت و ساز و یا بعضا خرید و فروش شد‌ه‌اند.

وی بیان کرد: دستورات و مصوباتی که هیئت وزیران و مجلس در خصوص فروش مازاد املاک بانک‌ها داشته‌اند همچنان روی کاغذ باقی مانده و بانک‌ها به نحوی در این موضوعات کارشناسی کرده و به حوزه‌های دیگر ورود غیرقانونی دارند. وظیفه بانک این است که از تولید ملی حمایت کند. شعار امسال "حضرت آقا" نیز رونق تولید است به نظرم با توجه به این مهم باید قوانین به نحوی باشد بانک‌ها با تسهیلات تولید را رونق دهند.

وی در عین حال ادامه داد:، اما متاسفانه اینگونه نیست و بانک‌ها از اصلی‌ترین بخش سرمایه کلان کشور سوء استفاده می‌کنند. بایستی حتما این قوانین اصلاح شود و به سمت و سویی حرکت کنیم که بانکداری ما در حوزه مسکن خصوصا از این فضای تجاری به فضای توسعه‌ای تبدیل بشود.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد:‌معتقدم بانک مسکن که دولتی است و دارد در حوزه مسکن فعالیت می‌کند باز هم مسئولان آن نگران هستند که آخر سال سود و زیان بدهند. وقتی نگاه، نگاهی است که به سود و زیان نگاه می‌کند این یک نگاه توسعه‌ای ندارد.

عقبایی تاکید کرد: باید نگاه بانک‌های تخصصی در حوزه تولید مسکن نگاه توسعه‌ای باشد و تا زمانی که سیاست‌های پولی و بانکی بازنگری نشود، شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و... با هم در جهت یک عزمی برای اصلاح این قوانین و زیرمجموعه‌هایی مثل حوزه اقتصاد مسکن هماهنگ نشوند قاعدتا خیلی از مشکلات ما در حوزه‌های کلان اقتصادی همین‌گونه خواهد بود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار