کد خبر: 958551
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
گلپایگانی در همایش حریم:
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:تلاش کردیم حساسیت درباره حفظ حریم را بالا ببریم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: همایش حریم تهران، باید‌ها ونباید‌ها با هدف ارتقاء آگاهی نسبت به موضوع صیانت ازحریم و هم اندیشی و هم افزایی بین مدیران مربوط به این مسئله برگزار شد.
در این همایش گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شهرداران و معاونان شهرسازی و معماری مناطق داری حریم، سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، نژاد بهرام رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، اسدی معاون مدیر کل حقوقی شهرداری تهران حضور داشتند و موضوع حریم تهران، در قالب نشست، پرسش و پاسخ حقوقی و ارائه اقدامات پژوهشی درباره حریم تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای همایش حریم، مجتبی شکری سرپرست اداره کل حریم تهران گفت: در حال حاضر در بحث حریم تهران الزاماتی وجود دارد که باید به تمام آن‌ها رسیدگی و جوانب آن سنجیده شود.
وی افزود: سال‌هاست در خصوص حریم تهران جوانب سنجیده شده و اقدامات لازم صورت گرفته است و توانستیم برنامه‌های خود را طی زمانبندی مشخص پیش ببریم.

سرپرست اداره کل حریم تهران گفت: حریم تهران یک هزار و ۳۲۷ کیلومتر مربع است و ۱۱ منطقه شهرداری و ۲۸ ناحیه را درگیر مسائل جانبی خود کرده است تا بتواند با بررسی و انجام کار‌های مطالعاتی از سرریز جمعیت به داخل شهر‌ها جلوگیری کند.

شکری ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود ۳۰ روستا از حریم تهران عبور کرده و به تهران منتقل شده است و باید بگوییم در بحث حفظ حریم تهران، مدیریت‌های شهری گذشته به خوبی عمل نکرده‌اند.
وی افزود: شاهد انقباض جمعیت در مناطق جنوبی و غرب تهران هستیم، به طوری که در جنوب و غرب تهران جایی برای نفس کشیدن نیست.

سرپرست اداره کل حریم تهران ادامه داد: مهم‌ترین انگیزه ما برای برگزاری این همایش چالشی بود که در بحث‌های مختلف حفظ حریم پایتخت و باید‌ها و نباید‌های آن وجود داشت و می‌طلبید مدیریت شهری با برنامه‌ریزی مشخص و راهبردی بتواند از سرریز جمعیت به داخل پایتخت جلوگیری کند.

شکری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود در بخش حریم پایتخت وجود موانع حقیقی و حقوقی پیش پای برخی از مدیران مناطق است که این امکان را نمی‌دهد در بحث حفظ حریم تهران با تمام ظرفیت و با ۱۰۰ درصد امکانات اقدام کنند.

وی افزود: حریم تهران چیزی نزدیک به دو برابر عرصه کل شهر تهران است و ما وظیفه داریم که از حریم یک هزار و ۳۰۰ کیلومتری پایتخت صیانت کنیم و اگر در این راستا برنامه‌ای نداشته باشیم، پایتخت آسیب جدی خواهد دید.

سرپرست اداره کل حریم تهران با اشاره به دیداری که با شهردار تهران داشت، گفت: در جلسه همفکری و هم اندیشی که در خدمت آقای حناچی بودیم تأکید شهردار تهران بر این موضوع بود که دیگر در حریم تهران هیچگونه ساخت و ساز و تراکمی نداشته باشیم و اگر قرار است ساخت و سازی در حریم تهران اتفاق بیفتد، این ساخت و ساز فقط از روی الزام باشد.

شکری ادامه داد: حریم تهران با فرمانداری ری، پردیس، شهر قدس و کن در ارتباط است.

وی افزود: حریم مثل بخشی از زندگی است و باید گفت: حریم یعنی جوانی، زندگی و اگر ما آن را بفروشیم و از بین ببریم، به طور حتم پشیمان خواهیم شد.

سرپرست اداره کل حریم تهران خاطرنشان کرد: همکاری جدی و تنگاتنگی با همه دوستان خود در همه مناطق درگیر حریم پایتخت داریم تا بتوانیم بحث باید‌ها و نباید‌های حریم را پیش ببریم و به اهداف خود برسیم که در این راستا جلساتی نزدیک به ۵۰ ساعت با کارشناسان شهرسازی برگزار کردیم و توانستیم مشکلات و چالش‌های پیش رو را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

شکری ادامه داد: برنامه ریزی‌ها به شکلی انجام شده است که با تمام همکاران و ذی نفعان در بحث حریم تعامل و همکاری‌های لازم را داشته باشیم و تنها به این موضوع بسنده نمی‌کنیم که بخواهیم با مناطق در ارتباط باشیم.

وی افزود: باید بگویم اگر روستای خوبی نداشته باشیم، شهر خوبی نخواهیم داشت که مرز بین روستا و شهر حریم شهری است که باید، باید‌ها و نباید‌های حریم تهران مورد توجه مدیران و مسئولان قرار گیرد که در مدیریت قبلی شهرداری تهران شاهد بودیم با نبود برنامه‌ریزی مناسب، سرریز جمعیتی کنترل نشد و رشد بی رویه شهر‌ها اتفاق افتاد.

در این همایش هم چنین نوذر پور شهردار منطقه ۲۲ گفت: ما تاکنون بیشتر درباره نباید‌های حریم صحبت کرده‌ایم و باید این رویکرد را تغییر داده و بر باید‌های حریم متمرکز شویم.

وی افزود: در چندین محور باید در اداره و برنامه‌های حریم شهر تهران تغییر ایجاد شود و تهیه سند آسیب شناسی حریم شهر تهران یکی از اولویت‌های این تغییرات است که این موضوع جهت افزایش مشارکت شهروندان با اهالی روستا‌های حریم، واجب است.

نوذرپور ادامه داد: مناطق دارای حریم باید با دهیاری‌های روستا‌های حریم خود در راستای مأموریت‌های اجرایی هماهنگ باشند و بدین جهت شورای هماهنگی عمران و خدمات شهری و روستایی در منطقه ۲۲ در راستای هماهنگی با دهیاری‌های روستا‌های حریم، ایجاد شده است و در احصاء و حل مشکلات فی ما بین برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه مغایرت مساحتی، که بین شورای شهرسازی و معماری و سایر سازمان‌ها وجود دارد باید به یک رقم ثابت برسد، گفت: در غیر این صورت در آینده درباره حریم تهران با مشکلات اساسی روبرو خواهیم بود.

نوذر پور با بیان اینکه برای محدوده حریم شهر تهران باید طرح و برنامه داشته باشیم، افزود: بالغ بر ۵۰۰ بنا در حریم منطقه ۲۲ بدون مجوز احداث شده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده تمام آن‌ها برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است.

وی افزود: قوانین اجرایی مدیریت حریم باید بازنگری شود و شرح وظایف ادارات حریم مناطق باید بازنگری شود و مناطق در مسائل خدمات شهری، حمل و نقل، پسماند و …حریم ورود پیدا کنند.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اقتصادی شدن حاشیه حریم یکی از دلایل مهمی است که باعث شده ما سال‌ها درگیر مسئله حریم تهران باشیم.

وی افزود: بعد از گزارشی که در این همایش ارائه شد، نظرم درباره حریم تغییر کرد و متوجه شدم که چقدر مجموعه شهر به بلوغ رسیده و ارتباطات شبکه‌ای، بین تهران و شهر‌های پیرامونی شکل گرفته است؛ بنابراین فکر می‌کنم می‌توانیم به مسئله حریم از منظر تعاملی نگاه کنیم چرا که شبکه ارتباطی به وجود آمده بین تهران و شهر‌های پیرامونی علاوه بر تأمین نیاز‌های خود می‌تواند بخشی از نیاز‌های شهر تهران را تأمین کند، بنابراین همین الگو می‌تواند در حفظ حریم موثر باشد.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این شبکه ارتباطی قادر است علاوه بر نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی نیاز‌های فرهنگی و اوقات فراغت را پوشش بدهد، گفت: لازم نیست در موضوع حریم به شهر‌های پیرامونی احساس تحکم القا کنیم و آن‌ها را به تقابل وادار کنیم، زیرا در حال حاضر ۱۳۰۰ کیلومتر حریم تهران به منطقه‌ای پر از تعارض تبدیل شده است.

وی افزود: تبصره‌ای داریم مبنی بر اینکه هشتاد درصد درآمد تولید شده در حریم باید صرف توسعه حریم بشود؛ بنابراین با الگوی پیشنهادی می‌توانیم جهت پیوستگی در تعامل مشترک بین تهران و شهر‌های پیرامونی برای حفظ حریم اقدام کنیم.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از سخنرانان این همایش گفت: اگر مسئله حوزه کلان نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی حریم تهران حل نشود و مجموعه حاکمیت به یک تصمیم مشترک و مبتنی بر پیوست‌های مطالعاتی و آسیب شناسی نرسند، فضای پیش رو نگران کننده خواهد بود.

سالاری افزود: مجموعه سرزمینی ظرفیت محدودی دارد، اما سند آمایش سرزمینی منجر به چنین انباشت جمعیتی در تهران شده است که هدف آن توزیع عادلانه ثروت و امکانات بوده، اما محقق نشده است و مردم را به سمت مناطق برخوردار کوچانده است.

سالاری گفت: مطالعات نشان داده است مسئله حریم تهران این است که اگر مشکل تفرق سیاسی و بخشی نگری را حل نکنیم، مسئله حریم تهران حل نمی‌شود.

وی افزود: تا زمانی که نتوانیم مشکلات را به دغدغه عموم تبدیل کنیم، نمی‌توانیم آن را حل کنیم بنابراین باید به سمت مدیریت هماهنگ شهری حرکت کنیم و این به معنی دادن اختیار شهر‌های اقماری به شهر تهران نیست گرچه کارنامه شهرداری تهران به دلیل وجود دیده بان‌های شهری موفق‌تر بوده است.

این همایش عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: هر کدام از نکاتی که در این همایش مطرح شد دامنه وسیعی از اقدامات را پیش روی ما قرار می‌دهد. ما در معاونت شهرسازی و معماری در وهله اول تلاش کردیم حساسیت درباره موضوع حریم را بالا ببریم. چرا که تداوم تعارضات و تقابلات بین شهرداری تهران و شهر‌های پیرامون سم مهلکی است که از جنبه‌های اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی برای این بخش از پیکره زیست محیطی سرزمین ما خطرناک است و باید اقدامی جدی صورت بگیرد.

وی افزود: عمده مسائلی که درباره حریم پایتخت مطرح شد به بازیگران اصلی این بخش یعنی شهرداری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری برمی گردد و نهاد شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات و تجریش به عنوان یک نهاد فرابخشی در این زمینه موثر است.

گلپایگانی گفت: پیشنهاد می‌کنم مشابه مدلی که در نهاد راهبری و پایش طرح تفصیلی شهر تهران پیش بردیم و احیا کردیم، در کنار سایر نهاد‌ها در یک مقیاس کوچک‌تر نهادی ایجاد کنیم تا این نهاد با همکاری وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تهران ذیل کمیسیون تهران و کلان شهر‌ها یا به موازات آن اقدامات نرم افزاری برای رفتن به سمت یک مدیریت هماهنگ انجام بدهد.

وی افزود: این نهاد نوعی مدیریت هماهنگ و نه لزوماً یکپارچه در مجموعه شهری به هم پیوسته و با سرنوشت واحد ایجاد می‌کند چرا که سرنوشت کشور به سرنوشت مدیریت این مجموعه گره خورده است.
معاون شهرسازی و معماری شهر تهران هم چنین از مهندس شکری سرپرست اداره کل حریم خواست کارگروهی با مشارکت شهرداران مناطقی که حریم دارند، ایجاد کند تا به صورت مرتب در این زمینه تبادل نظر و تجربه داشته باشند.

گلپایگانی گفت: ما علاوه بر تکمیل طرح ساختاری تهران در بحث انتقال تجارب و هم چنین مذاکره، گفتگو و پیگیری نهاد‌هایی که در این زمینه موثر هستتد، نیاز به همکاری‌های مشترک داریم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از تلاش‌ها و اقدامات شهرداران مناطق ۱۸، ۴، ۱۳، ۲۲ و تعدادی از معاونان شهرسازی و معماری، شهرداران نواحی و مدیران حریم مناطق که در حفظ و صیانت از حریم شهر تهران تلاش کرده‌اند، با اهدای لوح و تندیس تقدیر و تشکر بعمل آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار