کد خبر: 957926
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
برنده جایزه نوبل شیمی:
برنده جایزه نوبل شیمی در تلاش است المپیاد بین‌المللی فیزیک در تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی را تحریم کند و مانع برگزاری آن شود.
سرویس بین الملل جوان آ‌نلاین:‌ برنده جایزه نوبل شیمی در تلاش است یک المپیاد بین‌المللی در تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی را تحریم کند و مانع برگزاری آن شود. المپیاد فیزیک قرار است از امروز به مدت یک هفته در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. «جرج اسمیت»، زیست‌شیمی‌دان و استاد علوم زیستی «دانشگاه میزوری» همراه ۱۹ دانشمند دیگر از نقاط مختلف دنیا در نامه‌ای سرگشاده از همه دانشجویان در سراسر جهان خواسته‌اند برای دفاع از حقوق‌بشر و حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان فلسطینی و حق آن‌ها برای تحصیل، در المپیادی که قرار است در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، شرکت نکنند و آن را تحریم کنند. در نامه ذکرشده آمده است که ما با این کار می‌خواهیم توجه جهانیان را به وضعیت تحصیلی فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه جلب کنیم. سازمان بین‌المللی المپیاد فیزیک ادعا می‌کند که هدف برگزاری چنین المپیادی «ایجاد نزدیکی و دوستی میان دانشجویان سراسر جهان» است در حالی که دانشجویان فلسطینی و برخی دیگر از کشور‌ها اجازه شرکت در این المپیاد را ندارند. اسمیت که فردی شناخته‌شده در حمایت از مردم فلسطین است، چند ماه پیش و در دسامبر سال ۲۰۱۸ زمانی که برای دریافت جایزه نوبل شیمی به استکهلم سوئد رفته بود، در ضیافتی که خاندان سلطنتی سوئد هم حضور داشتند در سخنرانی خود و هنگام دریافت جایزه نوبل شیمی، از مردم فلسطین حمایت کرد. این دانشمند آمریکایی با وجود اینکه یهودی است، همواره خود را به‌عنوان یکی از فعالان ضدصهیونیسم و حامی مساله فلسطین و جنبش‌های تحریم رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند.

اسمیت مقالات خود را طی ۶ سال گذشته در پایگاه ضد صهیونیستی «mondoweiss» منتشر کرده است. او بیشتر از آنکه به دستاورد‌های خود در زمینه شیمی اشاره کند، خود را در وهله اول یک فعال حامی «جنبش عدالت در فلسطین» معرفی می‌کند که در دانشگاه میسوری آمریکا تاسیس شده است. او همچنین خود را یکی از اعضا و فعالان «جنبش صدای یهودی برای صلح» معرفی می‌کند که سازمانی آمریکایی است و در زمینه منازعه اسرائیلی - فلسطینی فعالیت دارد. اسمیت خود را در پایگاه مذکور این‌گونه معرفی می‌کند: «من یک فرد غیرمذهبی هستم، در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده‌ام و همسرم یهودی است و فرزندانم نیز بر همین دین هستند. من عمیقا در مورد سیاست و فرهنگ یهودی و تحقق عدالت در فلسطین تأمل و تحقیق می‌کنم.» پس از اعلام نام اسمیت به‌عنوان یکی از برندگان نوبل شیمی، رسانه‌های اسرائیلی او را به‌شدت مورد حمله قرار دادند و تاکید کردند که او یکی از مخالفان سرسخت صهیونیسم و از حامیان جنبش تحریم جهانی رژیم صهیونیستی «BDS» است. «فرهیختگان» درخصوص برنامه این دانشمند آمریکایی برای تحریم المپیاد فیزیک در تل‌آویو و علت حمایت جرج اسمیت و دوستانش از مردم فلسطین با وی گفت‌وگو کرده است. متن این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

شما به دنبال تحریم رقابت‌های المپیاد فیزیک در فلسطین اشغالی هستید. چه چیزی باعث شد چنین تصمیمی بگیرید و چه کسانی در این راه شما را همراهی می‌کنند؟

من یکی از بی‌شمار افرادی هستم که از حرکت غیر خشونت‌آمیز، بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و «بی‌دی‌اس» حمایت می‌کنند و این حرکت تا زمانی ادامه خواهد داشت که تمام مردم فلسطین چه مسلمان و چه یهودی به سرزمین خود برگردند.

بایکوت کردن المپیاد فیزیک در فلسطین اشغالی بخشی از جنبش «بایکوت فرهنگی و آکادمیک اسرائیل توسط فلسطین» است. من معتقدم این اقدامم در بایکوت علمی اسرائیل کاملا در راستای تعهدم به علم است و تناقصی در آن با فعالیت‌های علمی‌ام دیده وجود ندارد. همه کسانی که در برگزاری این المپیاد در اسرائیل مشارکت دارند در این جرم هم‌دست هستند. دستگاه‌های پروپاگاندای اسرائیل با پشتوانه برگزاری چنین برنامه‌های بین‌المللی‌ای تلاش می‌کند حداکثر بهره را ببرد و رژیم اسرائیل را یک لیبرال‌دموکراسی تمام‌عیار نشان دهد. این در حالی است که تصویر واقعی از اسرائیل، یک رژیم سرکوب‌گر و متجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

تا به حال نهاد یا گروهی تلاش کرده است شما را متقاعد کند از تصمیم خود برگردید؟ آیا نگران عواقب کار خود نیستید؟
صهیونیسم خود را نسبت به یک کشور قومی-مذهبی که در آن یهودی‌ها حاکمند، متعهد می‌داند و برای همین آن‌ها مخالف هر جنبش حامی از ملت فلسطین هستند و برای همین با آن مقابله می‌کند، ولی در پاسخ به شما باید بگویم از چیزی واهمه ندارم و تنها چیزی که در فعالیت‌های حقوق بشری در زندگی‌ام از آن نگرانم این است که نتوانم در حمایت از مردم فلسطین چنانکه باید موثر باشم.

تحریم علمی، ورزشی یا هر تحریم دیگری که اسرائیل را شامل شود چگونه می‌تواند به مردم فلسطین کمک کند؟ منتقدانی هستند که ادعا می‌کنند تحریم اسرائیل بیشتر یک فرصت‌سوزی است تا کمک به مردم فلسطین.

تبلیغات و مخالفت با تحریم اسرائیل بخشی از ماشین دستگاه پروپاگاندای پست اسرائیلی است. طی ۷۱ سال گذشته و از طریق روش‌های متعدد اسرائیل فعالیت و پیشرفت‌های علمی دانش‌آموزان، دانشجویان و استادان فلسطینی را سرکوب کرده‌اند. تنها زمانی که احساس می‌کنند به بهبود وجهه آن‌ها کمک می‌کند، فرصت‌های کوچکی را در اختیار فلسطینیان می‌گذارند و بعد انتظار دارند که فعالان حقوق بشر و حامیان فلسطین این اقدام آن‌ها را تحسین کنند. زمانی که تحسین و تمجیدی در کار نباشد اسرائیلی‌ها از همین روش سرکوب علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

نظر شما درباره معامله قرن چیست و آیا موفق خواهد بود؟

این طرحی کاملا فریبکارانه است تا تشکیلات خودگردان فلسطین را در ازای واگذاری حقوق فلسطینیان به اسرائیل، وابسته به کمک‌های اقتصادی آمریکا، عربستان و سایر کشور‌های خلیج‌فارس وابسته نگاه دارد. تاکنون تشکیلات خودگردان زیر بار چنین توافقی نرفته است و به امید خدا بعد از این هم نخواهد رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار