کد خبر: 958078
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
در حالی که ژاپنی‌ها خود اذعان دارند برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا نیامده‌اند اما برخی چهره‌های اصلاح‌طلب می‌خواهند به زور هم که شده آبه را میانجی معرفی کنند! رویکردی کدخداپرستانه که نشان از خودفروختگی در برابر ترامپ و سیاست‌های ضد انسانی‌اش دارد!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: چیزی به نخستین ورود نخست وزیر ژاپن به ایران نمانده و بازار گمانه‌زنی درباره اهداف سفر او به ایران داغ شده است. در این بین، روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور به صراحت گزارش داده است که هدف سفر «آبه شینزو» به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست.

ژاپن تایمز در این زمینه نوشت: «یک دیپلمات رده بالای ژاپنی گفته آبه به عنوان یک واسطه بین ایران و آمریکا با مقامات ایرانی دیدار نمی‌کند و حامل هیچ پیامی(از سوی آمریکا) نیست و همچنین هیچ راهکار فوری برای پایان دادن به تنش هسته‌ای (بین تهران و واشنگتن) ندارد.»

این دیپلمات رده بالای ژاپنی با قاطعیت گفته است: «آقای نخست وزیر به عنوان یک میانجی یا پیام‌بر به تهران نخواهد رفت. توکیو در کنار هیچ یک از طرفین نیست.»

آمریکا: بین ما و متحدانمان هیچ اختلافی درباره ایران نیست!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به تهران گفت: «نخست وزیر ژاپن در راه تهران است و وزیر خارجه آلمان در تهران به سر می‌برد، هیچ اختلافی بین ما و متحدانمان در جلوگیری از ایران برای رسیدن به سلاح اتمی وجود ندارد.»

مورگان اورتاگس ادامه داد: «همچنین ما درباره تهدیدهای ایران در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و سو استفاده از حقوق بشر اتفاق نظر داریم.»

وزارت امورخارجه: آماده شنیدن نظرات دوستانمان هستیم!

با وجود اینکه توکیو اعلام کرده است نه میانجی است و نه حامل پیامی از سوی آمریکاست و وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیان داشته که نه آلمان و نه ژاپن برای میانجی‌گری به ایران سفر نکرده‌اند، برخی از چهره‌ها و رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب اصرار دارند سفر آبه به ایران را تحت عنوان میانجی‌گری و حامل پیام آمریکا جلوه دهند!

ژاپن: میانجی نیستیم/ اصلاح‌طلبان: نه؛ شما میانجی هستید!

در این راستا سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره شایعات مربوط به میانجیگری توکیو در روابط بین تهران و واشنگتن گفت: «از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.»

سید عباس موسوی افزود: «در طول سفر نخست وزیر ژاپن به تهران درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد شد. ژاپن از بزرگترین خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران است و تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد ژاپن خواهد داشت.»

معاون سابق وزارت امور خارجه: ژاپنی‌ها برای میانجی‌گری انگیزه دارند!

ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، نیز در گفت‌وگویی با خبر آنلاین آتش‌بس اقتصادی میان ایران و آمریکا را دستاورد احتمالی سفر آبه به تهران بیان کرده و به تحلیل چرایی میانجی‌گری ژاپن پرداخته است! جالب این است خبر آنلاین نیز این میانجی‌گری را بدیهی فرض کرده و در سوالات خود از چرایی انتخاب ژاپن به عنوان میانجی پرسیده است!

رحیم‌پور در این مصاحبه علت انتخاب ژاپن به عنوان میانجی(!) را اینگونه تحلیل می‌کند: «نخست وزیران ژاپن بعد از انقلاب به ایران هیچ وقت سفر نکرده‌اند. هر چند آقای آبه زمانی که وزیر خارجه بود و همچنین  زمانی که بچه بود همراه پدرش در قبل از انقلاب به تهران سفر کرده است. انتخاب ژاپن توسط آمریکا در حقیقت انتخاب گزینه کشوری حرف‌گوش‌کن و از جهاتی عاقل میان کشورهایی است که می‌توانستند نقش مورد اعتماد آمریکا را بازی کنند. از طرف دیگر درباره ما هم تقریبا می‌توانم بگویم هیچ نقطه تاریکی در روابط‌مان با ژاپن وجود ندارد.»

ژاپن: میانجی نیستیم/ اصلاح‌طلبان: نه؛ شما میانجی هستید!

این کارشناس بین الملل نه‌تنها میانجی‌گری ژاپن را حتمی فرض کرده بلکه ژاپن را تشنه این میانجی‌گری می‌داند و در پاسخ به این سوال که چرا ژاپن می‌خواهد خود را در صحنه جهانی با این نقش نشان دهد، می‌گوید: «یک زمانی ژاپن شریک سوم ما در دنیا بود. وقتی ما با ژاپن کار گسترده اقتصادی می‌کردیم چین روابط روابط نزدیکی با ما نداشت. در دوران تحریم چین نه تنها جای ژاپن گرفت بلکه شریک اول ما در دنیا طی دوران تحریم و سختی شد. البته چینی‌ها هم منافع خود را داشتند. مسئله اما این است که رقابتی میان چین و ژاپن وجود دارد. پس انگیزه‌های ژاپن هم می‌توان در نظر گرفت که منفی هم نباید تلقی کرد.»

ابراهیم‌پور برای نحوه برخورد ایران با این میانجی‌گری نسخه نیز پیچیده است و با اشاره به اینکه ژاپنی‌ها سفر نمایشی انجام نمی‌دهند بیان داشته که بر اساس محاسبات(!) این سفر در کاهش تنش‌ها مؤثر خواهد بود و حاصل این سفر را اینگونه پیش‌بینی نموده است: «قدمی که میانجی عاقل می‌تواند بردارد چیزی مثل آتش‌بس اقتصادی است. البته آتش‌بس را ما در  صورتی قبول داریم که این شرایط جنگ اقتصادی متوقف شود...در دنیای فعلی بده بستان‌هایی که می‌تواند حتی بدون سر و صدا باشد مسئله بدی نیست. معنایش هم این نیست که بین ما و آمریکا صلح شده است. در واقع تنها بده بستانی حالا به صورت آشکار یا پنهان صورت بگیرد.»

هر چند این کارشناس مشخص نکرده مرادش از بدوبستان بین ایران و آمریکا چیست و ایران چه چیزی را می‌تواند به آمریکا بدهد تا او را متقاعد کند دست از تحریم‌های خودش بردارد و چه تضمینی وجود دارد که اگر به فرض محال بد و بستانی هم شد باز همچون برجام سرمان کلاه نرود، در انتها گفته است: «ژاپن می‌تواند یک میانجی باشد که دل دو طرف را به دست بیاورد.»

زیباکلام: نخست وزیر ژاپن نمی‌داند علت اختلاف ایران و آمریکا چیست!

همچنین صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب، با خامی که از یک پژوهش‌‎گر بعید است و بدون در نظر گرفتن پیشینه اختلافات ملت ایران با آمریکا حتی پیش از انقلاب و در دوران دولت ملی دکتر مصدق و اقداماتی از قبیل کودتای 28 مرداد، در توئیتر خود نوشته است: «همه چهره‌های بین المللی، وزیرخارجه آلمان، نخست وزیر ژاپن، امیرقطر، پادشاه عمان، امپراطور حبشه و... که این روزها میان ما و آمریکایی‌ها واسطه شده‌اند، برای‌شان این سئوال پیش آمده که علت دشمنی ایران و امریکا بر سر چیست؟ نمی‌دانند که چهل سال است بسیاری از خود ما ایرانیان هم پاسخی برای آن نیافته‌ایم.»

ژاپن: میانجی نیستیم/ اصلاح‌طلبان: نه؛ شما میانجی هستید!

چه منفعتی در کار است؟

اینطور که مشخص است برخی در داخل کشور به رغم آنکه ژاپنی‌ها خود را میانجی نمی‌دانند اصرار دارند پیامی از سوی ترامپ را زیر بغل ژاپنی‌ها بدهند و آبه را در رسانه‌ها و افکار عمومی میانجی میان ایران و آمریکا و حامل راه حلی برای کاهش تحریم‌ها جلوه دهند. معلوم نیست چه سودی از این میانجی‌گری خیالی عاید این دسته از افراد می‌شود!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
3
همه چیز رو ول کنیم این غضنفر زیباکلام را بچسبیم که در دنیای خودرا به نفهمی زدن واقعا ! نعمتی ست......
said
|
Switzerland
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
سلام. نه تنها نباید به آبه اعتماد کرد ، که نباید امثالِ این و وزیر امورِ خرجِ آلمان را ، راه داد به ایران . آنها کاملا در تسلتِ آمریکاییها و صهیونیستِ جهانی هستند و نه می خواهند نه میتوانند قدمی بدونِ اجازهً آنها بردارند. و رفت و آمدشان مزر است در ضمن سفارتِ انگلستان باید بسته شود برای همیشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار