کد خبر: 958007
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
محمد مرادی
دونالد ترامپ برای حل و فصل مسئله فلسطین طرحی به نام معامله قرن را پیشنهاد داده است. تاکنون جزئیات این طرح مشخص نشده و رسانه‌های عربی و عبری به صورت پراکنده جزئیاتی از آن را اعلام کرده‌اند. براساس معامله قرن که اعلام مفاد آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است مسائل فلسطین در راستای منافع اسرائیل حل و فصل می‌شود. قرار است نشست اقتصادی منامه نیز اوایل مردادماه با هدف اجرای مرحله نخست معامله قرن در بحرین برگزار شود. هرچند تاکنون مفاد معامله قرن مشخص نشده است، اما برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و همچنین مقامات اسرائیلی و امریکایی در صحبت‌های خود به برخی از بند‌های آن اشاره کرده‌اند. براساس معامله قرن کشور مستقل فلسطین وجود نخواهد داشت و حق بازگشت آوارگان برای همیشه از بین خواهد رفت. علاوه بر این، فلسطین خلع سلاح شده و حتی مقامات فلسطینی از حق داشتن اسلحه شخصی نیز محروم خواهند شد. در واقع معامله قرن بر این اساس به دنبال هدف قراردادن مبانی هویتی مردم فلسطین است. قدس، بازگشت آوارگان و کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف تنها چند نمونه از این مبانی هستند که طبق معامله قرن همه از بین خواهند رفت. حتی «دیوید فریدمن» سفیر امریکا در فلسطین اشغالی نیز اخیراً با مشروعیت بخشیدن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری گفته اسرائیل حق پیوستن به دست‌کم بخشی از کرانه باختری را دارد! معامله قرن هرچند یک خیانت بزرگ تلقی خواهد شد، اما ثمراتی نیز برای مردم فلسطین به همراه داشته است.
بازیگران مختلف نسبت به مسائل هویتی خود بسیار حساس هستند و هیچ‌گونه نرمش و عقب‌نشینی در این مورد را قبول ندارند، چرا که گذشتن از هویت به معنای گذار از بنیان‌های اساسی است. در مورد فلسطین نیز همین مسئله در حال عملیاتی شدن است. در این شرایط تمام گروه‌ها و جریانات سیاسی فلسطین بار دیگر در کنار هم علیه این طرح قرار گرفته‌اند. در طول سال‌های گذشته شکاف‌های زیادی بین جریان‌های فلسطین به دلایل مختلف ایجاد شده بود، اما معامله قرن در حال پر کردن این شکاف‌ها است. فلسطینی‌ها قصد دارند طی روز‌های آتی در اعتراض به «معامله قرن» قیام مردمی برپا کنند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که از مهم‌ترین حامیان طرح سازش با اسرائیل بوده معامله قرن را «معامله بی‌شرمی» خوانده و گفته است که این طرح به درک واصل خواهد شد. حماس و «جهاد اسلامی فلسطین» نیز با «معامله قرن» مخالفند.
در واقع هرچند معامله قرن یک طرح از پیش شکست خورده به شمار می‌رود، اما ترامپ و نتانیاهو به دنبال آن بودند که استفاده‌های فراوانی از این طرح بکنند. در درجه اول نتانیاهو به دنبال استفاده ابزاری از آن برای انتخابات پارلمانی اسرائیل بود که در نهایت در این مسیر شکست خورد و در مهلت مقرر شش هفته‌ای موفق به ائتلاف با احزاب صهیونیستی و کسب ۶۱ کرسی برای تشکیل کابینه نشد و پارلمان اسرائیل در نهایت منحل شد. علاوه بر این ترامپ سعی دارد این طرح را به عنوان برگ برنده‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی کند. از این رو تلاش‌های زیادی با هدف موفق جلوه دادن این طرح صورت گرفته است. اما براساس برخی گزارش‌ها حتی سران امریکا نیز در خفا نسبت به موفقیت این طرح اظهار شک و تردید کرده‌اند و برخی از کارشناسان معتقدند چه بسا اعلام رسمی معامله قرن تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد.
علت این مسئله نیز به بازخورد منفی این طرح در بین گروه‌های مختلف فلسطینی بر می‌گردد، چرا که معامله قرن در تلاش بود شکاف بین گروه‌های فلسطینی را تشدید کرده و جبهه مقاومت فلسطین را برای همیشه به حاشیه براند. اما از آنجا که نقطه کانونی این طرح هدف قرار دادن مبانی هویتی فلسطین بوده برخلاف تصور ترامپ این طرح تبدیل به مسئله‌ای برای بازگشت مردم فلسطین به مبانی هویتی خود شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال‌های گذشته تلاش داشت با عبور از برخی از این مسائل هویتی کشور مستقل فلسطین را با محدودیت‌های زیاد تشکیل دهد. اما در این مسیر شکست خورد و اکنون که تمام مبانی هویتی فلسطین مورد هدف قرار گرفته است محمود عباس نیز با سابقه مشخص در مورد تلاش برای سازش با اسرائیل به گروه‌های مقاومت نزدیک شده و جبهه واحدی علیه معامله قرن در فلسطین شکل گرفته است.
در طول هفت دهه گذشته اسرائیل تلاش زیادی برای از بین بردن بخشی از مبانی هویتی فلسطین کرده است. اشغال بخش‌هایی از قدس، تلاش برای از بین بردن حق بازگشت آوارگان، یهودی‌سازی قدس و اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله این تلاش‌ها بوده است. حتی نابودی اسرائیل به عنوان مهم‌ترین بُعد هویتی مردم فلسطین توسط یاسر عرفات دبیر سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در دهه ۹۰ میلادی نیز مورد هدف قرار گرفت. اما برای نخستین بار طرح معامله قرن قرار است تمامی مبانی هویتی فلسطین را مورد هدف قرار دهد. بازخورد این توطئه در فلسطین نیز به صورت همگرایی بین جریان‌های مختلف خود را نشان داده است. در واقع برخلاف تصور بانیان طرح معامله قرن، این مسئله تبدیل به عامل و متغیری در جهت جمع شدن گروه‌های مختلف فلسطین در اطراف مبانی هویتی فلسطین شده و همین مسئله می‌تواند معامله قرن را با شکست مواجه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار